EliasH Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Hei For ca to år siden hadde jeg en episode med ryggen som jeg helst ikke vil erfare en gang til. Det var om kvelden, og jeg skulle ta av meg buksa for natta. Da hogg det til i korsryggen så jeg kjente det strålte helt ned i tærne i høyre fot. Jeg klarte rett og slett ikke å holde meg oppreist, og der lå jeg med store smerter og kramper i kroppen en times tid før jeg krabbet bort til senga mi. Husker jeg frøs noe jævlig... Hadde tilfeldigvis en Immovane for hånden, så jeg sovnet da omsider. Om morgenen klarte jeg å reise meg og gå ganske normalt. Uten store smerter, men jeg følte meg stiv og støl på en måte, og jeg var rystet etter opplevelsen. På legevakta ble det ikke gjort stort. Han banket meg litt på hodet, og forsikret meg om at det ikke var brudd i ryggen i alle fall. Jeg fikk en neve med Paralgin Forte og beskjed om å ta det med ro... På eget initiativ gikk jeg innom fysioterapaut, og fikk massert sete og hamstring, men ingen forklaring på hva jeg hadde opplevd eller hvordan jeg skulle forholde meg til det Av frykt for å oppleve dette en gang til, så sluttet jeg helt på gymmen hvor jeg hadde vært i fem år og likte meg veldig godt. I tiden før skaden hadde jeg kjørt baseøvelser ganske tungt, relativt sett. Hva var det jeg var borti den natta? Har tenkt på prolaps og isjias, men jeg vet ikke. Noen som kjenner seg igjen? Vil også nevne at etter denne episoden så har jeg hadt noe ugreie med kneet. Jeg har kjenning på noe hele tiden, og jeg har et punkt på utsiden som ikke tåler berøring. Kommer jeg borti det, får jeg enkemannsstøt nedover leggen. Noen som har vært bortig kranglete knær før? Og på hvilke måte kan dette ha sammenheng med ryggepisoden min? Har lest om peroneusparese, men det passer ikke helt med symptomene synes jeg I høst har jeg begynt med et helkroppsprogram med baseøvelser tre dager i uken, og kjenner ingen spesielle smerter i ryggen. Er stiv da selvsagt, og jobber med å få full kontakt med musklene. Og jeg er spent på om kneet mitt tåler trening, selv om det har gått bra foreløpig Takk for eventuell interesse:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32137-ugreit-kne-som-f%C3%B8lge-av-ryggproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Jeg kan ingenting om ryggskader, men jeg har selv erfart at problemer i en del av kroppen kan forplante seg både oppover og nedover og påvirke andre deler. Rygg og bekken og hofter og knær og ankler, alt henger sammen. så jeg kan ikke, i min ignoranse, utelukke at det er noe der. EliasH 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32137-ugreit-kne-som-f%C3%B8lge-av-ryggproblemer/#findComment-1093071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Hei! Utifra det du beskriver vil jeg ikke tro det er noe galt med verken kne eller rygg, men heller hofte/sete (rumpe) roten til problemet kan ligge. Veldig synd at du ikke fikk noen forklaring fra terapauten din, her bun h*n forklare hva som skjer/ikke skjer og gitt deg videre veiledning, evt om du spør om dette selv. Rent biomekanisk sett har rumpa en veldig viktig oppgave, den stabiliserer under- og overkropp ved unilateral(ettben/enarms øvelser feks bulgarsk splitknebøy)og bilaterale øvelser(jobber med begge sidene samtidig, feks knebøy) - samtidig har den som oppgave å ekstendere(rette ut) overkroppen ift underkropp. Det er her veldig mange, dessverre, kommer veldig til kort vd at de ikke klarer å bruke hofte si for hva den er verdt, men heller å overlate både stabilisering, kraftgenerering og regenerering(støt) til rygg og knær. Over tid kan dette resultere i smerter. For å starte i en ende, hvordan synes du denne øvelser er? mestrer du den? http://prehabtrening.no/ovelser/hip-hinge-mot-vegg/ Aurelius, kl99 og EliasH 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32137-ugreit-kne-som-f%C3%B8lge-av-ryggproblemer/#findComment-1093078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Støt og