Yen Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Hei! Jeg håper noen har tid og kunnskap til å hjelpe meg litt på vei...! Målet mitt er å bygge muskler, og få vekk fettet på mage/hofte/lår. Jeg er 26 år, jente, 171 cm høy og veier ca 57 kg. Lite muskler, mer fett. Har cøliaki så tåler ikke gluten... Er viktig for meg at det er kjapt og enkelt ellers ser jeg ofte på det som et ork... Kan heller ikke være altfor kostbart i lengden. (Oi.. mange krav her ser jeg.. ikke rart det går vest.) Jeg trener 3-4 ganger med styrketrening i uka. Men problemet mitt tror jeg ligger i matveien. Jeg få rett og slett ikke til å spise "ordentlig". Og da mener jeg sunn, god mat. Og nok av det. Jeg var veldig flink i en periode, men har falt av vogna igjen. Så nå er jeg blitt "avhengig" av sukker... vet ikke riktig hva jeg skal gjøre...!! Jeg spiser ikke mye godteri og slikt... men i løpet av en dag får jeg som regel i meg NOE søtsaker... og dette ødelegger. Har dere tips til hva jeg kan bytte dette ut med? Som allikevel vil dempe søtsuget? Trenger også hjelp til hva og spesielt hvor mye jeg bør spise til vanlig. Har brukt å spise noe slik: Frokost: 1/2 boks mager vanilje kesam, røde druer, blåbær, litt valnøtter og litt akacie honning Lunsj: 2 glutenfri knekkebrød (rik på protein og fett. Lavkarbo) m/skinke og ost eller salat m/fisk/reker/middagspølse Middag: her skorter det ofte.. er så sulten når jeg kommer fra jobb og tyr til lette usunne varianter.. Men typisk kan det bli kylling m/grønnsaker og ris, fiskeboller m/poteter og gulrøtter i hvit saus, løvbiff med litt glutenfri pasta og grønnsaker e.l. Kvelds: likt til frokost Før trening: en frukt eller samme som frokost om jeg ikke har spist middag. Etter trening: en quest bar Ellers småspiser jeg på søtsaker som en daimtwist her, eller et drops der.. ikke fråtsing.. men allikevel helt garantert ødeleggende..!!! Vet det forsvinner litt om jeg slutter å spise godteri.. men jeg trenger noe å bytte det ut med! Ellers tror jeg at tilbakefall er meget sannsynlig... Tuuuuusen takk o kloke, snille sjeler <3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isa24 Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Hei Jeg vet at alle er ulike og liker å gjøre ting litt forskjellig med tanke på antall måltid, macrofordeling osv osv, men jeg kan hvertfall si litt hva jeg gjør, da jeg er litt som deg Gjennom PT har jeg laget meg en plan for måltider som jeg følger sånn ca. Selv liker jeg å spise flere måltider da det passer for meg og at jeg dar unngår å småspise mellom disse måltidene. Jeg har prøvd periodisk faste, men blir veldig oppblåst og tung i magen, og for min del va det likevel lett å småspise mellom da jeg egentlig aldri kjenner noe særs metthetsfølelse Jeg ville gjerne spist en hel boks kesam i stedet for kun 1/2. Lunsjen er ok, men hvis du har knekkebrød ville jeg gjerne spist flere enn to- kanskje 3, og hive på med proteinrikt pålegg, gjerne med noe grønt på toppen Kveldsen; igjen økt til en hel boks istedet for en halv. Spiser selv både frokost, lunsj, middag og kvelds, og gjerne et eller mellommåltid i form av noe nøtter og/eller frukt/grønnsak, nå går det i gulrøtter. Havregrøt eller bare vanlig havregryn med melk og noe godt attåt er også en god frokost synes jeg Yen og Aurelius 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/#findComment-1091041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yen Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Tusen takk for tips, Isa24! Ja, kan nok være lurt å øke mengden noe. Er dårlig på å spise nok tror jeg. Er også som deg å liker å spise flere små måltider. Har vanskelig for å spise mye av gangen Har prøvd periodisk faste, og det funket greit. Men hadde ingen bedre virkning av det enn når jeg spiser flere små. Problemet er stort sett hva jeg får i meg, tror jeg. Og om jeg får i meg for lite/mye osv. Og om det er nok proteiner blandt annet.. Det aller vansklligste, synes jeg, er å finne enkle, raske og relativt billige løsninger til måltider, som samtidig inneholder det man trenger...!! