Gå til innhold

Hvorfor har jeg dårligere apetitt ved økt treningsmengde?


Johanne22

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurer på om det er flere enn meg som opplever å bli "mindre" sulten ved økende treningsmengde eller ved høy treningsmengde over tid. Eller som kan ha en god forklaring på hvorfor jeg opplever dette :)

Problemet mitt er at jeg er mer sulten og har større sultfølelsen samt at jeg orker mer før jeg er mett i perioder hvor jeg trener mindre og er generelt mindre aktiv kontra perioder hvor jeg har relativt høyt aktivitetsnivå og stor treningsmengde. Jeg opplever å bli ubehagelig mett, følelsen av at det ikke er plass til mer, gjerne før jeg har kommet halveis i porsjonen min. Dette er vanvittig irriterende, og det har ført til at jeg legger opp til større måltider på kvelden. Da kan jeg ligge i ro på sofaen etterpå, siden jeg ruger på en food baby ut av rn annen dimensjon og bruker gjerne 50-60 min på en porsjon.

Jeg trives godt å trene fastende om morningen - gjort det så lenge jeg kan huske. Men tidligere har jeg alltid fått sultfølelsen etter trening, gjerne innen noen timer. Det har jeg ikke lenger.

Noen som har noen gode innspill? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Økt konsentrasjon av stresshormon pga økt treningsmengde (i dette tilfellet) kan redusere apetitten

Litt vagt å svare da det kan skyldes veldig mye, spørs hva du trener og hva/hvor mye du spiser?

Hvordan er søvnkvaliteten din?

Hei!

Beklager sent svar - mye jul og feber de siste dagene :)

Jeg trener for det meste styrketrening med innslag av ro intervaller og typ sirkelintervaller, samt litt yoga og en del tøying :)

Jeg veier ikke maten min lenger da dette gjør meg litt tullete i hodet, men spiser fisk, mye grønnsaker, fett får jeg fra rørossmør, nøtter, avokado og fet fisk, samt at jeg spiser en del bær og fermwnterte grønnsaker. Så Langt jeg klarer foretrekker jeg økologisk og spiser ikke oppdrettsfisk. Jeg kunne vært flinkere til å aktivere nøttene mine.

Søvnkvaliteten min har vært jevnt dårlig de siste 3,5 årene, hvis ikke lenger. Våkner alt fra 2- 8 ganger (på det mest) ila natten.

Hjalp dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Beklager sent svar - mye jul og feber de siste dagene :)

Jeg trener for det meste styrketrening med innslag av ro intervaller og typ sirkelintervaller, samt litt yoga og en del tøying :)

Jeg veier ikke maten min lenger da dette gjør meg litt tullete i hodet, men spiser fisk, mye grønnsaker, fett får jeg fra rørossmør, nøtter, avokado og fet fisk, samt at jeg spiser en del bær og fermwnterte grønnsaker. Så Langt jeg klarer foretrekker jeg økologisk og spiser ikke oppdrettsfisk. Jeg kunne vært flinkere til å aktivere nøttene mine.

Søvnkvaliteten min har vært jevnt dårlig de siste 3,5 årene, hvis ikke lenger. Våkner alt fra 2- 8 ganger (på det mest) ila natten.

Hjalp dette? :)

Fantastisk, masse gode matvarer av høy kvalitet!(y)

Søvnkvaliteten her vil jeg anbefale at du tar litt tak i, dette kan være en ringvirkning på det meste. Hormonbalanse(ubalanse) og metabolsk funksjon(tilpasning).

24-Hour-Human-Circadian-rhythm.png?zoom=1.5&resize=583%2C300

Sett at en har "normal" døgnrytme er det slik vår biologiske klokke er innstilt. Som du ser kan en dårlig søvnkvalitet forstyrre dette og gi som følger dårligere apetittkontroll -> prestasjon på trening.

I ditt tilfelle kan det hende du trener såpass mye i perioder at kroppen må nedprioritere andre signaler slik at kroppen er konstant stresset og ellers naturlige signaler som sult vil bli ignorert fordi du konstant er i "fightmodus" (fight > flight) http://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response

"heldigvis" (hva jeg vet) er det ganske lett å reversere iom stresset kommer fra trening og ikke er kronisk pga livsstil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, masse gode matvarer av høy kvalitet!(y)

Søvnkvaliteten her vil jeg anbefale at du tar litt tak i, dette kan være en ringvirkning på det meste. Hormonbalanse(ubalanse) og metabolsk funksjon(tilpasning).

24-Hour-Human-Circadian-rhythm.png?zoom=1.5&resize=583%2C300

Sett at en har "normal" døgnrytme er det slik vår biologiske klokke er innstilt. Som du ser kan en dårlig søvnkvalitet forstyrre dette og gi som følger dårligere apetittkontroll -> prestasjon på trening.

I ditt tilfelle kan det hende du trener såpass mye i perioder at kroppen må nedprioritere andre signaler slik at kroppen er konstant stresset og ellers naturlige signaler som sult vil bli ignorert fordi du konstant er i "fightmodus" (fight > flight) http://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response

"heldigvis" (hva jeg vet) er det ganske lett å reversere iom stresset kommer fra trening og ikke er kronisk pga livsstil

Takk - det hjalp veldig :)

Men for å reversere må jeg minske treningsmengden? Eller er det andre tiltak jeg kan prøve i første omgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...