Jump to content

Elastica

Members
  • Content Count

    58
  • Joined

  • Last visited

About Elastica

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvor trenes det frøken?

    1. Elastica

      Elastica

      Jeg trener på jobb :) har eget, ganske bra, treningsrom i kjelleren. Oppe 24/7 :)

    2. lolly1405

      lolly1405

      Såpass ja, hvor er det da ? :)

  2. Ingen som er uenig i termodynamikken, men man trenger ikke gå på tvers av termodynamikken hvis man tenker at noe mat gir økt oksydasjon av fettsyrer, dermed øker energiforbruket. Man kan spise mere, gå ned i vekt, men fordi man har et høyere energiforbruk. Hvis en slurvefeil får deg til å bli så grinete, bør du kanskje revurdere kostholdet ditt og komme deg bedre balanse... en sånn God Morgen yoghurt skal visst gjøre underverker for humøret. Uansett, så er det mange veier til Rom. Og igjen det som er det rette for den ene er nødvendigvis ikke riktig for den andre. Noe jeg tror artikkelforfatteren ville fram til. Ser det jo på de fleste treningsforum at folk er forskjellige og får ikke samme resultat, selv om de kopierer det en annen gjør.
  3. Jeg skjønner hva du mener nå.. Tror jeg. Jeg tenker at kroppen er mere komplisert enn som så, og ut fra hva jeg har lest så sørger hormonet insulin for økt fettlagring. Økt insulin = økt fettlagring. Jeg tenker at energi inn/ ut blir en enkel tenkemåte. Mye forskning tyder jo også på at kostholdets påvirkning på hormonene , insulin, kortisol, ghrelin, leptin, skjoldbukskjertelhormoner har noe å si. Nyere forskning tilsier jo også at mage og tarmbakterier har med forbrenningen å gjøre. Vi må være åpen for ny vitenskap og ikke se på det som vi kun tror som noe som er skrevet i stein.Forskningen på ernæring forandrer seg stadig og vi har flere midler tilgjengelig enn tidligere.
  4. Ok, jeg forsto enkelt og greit ikke hva du mente.. For det virket som du var uenig i artikkelforfatter, noe du altså ikke er. Artikkelen sier bare at det er metabolske forskjelle å ta hensyn til når man evt setter igang med en slankekur, og det er viktig å tilpasse sin måte å gå ned i vekt til sin egen kropp ikke bare gjøre det samme som naboen og forvente få samme resultat.
  5. Så da vil det si at cortisol, adrenalin, insulin, østrogen, testosteron ikke spiller noen rolle for vektøkning? Så alle kvinner som kommer i overgangsalderen og legger på seg ikke skyldes hormonforstyrrelser, men økning av kalorier/ nedsatt kaloriforbruk. Hva skyldes egentlig det nedsatte kaloriforbruket da? Hormonelle forandringer/ metabolske forstyrrelser.
  6. Jeg er litt usikker på at jeg skjønner helt hva du mener? Så du mener at metabolske tilstander i kroppen ikke har noe å si for vektnedgang? Jeg er enig i at hovedgrunnen til all overvekt i dag skyldes for mye energi inn, men hva hvis det omvendt? Du overspiser fordi du har metabolske/hormonelle fortyrrelser. Er det ikke da viktig å ta utgangspunk i den enkeltes metabolske tilstand? Er det ikke naturlig å tenke at alt vi lærer gjennom nyere forskning viser biokjemiske forskjeller, og at ikke gammel ernæringsvisdom nødvendigvis er det rette for alle? Eksempel: vi har drevet å testet litt blodsukker på jobb på oss selv. Jeg har reaktiv hypoglykemi, dvs blodsukkeret mit skyter i været etter inntak av karbohydrater for å synke til jeg får følelsen av føling. Ingen god følelse for de