Gå til innhold

Klikkelyd i hofteleddsbøyer


Lotta

Anbefalte innlegg

I det siste har det stadig hyppigere klikket i min venstre hofteleddsbøyer under knebøy. Jeg har ved to anledninger tidligere fått en strekk i nettopp denne venstre hofteleddsbøyeren, så selv om det ikke gjør vondt gjør lyden meg litt bekymret. Jeg har forsøkt å tøye både hamstrings og hofteleddsbøyeren godt, i tillegg til å tøye rompe, innside og utside lår, og også gjort øvelser som squat-to-stand. Det er som sagt ingen smerte, men det forekommer sjeldnere ved lettere vekter enn ved tyngre - noe som igjen gjør meg bekymret. Årsaken til tidligere strekker har vært svak støttemuskulatur i utover-rotator (?) i hoften, noe jeg nå har blitt flinkere til å trene øvelser for igjen.

Hva gjør jeg med dette? Og er det fare for at trening med denne klikkelyden present gjør at jeg skader meg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klikker på toppen av løftet, under hofteekstensjon?

Psoas er en viktig stabilisator av lumbala, og funksjonelt også en ut-rotator. Om denne er kronisk stram, og vond- er det ikke usannsynlig at den er kort OG svak.

Har låret vært inn(medial)dominant tidligere, så er det nok gode sjanser for at alle de dype stabilisatorene i hofta + psoas kan ha utbytte av noe conditioning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoftebøyeren forkortes når du setter deg. Om du f.eks allerede står i hyperekstensjon (mange jenter gjør det), så presses hoftekulen frem i acetabulum (socket), og den vil da smette tilbake i socket når du bøyer deg.

Kan muligens forklare en del av det du skriver i første posten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoftebøyeren forkortes når du setter deg. Om du f.eks allerede står i hyperekstensjon (mange jenter gjør det), så presses hoftekulen frem i acetabulum (socket), og den vil da smette tilbake i socket når du bøyer deg.

Kan muligens forklare en del av det du skriver i første posten :)

Vil dette over tid skape irritasjon og gi risiko for skade? Er det noe jeg kan gjøre med det?

Jeg synes forøvrig ledd i kroppen min klikker litt vel mye for tiden generelt. Ankler og skuldre og sånt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett på deg, men korsrygg og hoftesmerter er ikke uvanlig hvis f.eks psoas er dysfunksjonell og hofta er hyperekstendert hver gang du står. Om dette er tilfelle med deg, vet jeg jo ikke, men du kan undersøke det.

dan-hips.jpg

Nå har du riktignok ikke noen smerter, og det er jo bra! Det kan jo bety at du hyperekstenderer kun på toppen i knebøy. Mange (spesielt jenter, av en eller annen grunn) presser hofta inn i hyperekst via hamstring/adduktor, istedet for å ekstendere med glute maximus slik som det skal gjøres (dysfunksjon). Enda verre blir det, om iliopsoas er forlenget (se illustrasjon under)

article1.jpg

Dersom du tror at øvelsesteknikken din er problemet, eller er usikker på øvelser ift f.eks psoas, så er du velkommen til å besøke meg på Muskelklinikken, Oslo Tennis Arena for en gratis 20 min konsultasjon ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...