Gå til innhold

Lindre en potensiell beinhinnebetennelse

Anbefalte innlegg

Samboern har pådratt seg noe som hører meget likt en beinhinnebetennelse på jobb(hun jobber som særvitør) Da det ikke er aktuelt å bare dra fra jobben på dagen, lurte jeg på om dere hadde noen tips til øvelser (tøyning) som kunne funket bra i dette området. Selv vet jeg om et par, men er sikkert mange gode øvelser der ute som jeg ikke har tenkt på (jeg er ikke noe særlig glad i å tøye nemlig)...

Forøvrig taes også andre tips mot som takk, har forstått det som at hun er i begynnende fase, å så det er sagt så skal hun komme seg til lege å evt fysioterapi så fort det lar seg gjøre, så vi stopper ikke ved selvdiagnose :-)

mvh

Bekymret samboer.

Fortsetter under...

Problemet med betennelser er jo ofte (jeg er ikke medisinsk utdannet, så ta alt jeg skriver med masse salt) at de skyldes overforbruk, og trenger først og fremst tid og hvile for å komme seg til hektene. Man kan f.eks ta betennelsesdempende midler for smertene, men da er det viktig å være klar over at disse ikke løser problemet, du skyver det bare foran deg så det blir verre etterpå.

Ole-Mats Moskvil . <-fysio

Forøvrig anbefaler jeg heller fysioterapeut før lege, fysioer er etter min erfaring flinkere til spesifikke fysiske problemer som betennelser og rehab, enn leger.

Både kokken og Kjetil sier fornuftige ting. Første og viktigste punkt er avlastning. Hvor vanskelig det er å bli kvitt beinhinnebetennelsen øker proposjonalt med hvor lenge du har hatt den. Å redusere løp/gange er alltid fornuftig i starten. Variere fottøy kan hjelpe, men som servitør er det mulig de har noen regler for hva som er greit å gå med og ikke. Å legge inn noen gode såler kan forandre belasningskreftene og redusere støt noe ihvertfall. Jobb også med det du finner av spenninger i muskulaturen, som Kjetil sier, både fora og bak (gå inn dypt like bak skinnebeinet).

Ellers er det litt varierende hva som forårsaker problemene, så å få noen til å gi en kyndig undersøkelse er alltid fornuftig.

Dumt spørsmål ; men hvor på kroppen sitter betennelsen?

Tror det er få servitører som tripper rundt i høye hæler, men til gjengjeld er det mange som sliter med kødd i rygg, skuldre, nakke, og albuer,somoftest pga for mye dårlig løfteteknikk, svake muskler og høyt fernet-inntak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...