stråling er som regel nerevsmerter. Dvs at det biomekanisk sett antakeligvis ikke er noe i veien for at du trener (ift kneet). Spørsmålet er hva er det som presser på nerven og hvorfor. Nøyaktig hvor er smerten i kneet (hvor må du trykke) ? Ryggproblemet for to år siden høres veldig ut som en skiveutglidning for meg (presser på nerevroten, som vil gi symptomene du beskriver), men det betyr for all del ikke at det er noe galt der nå. Anbefaler deg på linje med Therese å undersøke om hoftemobilitet samt funksjon av setemuskulatur. Det er ikke uvanlig (i min erfaring), at de med korsryggsmerter/tidligere korsryggsmerter bruker for mye rygg og for lite hofte i løftene. Dette kan også gi mening ettersom fysio gikk over hamstringen din. EliasH 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32137-ugreit-kne-som-f%C3%B8lge-av-ryggproblemer/#findComment-1093083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EliasH Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 Therese Kjenner jeg er ikke har full mobilitet, er for kort altså, i hamstrings og sete når jeg tar knebøy, bulgarske og sånne øvelser ja, så det kan stemme det du sier.... Går til naprapat ett par ganger i året, ikke for plagene jeg tar opp her nødvendigvis, men for en "kroppslig års-kontroll". Merker at hun finner gluteus og hamstring ganske fort, så det har liksom ikke blitt tid til å ta dette med strålingen nedover Den øvelsen må jeg vente med til i morgen..... Kan oppdatere tråden. Men for være sikker; dette er en instruksjonsvideo på en øvelse, hvor du forventer at jeg får en av tre resultat, sant? Kjetil Bildet viser kneet sett forfra går jeg ut i fra? Da vil jeg si rundt det røde området, "common peroneal nerve", med stråling et godt stykke nedover. Fargekartet nederst fanger ikke opp det så godt, tror jeg.... Hoftemobilitet ja.... Høres det rart ut om jeg sier at jeg føler hofta er for langt frem? At den liksom tilter fremover noen ganger? Forrige gang jeg var til naprapat, så satte hun en finger på hver side av hofta mi, og sa med et smil på syngende nordlandsk "her er du garantert øm". Hun hadde rett:) Spørs om det er på tide å finne ut nøyaktig hva hun mente. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32137-ugreit-kne-som-f%C3%B8lge-av-ryggproblemer/#findComment-1093124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kl99 Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Foran ja. Okay, regnet med det! Virker for meg som at du har en nerveklem mellom peroneus longus og extensor digitorum longus. Dette kan over tid irritere nerven slik at den blir oversensitiv, og derfor får du vondt ved lette trykk (antar jeg). Høres ut som 'butt gripping' og anterior femoral glide. Vanlig når glutes og psoas ikke fungerer skikkelig (her hører også korsryggsmerter ofte med, som kan forklare problemene du har hatt tidligere). Vanlige kompensatorer for en dysfunksjonell glute max, er hamstrings, adduktorer og legger. Som igjen kan forklare de stramme leggene som irriterer nerven. Psoas skal stabilisere korsrygg, og stopper også femur (lårbein) i å gli for langt frem i acetabulum (socket). Glute max skal holde femur tilbake i acetabulum. Altså jobber disse sammen for å stabilisere korsrygg, hofte og femur i acetabulum. Det her er jo bare kvalifisert gjetting, jeg har jo ikke sett på deg. Men det er et relativt sannsynlig mønster, som du kan undersøke videre. Forslag som du kan undersøke videre: 1: Styrke/aktivere gluteus maximus og psoas major. Undersøk også gluteus medius og tensor fascia lata, for å se om disse er svake ELLER om de er hypertoniske/overaktive. 2: Strekk ut leggen, spesielt de to nevnte musklene, og masser ut triggerpoints i dette området. Nok en gang, jeg bare gjetter. Anbefaler selvsagt at du får noen til å se på deg :-) EliasH 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32137-ugreit-kne-som-f%C3%B8lge-av-ryggproblemer/#findComment-1093224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.