som ikke har kjent det på kroppen. Spiser derfor ketogent. (Før jeg fikk reaktiv hypoglykemi spiste jeg "normalt sunt", med grove karbohydrater - raske iblant- lite fett, og normalt med proteiner. Et normalt norsk kosthold.) En annen kollega har jevnt blodsukker og får såvidt økning etter inntak av raske karbohydrater, og etter to timer er det tilbake til samme nivå. Blir det riktig å sette oss på samme diett? Nå har ingen av oss behov for å gå ned i vekt, men hvis så var hadde hun hatt samme effekt/ behov for restriksjoner i kostholdet som jeg har? Det jeg prøver si at ingen vet , men at man må se muligheten for at ting kan være anderledes enn det vi tror/ eller tidligere har lært.
  7. Interessant artikkel om hvorfor nødvendigvis det som funker for en ikke funker for en annen. https://intensivedietarymanagement.com/why-cant-i-lose-weight-htlw-12/
  8. Jeg hadde mye beinhinnebetennelser før.. Fikk bindevevsmassasje mot det, noe som er ekstremt vondt, men effektivt. Synes også kompresjonstrømper/tights hjelper forebyggende.
  9. Ja, da var det sikkert bare fylte glykogenlagrene.. Jeg velger ketose nå som jeg skal bygge litt og bli sterkere, fordi jeg føler det er best for meg å skulle følge over lengre periode.. Liker også den jevne energien det gir, ingen blodsukkersvigninger og cravings..
  10. Ja, det er vel sikkert mye vann.. Synes bare det var litt vel mye vann ,4-6 kg.. Dovendyret: jeg er i ketose, så derfor alt fettet. Jeg får nok i meg mer kalorier enn beskrevet også. Loggfører nesten alt for å være sikker på at jeg ligger i kalorioverskudd. Det jeg ikke loggfører er alle skjeene med kokosolje jeg småspiser gjennom dagen, når jeg har cravings.. Så ligger nok høyere enn jeg loggfører. Lå i overskuddet ca 3+uker . Den tiden jeg loggførte, i tilegg begynte jeg øke kaloriene en stund før, uten at jeg visste hvor mye jeg fikk inn.. Før dette varierte det veldig.. Tipper mellom 1500 - 2500. Eneste jeg hold nogenlunde oversikt over var karboinntaket. I dag tidlig veide jeg 52 kg igjen, skjønner ikke helt hvorfor, da jeg føler selv jeg har fått mere muskler? Kuttet kardio helt. Kan alt bare ha vært vann? Og med tømte glycogenlagre så er jeg tilbake til start? Trodde det var lettere å legge på seg enn som så.. Kan legge til at jeg har en veldig aktiv jobb, så jeg har nok et høyere kaloriforbruk enn andre..
  11. Ligger i kalorioverskudd og går alikevel ned i vekt..? For noen uker siden la jeg meg i kraftig kalorioverskudd, økte styrketrening og kuttet ned på kardio.. Logget kaloriinntaket mitt hver dag og lå på mellom 2500 - 4000 kalorier pr dag. Spiste mye fett, mye proteiner og moderat karbo.. ( jeg er en person som klarer spise stooore mengder mat) La på meg ca 4-6kg.. Noe sikkert vann. Fra ca 52 til 56-58 kg ,er 170 cm høy. La på meg hovedsakelig rundt livet og litt på lår muligens.. Målet er å bygge mer muskler og ikke gå ned i vekt.. For to uker siden gikk jeg inn i strikt ketose, fortsatt med ett kalorioverskudd.. 2500-3000 kalorier pr dag. Kaloriene hovedsakelig fra fett, moderat protein og lite karbo. Alikevel har jeg gått ned til 53 kg igjen? Kan kjenne på bukser at jeg har økt litt i masse da buksene er strammere rundt rumpe og lår.. Hva gjør denne vektnedgangen når jeg ligger i såpass stort kalorioverskudd? Alt jeg la på meg kan vel ikke være vann da jeg lå såpass høyt på kalorier?
