Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I utgangspunktet ja

Hvor langt er et steinkast?

et steinkast;

I en privat studie gjort på slutten av 1990-tallet laget to nordmenn en datamodell, som de matet med informasjon for å sannsynlighetsberegne hvor langt et steinkast og et pilskudd var. Den kom fram til følgende konklusjon, basert på en rekke kjente norrøne lengdemål, blant annet tommer (2,37 cm) og fot (28,44 cm):

Et steinkast var 120 (også kalt storhundre) alen langt (ca. 56,88 meter eller 200 fot), og det var 4 steinkast i et pilskudd, som altså må ha vært 480 alen langt (227,52 meter eller 800 fot) omkring år 900. Senere i middelalderen gikk det 10 pilskudd på en fjerding vei (2 275,2 meter eller 8 000 fot), som altså tilsvarer ei kvart yngre norrøn mil (også kalt rast og vei) på 9 100,8 meter eller 32 000 fot.

Jeg trener styrke 3 dager i uken, løping 1-2 (for opprettholdelse), men er også aktiv med hest 5 ganger i uken ca, siden jeg har egen!

Da har du vel ikke så ofte "hviledag", da? ;)

Hva mener du forresten med "for opprettholdelse"?

Og bare av nysgjerrighet lurer jeg på hvorfor du vil forsøke biorytme? Husk at det som fungerer for noen ikke nødvendigvis fungerer for deg. Prøv deg frem og se hva som gir DEG mest energi og overskudd i hverdagen☺

Blir 4-5 ganger i uken trening, og ridning osv. ser jeg egentlig mer på som hverdagsaktivitet :p Jeg har deltatt i et par løp i vår/sommer og tenker det for neste år også, og vil derfor miste så lite kondisjon så mulig :p Har egentlig alltid spist biorytme ubevisst, omelett til frokost og havregrøt til kvelds... Når jeg fant et "konsept" for det, følger jeg det kanskje liiitt mer nøyere, men spiser egentlig ganske likt som før!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...