Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sliter en del med den ene hofta mi når det kommer til utoverrotasjon. Driver å tøyer og trener styrke jevnlig, men sliter med ofte triggerpunkter og sårhet i høyre hoft/sete.

Finnen ikke helt ut av hva selve problemet kommer av, men får en klar indikasjon på at noe er "galt" når jeg sitter rettoppogned på en stol og legger høyre fot på venstre kne. Da peker høyre kne veldig opp og det strammer skikkelig i hofta i forhold til på venstre side.

En annen ting er at når jeg står kun på høyre ben så roterer kroppen litt innover mot klokka og balansen er noe dårlig.

Noen som kan hjelpe meg med dette her?

På forhånd takk ☺

post-17465-1444099417325_thumb.png

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32302-d%C3%A5rlig-mobilitet-hoft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve denne (hip hike heter øvelsen) daglig x3, repetisjoner avhenger litt av hva du har kapasitet til. Hold hofte og knær strake, hjelp balansen ved å holde deg fast i noe så det ikke går utover "hiken".

Det skal brenne og svi litt på siden av hoften, men tenk kvalitet over kvantitet. Å prøve dette kan iallefall ikke skade

[ATTACH]155563[/ATTACH]

Ellers oppgir du ikke annen informasjon, dersom øvelsen ikke er noe tess anbefaler jeg at du går til en terapaut som tar en nærmere titt på deg

post-154-14440994181286_thumb.jpg

Høres ut som FAI for meg (femoroacetabular impingement), altså en form for låsning i hofta som ofte kommer av muskulær ustabilitet. Rotatorcuffen (musklene som holder lårbeinet stabilt i socket) består kun av utrotasjonsmuskler. Om du er inndominant, som er sannsynlig ift det du forklarer, så kan det tyde på at cuffen er svak og at femur (låret) ikke er stabil i socket (acetabulum), og plager kan medfølge.

Her er et par øvelser som du kan prøve, basert på det jeg tror du mener...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...