Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fra feb-juni i år gått ned 14kg ved hjelp av vg vektklubben der jeg har holdt et kalorinivå på 1300kcal pr dag. De første 10kg gikk jeg ned kun ved hjelp av kostholdet, og de 4 siste med kombinasjon av kosthold og trening. I ferien gikk det hele i dass, og jeg gikk opp 5kg frem til oktober. Nå er jeg tilbake på 1300kcal og har de siste 4 ukene spist rett og trent 4-5dager pr. uke (3dager intervalltrening på mølle + 1-2 styrkeøkter med crossfit o.l). Etter 4 uker på diett og mye trening, har jeg gått ned 100gram?! Jeg har også tatt mål før og etter, dette viser ingen forskjell og jeg regner da ikke med at det er muskler som gjør at jeg ikke går ned i vekt. Jeg har en spisedag i uka, der jeg er rimelig ukritisk og spiser for mye, men kan virkelig denne ene dagen ødelegge alt? Jeg hadde jo denne når jeg gikk ned de 14første kiloene også!

Nå er jeg rimelig frustrert og i ferd med å miste all motivasjon, og ser for meg at jeg må gå på diett resten av livet for å klare å holde vekten der jeg vil ha den! Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31858-vekten-st%C3%A5r-stille/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: Denne ene spisedagen kan helt klart ødelegge for alt underskuddet i løpet av uken, da det er det totale som gjelder. Si du 6 av 7 dager i uken har et totalt underskudd på 3000 kcal, når du så har spisedag spiser du opp dette underskuddet og går i balanse. 3000 kcal er ikke så vanskelig å få i seg uten å tenke over det faktisk. Prøv å delvis kontrollere spisedagene, se om dette gir noe effekt.

Nå vet jeg verken kjønn, alder, høyde eller vekt. Dette hadde hjulpet å fått opplyst.

Tror du med fordel kan legge deg høyere på kcal en periode å gå ned i vekt igjen. Prøv å legg deg på en 1800 noen ukers tid (vanskelig å vite eksakt hvor uten mer informasjon om deg). Du trener veldig mye, og spiser veldig lite. Spis mer, og du kan gå ned i vekt - til tross for hvor feil det kan høres ut.

Vektnedgangen går alltid fortere når en begynner på diett, da vannvekt skal bort og en har mer å ta av. Det er helt normalt med stopp en periode, og de fleste har opplevd dette. Ikke heng deg så mye opp i det, prøv å spis mer (fortsatt på underskudd) å ta tiden til hjelp.

Du trenger ikke diett resten av livet for å holde vekten, du trenger gode rutiner og en ny livsstil. Ikke tenk "dette kan jeg ikke spise når jeg nå er på diett, jeg må vente til denne er over", tenk på at du nå skal finne forandringer som du kan leve med i hverdagen resten av livet. Du har sikkert hørt snakket om en sunn livsstil, det er denne du burde prøve å forme nå. En hverdag hvor du spiser det du trives med, og samtidig er i balanse. Det å starte hardt på en diett som ligger lavt på kcal gjør at en som regel kaster i seg alt en har hatt lyst på når dietten er over - for å ende tilbake hvor en startet. Finn sunnere alternativer til det du ønsker å spise, vend deg til disse å la de bli ett naturlig valg fremfor de vanene du har utenfor diett. Håper det var halvveis forståelig.

Tusen takk for fint svar.

Og litt opplysninger: Kvinne, 26år, 162cm og 58kg.

Jeg har vert inne på tanken om det kan være for lite mat som er grunnen til at ting står stille og vet at det går litt opp og ned. Kan kroppen gå i en slags "sparemodus" som følge av det lave kaloriinntaket mitt? Det er i alle fall veldig demotiverende å føle at jeg jobber hardt for INGEN uttelling. Bedre fysisk form er selvsagt en gevinst, men den kan jeg jo ikke se med øynene :).

Merker at det kalorinivået jeg ligger på nå, gjør at jeg kutter ut matvarer som gir mye kalorier, for eksempel smør/olje, ost, o.l, men alt i alt er kostholdet variert og bra. På spisedagene spiser det jeg har hatt lyst på gjennom uken (fett, karbohydrater og sukker) og kommer nok fort opp i 3000kcal på en dag, og sikkert mer. Får begynne å begrense spisedagene å se om det kan hjelpe :).

Om du kutter ut matvarer med mye kalorier er det godt mulig du ikke får i deg nok fett. Mangel på fett i kosten kan ha negative effekter på hormonbalansen din, og derfor også vekttap. Jeg ville tippet at du kunne økt kaloriinntaket litt, spesielt siden du er ganske aktiv, og spist mer fett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...