Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har såpass god peil på biomekanikk som kan forklare hva slags problemer som "rammer" folk med dette problemet? Har en kunde som går med konstant stramme QL, ofte vondt på "bekkenkanten" bak, stråler nedover forsiden av låret, iblant baksiden. Men som tross alt ser ut til å være nesten overmobil i noen ledd, andre er stokk stiv. Som for eksempel, grei strekk i hamstrings, liten beveglighet på forsiden. Ung, sporty dame på 24 år. Men som likevel har vondt i nesten enhver muskel på baksiden. Spesielt bekkenkanten. Ser ut til at hun har liten kontakt med magemuskler (svake?)

Hun vil egentlig bare bygge muskler, men jeg har lyst til å se litt nærmere på dette, for hun har muligheter til å bli sterk benk, mark og bøy, bare teknikken er på plass. Liten av vekst, 158, men dro likevel 75 kg i mark første gangen hun tok i ei stang. Rundt greie 100 i bøy, bare ryggen hadde vært der den skulle være, noe den ikke er, I og med APT`n.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32730-anterior-pelvic-tilt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ryggen eller rumpa som ikke "er der den skal være"?

Begge deler egentlig. På grunn av at nedre del av ryggen svinger inn, står rumpa og "halepartiet" ut. Derav blir også magen stående ut litt. Magen er flat, men hun virker ikke sterk, kanskje fordi den står i strukket tilstand store deler av dagen. Men det er altså langs bekkenkanten bak smertene sitter. Derfor lurer jeg på om musklene som sitter festet der er i konstant spenning. De kjennes litt "såre" ut.

Begge deler egentlig. På grunn av at nedre del av ryggen svinger inn, står rumpa og "halepartiet" ut. Derav blir også magen stående ut litt. Magen er flat, men hun virker ikke sterk, kanskje fordi den står i strukket tilstand store deler av dagen. Men det er altså langs bekkenkanten bak smertene sitter. Derfor lurer jeg på om musklene som sitter festet der er i konstant spenning. De kjennes litt "såre" ut.

Min første tanke er at smertene tyder mer på svakhet enn noe særlig annet - kvinner har ofte tendens til å stå og "hvile seg på skjelettet" dersom en ikke er sterk/bevisst nok til å la vær. Smerte er ikke direkte bundet til skade, men banalt nok et signal fra kroppen på lik linje med sult, tørste og behov for søvn - kroppen får et signal om at noe endres eller må endres ellers vil det over tid måtte kompenseres for. En muskel vil "korte seg ned" (trekke seg sammen -> forsvarsmekanisme) hvis den ikke er sterk nok til å tåle belastningen den blir utsatt for, det være seg dagligdagse, gjentatte bevegelser, også statiske stillinger.

Selv om jenta dro 75kg i mark er ikke dette direkte linket til at hun har god stabilitet i hofte og brystryggen ", iallfall ikle når hun har konstante smerter i områder som går på stabilitet i hoften.

Hvis QL er konstant stram (svak) kan det være fordi en synergist eller antagonist ikke jobber som den skal.

Annonse

Min første tanke er at smertene tyder mer på svakhet enn noe særlig annet - kvinner har ofte tendens til å stå og "hvile seg på skjelettet" dersom en ikke er sterk/bevisst nok til å la vær. Smerte er ikke direkte bundet til skade, men banalt nok et signal fra kroppen på lik linje med sult, tørste og behov for søvn - kroppen får et signal om at noe endres eller må endres ellers vil det over tid måtte kompenseres for. En muskel vil "korte seg ned" (trekke seg sammen -> forsvarsmekanisme) hvis den ikke er sterk nok til å tåle belastningen den blir utsatt for, det være seg dagligdagse, gjentatte bevegelser, også statiske stillinger.

Selv om jenta dro 75kg i mark er ikke dette direkte linket til at hun har god stabilitet i hofte og brystryggen ", iallfall ikle når hun har konstante smerter i områder som går på stabilitet i hoften.

Hvis QL er konstant stram (svak) kan det være fordi en synergist eller antagonist ikke jobber som den skal.

Kjørte noe manipulering på visse muskler i dag, og det viste seg nok at det er utbredt feilarbeiding i hele ryggen - det var det jeg rakk i dag, pluss å aktivere magen, som var overraskende sterk, viste det seg. Hva årsaken er, fant jeg ikke ut, men hun har spilt fotball i mange år, kan hende det dreier seg om ankelskader, er min mistanke. Vi er enige om å utelate markløft og knebøy, og satser heller på å stabilisere bekkenet og musklene deromkring. QL reagerte ganske positivt på triggerpunktsbehandling, det er mulig jeg kan roe den ned med det alene.

Vær forsiktig med å trykke for mye på QL, spesielt om vedkommende er i PPT, noe jeg mistenker ut i fra beskrivelsen.

Anbefaler deg å kontrollere bekkenet ift hip hinge evnen hennes, og jeg tipper at det vil fremstå dysfunskjonelt.

Legg ut en video av løftet i mark og bøy så kan jeg gi deg en bedre pekepinn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...