Gå til innhold

Magesår - tips til mat?


cajoo

Anbefalte innlegg

Hei!

Da har jeg fått vite av legen at jeg (mest sannsynlig) har magesår. Har veldig høy syreproduksjon, og må dermed være veldig forsiktig med typ alt når det kommer til mat og drikke i en måned.

Foreløpig har det gått greit. men jeg føler meg ofte sulten, og i og med at jeg vil ta av litt fett på kroppen er jo dette litt problematisk.

Det jeg ikke kan spise er:

- stekt mat (!!)

- sterkt krydra mat

- syrlige ting

- grove matvarer

- være forsiktig med sukker og fett

Kan også kun drikke vann og melk.

Frem til nå har det da som regel gått i dette:

frokost: 2 lyse rundstykker eller 2 skiver lyst brød + tynt lag smør, kokt egg / skinke & ost. pluss et glass melk. resten av dagen går det i vann

lunsj: enten det samme som frokost, eller salat med ruccola, tre skiver kokt skinke, halv boks mais, halv boks brune bønner

middag: enten posesuppe (kremet brokkoli og blomkålsuppe ofte) eller en kokt torskefilet, en kokt potet, kokte grønnsaker og en god dæsj med mager kesam (fryktelig smakløst i lengden..)

kvelds: samme som frokost

har jeg lyst på noe mer, som f.eks i går, spiser jeg kanskje en halv boks vaniljekesam / en banan / en smoothie bestående av 2dl melk og banan.

ellers trener jeg ca 3 ganger i uka, på mølla. nettopp begynt, så kan vel ikke forvente å se resultater med en gang heller. er 165, veier 59 og er 23 år - hvis det har noe å si.

Håper noen kunne hjulpet meg med noen flere kostholdsråd. jeg eeeelsker brød/rundstykker foressten, så å kutte det heeelt ut går nok ikke, men kan jo alltids bytte ut noe av det. er jo greit å bli mett av det man spiser, så jeg ikke plutselig går amok og spiser en hel boks vaniljekesam som jeg f.eks gjorde i gårkveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg har hatt magesår og har nå kronisk gastritt.

Tror det er veldig individuelt hva man reagerer på, og man må nesten prøve seg fram...

Jeg kjenner flere som har magesår av forskjellige årsaker, og vi reagerer på forskjellige ting.

Jeg reagerer/reagerte ( er bedre nå) på røkt mat, rødvin, korn og frukt, men kunne spise krydret og kaffe som andre reagerer på.

Ble kvalm av melk, noe som er vanlig ved sår.

Begynte med lavkarbo jeg da, og etter 5 år på dette har jeg så og si ingen symptomer og trenger ikke ta Nexium annet enn hvis jeg skal drikke rødvin..:D Må fortsatt være veldig forsiktig med røkt mat.

Vet du hva magesåret skyldes? For min del var det store doser nsaids, som voltaren, ibux ol.

Hadde mye betennelser i skuldre, legg osv og følte at nsaids var den beste løsningen.

Hvis magesåret ditt skyldes bakterier, så blir du vel behandlet for dette. Regner også med at du får syrepumpehemmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...