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/#findComment-1091070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isa24 Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Som student, og uten kjøkken- kun vannkoker og mikro skjønner jeg deg godt. Tenk deg mellom 1.5-2 g protein pr kg kroppsvekt, 1 gram fett pr kroppsvekt, og fyll på resterende med karbohydrater. Jeg pleier å bare ta sånn ca. Jeg spiser mye tunfisk og fisk generelt da dette er enkelt å lage noe godt utav (synes jeg). Blander det gjerne med hakka tomat på boks, eller dolmio pastasaus, curry/tandoori osv, så blir det likevel noe variert til middag. Passer på at jeg har alle elementer til hvert måltid. Passer for meg. Jeg spiser til jeg er mett. Jeg øker på trening, og det er det viktigste for meg, og etter en lang periode hvor jeg har vært redd for å spise for mye, så er jeg nå nødt til å spise mer for å få den fysikken og den styrken som jeg ønsker. Jeg har funnet ut at jeg vil ha en sterkere, sunnere og en mer frisk kropp. Jeg prøver å spise variert, men blir ofte det samme, men jeg spiser og man blir etterhvert veldig kreativ i matveien, og etterhvert ser man også at mat ikke er noe å frykte, og det samme med at mat ikke skal være et stressmoment- typ hvor mye av hver osv, så lenge man får karbo/protein/fett til hvert måltid. Jeg har investert i en PT, kanskje noe for deg? Det finnes alltid en slags betalingsløsning når det kommer til økonomi. Synes hvertfall det allerede begynner å hjelpe. Men som sagt; tunfisk og fisk er billig- first price, eldorado ol. Se på tilbudene, og velg rema og kiwi som standard butikk da det er billigst. Frosne kyllingfileter. Kikerter, bønner er også billige proteinkilder. På kiwi kjøper jeg Brokkoliblanding til sånn 8 kr for 500 gram.. Kjøp store sekker med ris, gjerne på innvandrerbutiiken. Ofte billigst. Pasta er billig. Avokado (ikke de i pakkene), la de heller ligge å modne litt hvis de ikke er det i butikken. Nøtter er kjempe godt og superbillig på innvandrerbutikkene. Egg fra firstprice er topp, veldig billig og en kjempe god kilde til protein og fett Håper det var noe til hjelp hvertfall. Aurelius og Therese 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/#findComment-1091090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Hei! Det jeg ser i kostholdet ditt er at det gjennomgående er små måltider med delvis magre proteinkilder/produkter + frukt/grønt og noe næringsfattig/lette løsninger - som kan være en årsak til gjentagende sprekker, søtsug etc Trenger du lette/kjappe løsninger fordi du ikke har fysisk tid eller er det (unnskyld uttrykket) latskap? Ofte er det nedlagt arbeid vs ønskede resultater som kan komme litt til kort. Om en legger ned en innsats i starten vil en få inn rutiner og lære masse så det går "fort og lett" etterhvert. Ingen er født verdensmestere, det må trenes i noen timer først.. Aurelius, Yen og miaheart 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/#findComment-1093474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =xXx= Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Hei! Det jeg ser i kostholdet ditt er at det gjennomgående er små måltider med delvis magre proteinkilder/produkter + frukt/grønt og noe næringsfattig/lette løsninger - som kan være en årsak til gjentagende sprekker, søtsug etc Trenger du lette/kjappe løsninger fordi du ikke har fysisk tid eller er det (unnskyld uttrykket) latskap? Ofte er det nedlagt arbeid vs ønskede resultater som kan komme litt til kort. Om en legger ned en innsats i starten vil en få inn rutiner og lære masse så det går "fort og lett" etterhvert. Ingen er født verdensmestere, det må trenes i noen timer først.. Well spoken madam! