Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei jeg er en jente på 25 år. Jeg har veldig dårlig selvtillit når det kommer til kroppen min. jeg er 165 høy veier 62 kg.(om morgenen før frokost) Ja jeg er kanskje det man kaller normalvektig, men kroppen min ser ikke sånn ut, jeg har en stor rompe med celulitter her og der lårene er heller ikke i det minste laget. ikke helt flat mage, armene og skulderpartiet er heller ikke fint, kan feks ikke gå i singletter. når jeg ser meg i speilet blir jeg kvalm av meg selv. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. jeg har trent i mange år. ikke regelmessig såklart. men nå de siste 6 ukene har jeg trent 4-5 ganger i uka og ligget på et kcal underskudd. følger en kostholdsplan samt et styrke program jeg løper også intervaller 2 ganger i uka. problemet er at jeg ser ingen resultater. Jeg vil bare gi opp, jeg er så frustrert at jeg sitter å gråter innimellom og noen ganger føler jeg at jeg ikke vil gå ut en gang fordi jeg føler meg så stygg og feit.. jeg føler jeg trener hardt når jeg først trener og pusher meg ganske hardt.

på lørdager spiser jeg litt mer som jeg vil, sefølgelig ikke den værste junken, men "vanlig kost" prøver å kose meg litt.

Kan det hende at kroppen min rett og slett ikke kan forandre seg? fordi jeg skjønner hvertfall ikke hva annet det kan være, burde fått noen resultater hvertfall.. trenger virkelig hjelp fra noen

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32902-f%C3%B8ler-kroppen-ikke-forandrer-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

...(2) jeg har trent i mange år. ikke regelmessig såklart. men nå de siste 6 ukene har jeg trent 4-5 ganger i uka og ligget på et kcal underskudd. følger en kostholdsplan samt et styrke program jeg løper også intervaller 2 ganger i uka. (1) problemet er at jeg ser ingen resultater. Jeg vil bare gi opp, jeg er så frustrert at jeg sitter å gråter innimellom og noen ganger føler jeg at jeg ikke vil gå ut en gang fordi jeg føler meg så stygg og feit.. jeg føler jeg trener hardt når jeg først trener og pusher meg ganske hardt.

på lørdager spiser jeg litt mer som jeg vil, sefølgelig ikke den værste junken, men "vanlig kost" prøver å kose meg litt.

Kan det hende at kroppen min rett og slett ikke kan forandre seg? fordi jeg skjønner hvertfall ikke hva annet det kan være, burde fått noen resultater hvertfall.. trenger virkelig hjelp fra noen

1) FOKUSET = SER; Hva med føler? prestere du bedre - blir du sterkere, løper du forterte/lettere?

Fokus - hvorfor ikke flytte det litt bort fra utseende, om så bare for en stund. Fokuser på å bli sterkere i 2-3 øvelser (f.eks markløft, knebøy og benk!?) og tren målrettet for det. Grunnen til at jeg sier dette, er fordi jeg har sterk tro på prestasjoner som mål, og ikke utseende. At godt trente individer ofte ser bra ut i tillegg, er en bonus. Om du skal trene regelmessig over tid, bør du ha en annen motivasjon enn kun utseende. Altså - det er ikke noe galt i å tenke på hvordan en ser ut, men ikke la det være det eneste du fokuserer på og det eneste som får deg av gåre på trening.

Spør deg selv om hvorfor du trener, egentlig. Utenom utseende - hva vil du oppnå? Å trene for å føle seg bedre, for å kjenne endorfinene osv er minst like gode grunner som måltet om å bli sterk.

2) Ikke regelmessig ... Nå har du trent i seks uker. Det er veldig bra! Men, det er ikke betydelig lenge. ;) Gi det tid. Det er bedre å trene FAST TRE GANGE I UKA I MANGE ÅR, enn sju ganger i uka i 2 mnd for deretter å gi opp.

Ellers:

Hvordan ser øktene dine ut - øvelser, reps, sett, o.l

Hvordan ser kostholdet ut - hva spiser du, og ca mengder ?

OG: Selvsagt kan kroppen forandre seg. Husk at ting tar tid - særlig om du er på jakt etter varige resultater og ikke en quick-fix-diett (som sannsynligvis ender opp med at du går opp igjen fett% etterpå;)).

Hva slags program følger du? Har du progresjon og øker vektene? Hvordan ser matinntaket ut?

jeg prøver å øke så mye som jeg klarer.

sånn ser programmet ut:

mandag: skulderpress med hantler, sidehev med hantler, stående roing, omvendt flyes hantler, og omvendt flyes kabel. alle 3x10 ca. også trener jeg litt mage planken 3x1 min og beinløft 3x20 ca

tirsdag: leg extensions 3x8, knebøy 4x8 bulgarske utfall med vekter 3x8, lårcurl 3x8 og hip thrust 3x8

torsdag: markløft 5x8, nedtrekk 4x8, roing 4x8, enarm roing 3x8

fredag: brystpress 5x8, hantel curl 3x8, scott curl 3x8, nedpress, franskpress og dips.

løper intervaller en av dagene etter styrken som regel fredager og på onsdager.

til frokost spiser jeg ca 50/60 g havregrøt med kanel evt

100 g kyllingfilet med 40 g ris og grønnsaker

samme etter det igjen evt bytter ut med biff

125g laks med litt grønnsaker/wok eller evt 2 egg 50 g skinke og salat/

kveld ommelette med to egg og 4 eggehviter evt bittlitt grønnsaker. evt en skyr, to knekkebrød med skinke/ biff med litt salat.

som sagt lørdager spiser jeg litt mer hva jeg har lyst på kan lage meg pizza feks. (grov bunn)

etter trening spiser jeg en banan og en proteinshake 25g

1) FOKUSET = SER; Hva med føler? prestere du bedre - blir du sterkere, løper du forterte/lettere?

