Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å si noe om hvor mye karbohydrater, fett og proteiner jeg bør få i meg i løpet av en dag? Har begynt å logge maten min på myfitnesspal, men lurer litt på hvilken prosentandel jeg skal legge inn på de ulike næringsstoffene. :-)

Litt om meg:

Jeg er 168 cm høy og veier 78 kg. Målet er å komme seg ned til rundt 60 på sikt.

Prøver å få trent spinning og styrke 3 ganger i uken. Må begynne litt forsiktig med trening etter ett inaktivt svangerkap med bekkenløsning.

Har to svangerskap bak meg, minstemann er 3 mnd, så søvnen er litt variabel.

Ikke så veldig glad i mye karbohydrater, får vondt i magen av pasta,ris,loff osv... Spiser en del knekkebrød.

Har tidligere gått mye ned i vekt med LCHF, men trivdes ikke med så mye fett på sikt, så vil gjerne ha litt mer balanse i kostholdet denne gangen.

Håper noen har tid til å hjelpe meg litt :-)

Fortsetter under...

Når det kommer til utregning av hvor mye energi en person trenger per døgn, finnes det i helsevesenet i dag flere formler en kan bruke,som gir et ganske greit estimat. En som ofte brukes er Mifflins formel, og hvis du går inn på

http://old.sykehuset-ostfold.no/presse/vektkalkulator_energiforbruk.aspx

så har de laget en kalkulator på den,hvor alt du trenger er å fylle inn høyde,vekt og alder,for å få et grunnlag,som vi så ganger med aktivitetsfaktoren(altså, hvor aktiv du er), for å få et greit anslag på hvor mye du trenger.

De vanligste kostholdsrådene for et aktivt trenende menneske i dag,er å anbefale å få i seg 0,8-1,5 gram protein per kilo kroppsvekt per dag, 1 gram fett per kilo kroppsvekt per dag, og så fyller man på med karbohydrater til man når det nivået som lar personen gå opp,eller ned i vekt. Dvs i ditt tilfelle; 90g proteiner, 60g fett, og vetikkehelt gram karbohydrater.

Siden du ikke er så veldig glad i karbohydrater fra korn, og ønsker å gå ned i vekt, vil det å ha et høyt inntak av grønnsaker kunne hjelpe deg med begge deler,da grønnsaker har svært lav energitetthet. Dvs,du kan spise mye uten å få i deg så mange kcal. Sunt og bra for kidsa er det jo også^^

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...