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/#findComment-1093543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yen Skrevet 1. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2014 Hei! Tusen takk for svar. De lettvinne løsningene er nok en blanding av knapp tid og noe latskap... Så du tar ikke feil. Morran og middag er da jeg stort sett har dårligst tid så ofte må det gå raskt her. Lunsj og kvelds har jeg ingen gode unnskyldninger for.. Litt begrenset på jobb da kantina ikke har glutenfrie valg annet enn salat og litt pålegg som jeg kan bruke på knekkebrødene mine. Men kunne jo alltids laget klar lunsj på kvelden. Står opp litt før 6 på morran og må gå tur med to hunder før jeg går på jobb. Ofte er jeg ikke hjemme før 18-19 og da skal jeg gå tur med hundene igjen og så bærer det rett på trening. Så her blir det ofte en yoghurt eller noe liknende før middag etter trening... andre dager er jeg hjemme 16-17 så da er det litt enklere...! Men man har jo alltids andre ting som også må gjøres i huset innimellom... :/ Men sliter med å finne gode, raske løsninger som både er glutenfritt, proteinrikt og ikke altfor mye fett i...! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/#findComment-1093551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Hei! Tusen takk for svar. De lettvinne løsningene er nok en blanding av knapp tid og noe latskap... Så du tar ikke feil. Morran og middag er da jeg stort sett har dårligst tid så ofte må det gå raskt her. Lunsj og kvelds har jeg ingen gode unnskyldninger for.. Litt begrenset på jobb da kantina ikke har glutenfrie valg annet enn salat og litt pålegg som jeg kan bruke på knekkebrødene mine. Men kunne jo alltids laget klar lunsj på kvelden. Står opp litt før 6 på morran og må gå tur med to hunder før jeg går på jobb. Ofte er jeg ikke hjemme før 18-19 og da skal jeg gå tur med hundene igjen og så bærer det rett på trening. Så her blir det ofte en yoghurt eller noe liknende før middag etter trening... andre dager er jeg hjemme 16-17 så da er det litt enklere...! Men man har jo alltids andre ting som også må gjøres i huset innimellom... :/ Men sliter med å finne gode, raske løsninger som både er glutenfritt, proteinrikt og ikke altfor mye fett i...! Skjønner Hva med å forberede endel på forhånd når du har tid? Vurdert en slik en? http://www.tretti.no/varemerker/crock-pot For 500kr har du en matlagingsmaskin Hvorfor skal maten være lavt på fett? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/#findComment-1093625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yen Skrevet 2. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2014 Det høres ut som en god idé. Må bare finne noen måltid jeg kan forberede i forveien som holder seg greit osv. Likte spesielt godt den gryta!!! Ser jo helt genialt ut! Må finne ut hvordan en slik funker - blir på ønskelista i år tror jeg nesten!! Hjertlig takk for tipset! Nei ikke nødvendigvis lavt på fett, bare ikke overveldende mye Er absolutt for å ha endel fett i maten. Det er vel viktig for mye, som blandt annet hormonbalansen om jeg har forstått rett. Men er vandt med å ikke spise mye fett i det ene måltidet rett før trening. Ellers spiller det ikke stor rolle for meg (kan ikke svare på hvorfor jeg gjør dette.. så korriger meg gjerne om jeg er på jordet!) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/#findComment-1093627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas87 Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Fett = mye energi. Mye energi = god trenings økt. Når det kommer til matlaging så kan du bruke en eller to dager i uken til å lage mat for alle de andre dagene. Trenger ikke å ta mer en 1 time totalt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32082-hjelp-til-kostholdmatplan-anyone-sukkeravhenging/#findComment-1093664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.