Fokus - hvorfor ikke flytte det litt bort fra utseende, om så bare for en stund. Fokuser på å bli sterkere i 2-3 øvelser (f.eks markløft, knebøy og benk!?) og tren målrettet for det. Grunnen til at jeg sier dette, er fordi jeg har sterk tro på prestasjoner som mål, og ikke utseende. At godt trente individer ofte ser bra ut i tillegg, er en bonus. Om du skal trene regelmessig over tid, bør du ha en annen motivasjon enn kun utseende. Altså - det er ikke noe galt i å tenke på hvordan en ser ut, men ikke la det være det eneste du fokuserer på og det eneste som får deg av gåre på trening.

Spør deg selv om hvorfor du trener, egentlig. Utenom utseende - hva vil du oppnå? Å trene for å føle seg bedre, for å kjenne endorfinene osv er minst like gode grunner som måltet om å bli sterk.

2) Ikke regelmessig ... Nå har du trent i seks uker. Det er veldig bra! Men, det er ikke betydelig lenge. ;) Gi det tid. Det er bedre å trene FAST TRE GANGE I UKA I MANGE ÅR, enn sju ganger i uka i 2 mnd for deretter å gi opp.

Ellers:

Hvordan ser øktene dine ut - øvelser, reps, sett, o.l

Hvordan ser kostholdet ut - hva spiser du, og ca mengder ?

OG: Selvsagt kan kroppen forandre seg. Husk at ting tar tid - særlig om du er på jakt etter varige resultater og ikke en quick-fix-diett (som sannsynligvis ender opp med at du går opp igjen fett% etterpå;)).

Tusen takk for fint svar!

Ja har lest rundt at ting tar tid, men er så frustrende å lese om andre som får resultater etter tre uker osv, mens jeg sitter her uten noen, derfor er jeg redd for at jeg gjør noe feil. Jeg skal ta til meg det du skriver. har skrevet hvordan jeg trener og hva jeg spiser over her:)

Annonse

Hei Tamy! Jeg kjenner meg igjen i mange av de vanskelig følelsene og tankene om egen kropp som du beskriver i innlegget ditt. Det er tøft å innse, men forholdet du har til deg selv kan være mye av problemet.

Forstod ikke helt innlegget ditt om mat, men dersom det stemmer at framgangen din er umerkbar (og det ikke bare er du som ikke ser det), kan det hende du spiser for lite? Det kan hende kroppen din er i sult/spare-modus dersom du fungerer på veldig lave nettokalorier.

Uansett, ettersom jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver, vil jeg anbefale deg å ta en titt på

http://www.youreatopia.com/

og

http://www.iks.no/

... som sagt, bare anbefalninger basert på egne erfaringer, det trenger ikke ha relevans for deg.

Uansett; ønsker deg masse lykke til og håper du snart får oppleve mer kjærlighet for egen kropp enn du beskriver her.

:)

jeg prøver å øke så mye som jeg klarer.

sånn ser programmet ut:

mandag: skulderpress med hantler, sidehev med hantler, stående roing, omvendt flyes hantler, og omvendt flyes kabel. alle 3x10 ca. også trener jeg litt mage planken 3x1 min og beinløft 3x20 ca

tirsdag: leg extensions 3x8, knebøy 4x8 bulgarske utfall med vekter 3x8, lårcurl 3x8 og hip thrust 3x8

torsdag: markløft 5x8, nedtrekk 4x8, roing 4x8, enarm roing 3x8

fredag: brystpress 5x8, hantel curl 3x8, scott curl 3x8, nedpress, franskpress og dips.

løper intervaller en av dagene etter styrken som regel fredager og på onsdager.

til frokost spiser jeg ca 50/60 g havregrøt med kanel evt

100 g kyllingfilet med 40 g ris og grønnsaker

samme etter det igjen evt bytter ut med biff

125g laks med litt grønnsaker/wok eller evt 2 egg 50 g skinke og salat/

kveld ommelette med to egg og 4 eggehviter evt bittlitt grønnsaker. evt en skyr, to knekkebrød med skinke/ biff med litt salat.

som sagt lørdager spiser jeg litt mer hva jeg har lyst på kan lage meg pizza feks. (grov bunn)

etter trening spiser jeg en banan og en proteinshake 25g

kveld: enten omelette med 2 egg og 4 eggehviter og litt grønnsaker til hvis ønskelig eller en skyr eller to knekkebrød med skinke, eller 100 g biff med litt salat ved siden av. ( dt over så litt rart ut)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...