Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trener regelmessig 3 ganger i uka, og ser meg selv som relativt veltrent. Jeg bedriver idrett der spenst er viktig, og har med det et behov for å utføre knebøy og markløft (ettersom at benpress og hamstring curls bruker senefestene rundt kneet og ikke hofta, som er elementært i idrett).

Imidlertid har jeg et stort problem. Under utførelsen av øvelsene, vil jeg få vondt i nedre del av ryggen. Smerten er sentral og lett å lokalisere på venstre side av selve ryggraden, i L5-leddet. Ingen strømning eller andre faresignaler for prolaps (tatt røngten, og den viser ingenting). Har forsøkt å trene opp ryggen med rygghev (strak rygg). På sitt verste var også denne øvelsen vond, mens nå kan jeg godt utføre den med 10 kg ekstra uten anytdning til smerte. Etter to måneders smertefri trening med benpress og hamstring curls, bestemte jeg meg for å begynne forsiktig igjen på knebøy og markløft. Men allerede ved lav vekt, merket jeg antydninger til smerte, og ved opptrapning til 80 kg kjenner jeg det i dagevis etterpå.

Det virker altså som en smerte som kommer av at hofteleddet blir satt i sving, mens ryggen jobber. Vil på forhånd si at det ikke er noe teknikkfeil, noe som er bekreftet fra tredje hold og i henhold til instruksjonsguider i fleng. Smerten oppstår fortest i markløft, og vil etter øvelse, kunne merkes dersom jeg gjør markløft-bevegelse til og med med bare kroppsvekt.

Noen tanker eller ideer?

Fortsetter under...

Har dessverre gjort det. Fysioterapeut forsøkte med massasje og testet mobilitet (den er god), og manuellterapeut har prøvd å knekke opp uten effekt. Er mulig jeg bare må gi opp en idrettskarriere, da det ikke virker å finnes svar på hva som feiler ryggen.

Korsryggsmerter etter mark/knebøy, teknikkfeil 99.9% av gangene. "Fått bekreftet" har jeg hørt før.

Foreslår at du legger ut en video av løftet ditt i første omgang.

Markløft krever bedre mobilitet enn knebøy, så der har vi nok en varselslampe i min mening.

Det er det ikke. Jeg har gått idrett, og blitt opplært av fagpersonell, ikke PTer som nødvendigvis ikke vet hva de skal se etter. Trener også periodevis med vektløftere som I HVERT FALL har korrekt teknikk, og de har ingenting å utsette. Ei heller fysioterapeut. ^^ Har også en del bakgrunn selv, og vet elementene i en high bar / low bar / hybrid squat. Dette er som sagt smerter som oppstår selv uten vekter, gjennom bare bevegelsen av å setta hofta bak samtidig som en bøyer.

Annonse

Det er det ikke. Jeg har gått idrett, og blitt opplært av fagpersonell, ikke PTer som nødvendigvis ikke vet hva de skal se etter. Trener også periodevis med vektløftere som I HVERT FALL har korrekt teknikk, og de har ingenting å utsette. Ei heller fysioterapeut. ^^ Har også en del bakgrunn selv, og vet elementene i en high bar / low bar / hybrid squat. Dette er som sagt smerter som oppstår selv uten vekter, gjennom bare bevegelsen av å setta hofta bak samtidig som en bøyer.

Oki buddy, lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...