Gå til innhold

kvalme - Hva er det?


Bandea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

(Dunning-Kruger-advarsel: Jeg er bare en random fyr som er litt interessert i temaet, og jeg er hverken lege, sykepleier eller tilsvarende. Nedenforstående må tas med en klype salt til det kommer et mer kvalifisert svar.)

Det er egentlig et veldig vanskelig spørsmål uansett hvem du spør, og det er mye man ikke vet om hvordan kvalme fungerer. Sånn i utgangspunktet kan du bli kvalm gjennom flere ulike mekanismer:

  • Irritasjon og stimulering av reseptorer i det gastrointestinale systemet, altså spiserør, mage og tarm. Det er det som skjer når du har spist noe bad shit og må kaste opp, spist for mye uten at magesekken får tømt seg, når ting går for tregt, eller ved for eksempel refluks. Fungerer fortrinnsvis gjennom nervus vagus.
  • "Mekanisk" stimulering eller obstruksjon i det gastrointestinale systemet, for eksempel hvis du setter noe i halsen eller har noe som trykker på et hvilket som helst sted i systemet.
  • Motstridende signaler og annet tull i det vestibulære systemet, altså alt som er involvert i balansen (øret; balanseorganet, balansenerven). Det er sånn du blir bilsyk og tilsvarende.
  • Fra hjernebarken, for eksempel gjennom økt intrakranielt trykk. Dette kan jeg ikke en dritt om, men jeg regner med det er her den "psykiske" kvalmen først og fremst kommer fra – altså dette med å se ekle ting og den slags.
  • Direkte stimulering av kjemoreseptorsonen i hjernen. Det er denne som tar noe av inputen fra de de ovenforstående og "bestemmer" om du skal bli kvalm eller ikke (sammen med resten av det som kalles kvalmesenteret i hjernen), men det kan også få direkte input fra stoffer i blodet – for eksempel ved forgiftning eller ved trøbbel med hormoner.

In the end så er det area postrema (kvalmesenteret) som tar input fra resten av systemene, gjør deg kvalm og/eller sørger for at du kaster opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sånne som meg som blir bilsyk, så er det fordi balansesignalene som sendes til hjernen fra øre og øyne ikke samsvarer. Væsken i øret oppfatter bevegelse, mens øynene kanskje ikke ser at vi beveger oss. Det vil si at jeg må følge 100% med på veien for å ikke bli dårlig slik at øyne og ører er enige om at kroppen er i bevegelse.

Slik jeg har forstått det, så er det enda uvisst hvorfor man blir kvalm og muligens må kaste opp i sammenheng med forstyrrelser i balansesystemet, men de tror det har noe med å gjøre at kroppen tror den har fått gift i seg.

Her står det litt teorier og sånt: http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_sickness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...