Gå til innhold

Makrofordeling vs Kalorioverskudd


-Netti-

Anbefalte innlegg

Dette blir sikkert et dumt spørsmål for en del her inne, men jeg spør likevel! :p

Som mange andre føler jeg meg litt ekstra motivert til å ta litt ekstra godt i på treningsfronten i januar. Jeg har fått ryddet opp i teknikken på trening, har godt med energi og føler at jeg øker i styrke. Derfor ønsker jeg å øke antall styrkeøkter fremover fra 2 til 3 ganger i uken (fullkropp), og skjønner at jeg også må øke litt på mengden mat for å få optimalt med resultater og utnytte "motivasjons-boosten" til det fulle.

Problemet er at jeg har blitt så sykt matlei. Spesielt er jeg DRITT lei av cottage cheese/skyr/kesam, kyllingfilet, torsk og proteinshake, kun for å nevne noe... Dette er mat jeg har spist mye av siste året, og har klart å komme opp på 1,8-2g protein per kg kroppsvekt per dag. Men uten disse matvarene jeg nå er sykt lei av, synes jeg dette blir vanskelig å fortsette med, i hvert fall i nærmeste fremtid. Så spørsmålet blir:

Så lenge jeg ligger litt i overskudd på treningsdager, vil jeg fortsatt kunne få optimale resultater? Eller vil makrofordelingen ha mest å si (spesielt mengde protein)?

På forhånd takk for gode innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ha den villeste makrofordelingen, perfekt eller ei. Om det skaper et unødig stress i kropp og sjel, vil det neppe fungere.

Om du vil redusere proteininntaket ditt, kan du nok gjøre det med god samvittighet. Om du likevel skal spise mer enn du forbrenner, vil neppe bivirkningene være alvorlige.

Vi mennesker higer etter å gjøre ting så enkelt som mulig. Derfor kan ofte ensidig kost være en løsning.

HVA definerer optimale resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, og takk for svar! :)

Optimale resultater for meg blir å bygge muskler. Og dersom proteininntaket ikke er helt avgjørende for dette, og jeg med god samvittighet kan ha et kosthold med mindre protein i en periode og fremdeles klare dette like bra, så er jeg veldig fornøyd (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til proteininntak, så sier forskjellige kilder forskjellige ting.

De nasjonale kostholdsanbefalingene anbefaler at man får i seg 1g protein per kg kroppsvekt per dag(men dette gjelder hele befolkningen, og det er innafor å anta at store deler av den ikke er i like mye muskelbyggende aktivitet som mange her på forumet)

Mange proffe kroppsbyggere anbefaler at man legger seg på alt fra 2,5-4 g protein/kilo/dag, men dette er jo tross alt en gruppe som er kjent for å ta ting til det helt ekstreme og dytte i seg "ymse" av "kosttilskudd".

Annen forskning har indikert at det ser ut til å være en øvre grense på proteininntak mtp gainz, at proteinsyntese øker opp til 1,8g/kg/dag, men at et høyere inntak ikke nødvendigvis øker over dette.(her finner jeg ikke den spesifikke artikkelen jeg vil linke til :(( )

Du kan altså fint forsette å få bra resultater uten å ligge helt opp på 2g/kg/dag,samtidig vil jeg anbefale deg å forsøke å variere kosten litt,spesielt siden du sier du er så matlei:)

Hva med egg, koteletter,filet, kyllinglår, rød fisk, linser, eller bønner?

Du vil få større resultater av et jevnt kalorioverskudd hver dag, enn om du bare spiser litt ekstra de dagene du har trening, men dette kommer jo og an på hvor hardt treningsprogram og hvaslags progresjonsmodell du følger.

Hadde du kjørt noe ala Starting Strength, hvor du skal øke vektene hver økt, så vil jo dette antakeligvis kreve mer mat enn om du skal øke vektene en gang i uka eller en gang i måneden,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det vel egentlig bare å heller ha et jevnt kalorioverskudd og prøve litt ny/mer variert mat uten å bekymre meg så alt for mye om å ha alltid over 1,8g/kg kroppsvekt med proteiner hver eneste dag :p Takk for gode forslag til annen mat btw, spiser mye egg og laks fra før, men kan absolutt prøve å inkludere mer bønner, linser, koteletter etc.! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...