  12. Wow, veldig bra vektnedgang:) Jeg har spist lchf i ca 5 år, inn og ut av ketose.. Har også hatt opphold og spist vanlig i kortere eller lengre perioder. Etter hva jeg har følt for. Som deg trives jeg best i ketose helsemessig. Grunnen til at jeg har kuttet melkeprodukter, nøtter ol er fordi det får meg ut av ketosen. Ihvertfall litt større mengder av det. Jeg er en meierijunkie så synes det er vanskelig å beregne hvor mye og når jeg går ut av ketosen, så derfor har jeg eliminert det helt. Det samme med nøtter.. Har også lyst til å se om det finnes enda flere helsefordeler ved å kutte dette... Regner meg å kunne tilføre litt når jeg er helt ketotilpasset, hvis jeg føler behov for det. Har kuttet ut light og sukkerfritt også, så det har vært litt hardt den siste tiden, spesielt når jeg har regnet ut proteininntaket mitt feil og fått alt for lite proteiner. For mye proteiner får meg også ut av ketose, så jeg skulle være skikkelig nøye og regnet feil. Jeg er enig i at det kanskje må planlegges mer, men jeg følte at det gikk lettere og lettere etter hvert som man visste hva man kunne spise. Jeg merker også mye sult når jeg spiser vanlig, og cravings.. I tilegg til at jeg blir fortere sliten og daff.. Har ikke hatt behov for eksplosiv styrke, så for meg går det greit.. Litt seigere på en måte, men mer utholdende kanskje. I tilegg var jeg plaget med mye betennelser, skinnben, skuldre osv. Dette merker jeg ikke noe til når jeg spiser Lchf/ketose, men kommer tilbake hvis jeg spiser "normalt" over lengre periode. Har også kronisk gastritt, og er helt symptomfri etter omlegging av kost. Tar bare nexium hvis jeg skal drikke mye rødvin og røkt mat. Men i det siste har jeg slurvet med dette også, så kanskje jeg er frisk? ( legen sa det var kronisk) Nå ønsker jeg å bygge litt mere muskler og føler at ketoveien er den beste for meg å ta... Har lite kroppsfett så ønsker i utgangspunktet å bygge. Så det blir spennende å se hva som er mulig. Er jo ikke helt ung lenger heller
  13. Det lurer jeg på Vet at lowcarb ol har vært et omdiskutert tema, og jeg er ikke ute etter å diskutere dette. La oss si det sånn at vitenskap og forskning er hele tiden i forandring, så ingen av oss vet... Er normalvektig, spiser ikke melkeprodukter, nøtter, osv. i en periode da jeg ønsker bli helt keto tilpasset Ønsker høre selverfarte fordeler og ulemper ved å være i strikt ketose... Både når det gjelder muskeloppbygning og helse generelt. .
  14. Jeg har hatt magesår og har nå kronisk gastritt. Tror det er veldig individuelt hva man reagerer på, og man må nesten prøve seg fram... Jeg kjenner flere som har magesår av forskjellige årsaker, og vi reagerer på forskjellige ting. Jeg reagerer/reagerte ( er bedre nå) på røkt mat, rødvin, korn og frukt, men kunne spise krydret og kaffe som andre reagerer på. Ble kvalm av melk, noe som er vanlig ved sår. Begynte med lavkarbo jeg da, og etter 5 år på dette har jeg så og si ingen symptomer og trenger ikke ta Nexium annet enn hvis jeg skal drikke rødvin.. Må fortsatt være veldig forsiktig med røkt mat. Vet du hva magesåret skyldes? For min del var det store doser nsaids, som voltaren, ibux ol. Hadde mye betennelser i skuldre, legg osv og følte at nsaids var den beste løsningen. Hvis magesåret ditt skyldes bakterier, så blir du vel behandlet for dette. Regner også med at du får syrepumpehemmere.
×
×
  • Create New...