Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, i fjor sommer trente jeg med veldig mye volum, og da tok jeg også drop-sets i markløft og knebøy. Dette gjorde jeg i ca 1 måned, før jeg fikk en skade på baksiden av bena/låra. (Harmstring?)

Når jeg tar markløft (100kg+) så får jeg gruelig vondt i beina, og klarer bare ikke ta mer sets etter det, fordi da får jeg vondt i beina av å til og med kun løfte 50 kg i markløft -.-

Kjenner også litt på knebøy, men mye mindre enn på markløft. Men jeg kjenner også av og til når jeg løper for eksempel spurter/intervaller i gymtimene på skolen, som er j*vling irriterende, som påvirker innsatsen i gymtimene...

Hva kan jeg gjøre? Er virkelig lei dette, siden markløft og knebøy var favorittøvelsene mine og også de beste øvelse man kan gjøre, også sliter jeg så fælt med disse to øvelsene fordi skaden i beina!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32706-skade-i-bein-harmstring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt en hamstringstrekk ja, og protokollen hjalp veldig.

Når jeg kom på trening i dag, det første jeg gjorde var å ta knebøy med kun stang 25 reps, men syntes det var litt lett, selv om jeg kunne kjenne det når jeg bøyde meg ned, så jeg tok bare et til sett med 50kg, så tok jeg også 25 reps. Jeg tok også 2 sett med markløft hvor jeg tok først 50kg 25 reps, og etterpå 60kg 25 reps. Kjennte litt i harmstringsa, ikke pga. at det er mye vekt, men fordi det er en strekk. Jeg syntes dette føltes ganske godt.

I morgen har jeg tenkt til å ta 70kg markløft 25 ganger, og 60kg i knebøy 25 ganger. Høres det bra ut sånn, og jeg skal bare fortsette med å øke litt for hver dag, så blir jeg snart bra? :)

...70kg 25 reps... høres det ut som rehab? Beklager sarkasmen, men nei det høres ikke greit ut. Følg programmet.

Om du har hatt denne plagen en stund, så vær litt tålmodig og gjør det ordentlig. Jeg ville heller ha brukt leg extensions og good mornings til å rehabbe det om jeg var deg (ikke mark og bøy), med meget god fokus på den eksentriske fasen.

Annonse

...70kg 25 reps... høres det ut som rehab? Beklager sarkasmen, men nei det høres ikke greit ut. Følg programmet.

Om du har hatt denne plagen en stund, så vær litt tålmodig og gjør det ordentlig. Jeg ville heller ha brukt leg extensions og good mornings til å rehabbe det om jeg var deg (ikke mark og bøy), med meget god fokus på den eksentriske fasen.

Som sagt, så får jeg kun disse smertene når jeg trener med høyt volum, altså tungre vekter, fra minst 100kg. Dette var også veldig lett før jeg fikk skaden, men nå får jeg bare vundt i harmstring når jeg skal dra det opp fra bakken, og der og da så får jeg vundt når jeg bøyer meg ned, kun med egen kroppsvekt.

Skaden er heller ikke like stor som den var de første månedene da jeg fikk den, det er en skade som bare kommer å går, er ikke noe jeg har hele tiden.. Men etter en gymtime med mye løping, eller litt tungre knebøy eller markløft med 5-6 reps, så får jeg ubehag i harmstringsa spessielt der og da, men også litt 1-2 dager etter.

På leg extensions kjenner jeg ingen tegn til smerte, men good mornings har jeg faktisk aldri prøvd. :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...