Gå til innhold

Ny på fitnes og styrke. noen tips om kosttilskudd?


kaymagne83

Anbefalte innlegg

Jeg driver nå på terskelen av og skulle begynne styrketrening. Har veldig lyst til og pense meg inn mot fitnes. Jeg har en høy forbrenning og spiser store mengder mat for og opprettholde vekt. Jeg ser at jeg vil ha et behov for tilskudd når jeg skal bygge muskler og trene mere aktivt enn hva jeg har gjort tidligere.

Min kone er også godt inne i treningsmodus og vi har et sunt og balansert kosthold med vekt på proteinrik mat. Jeg har tidligere brukt kosttilskudd fra sverige som gav et tilskudd på ca 3500 kcal pr dag. dette var nok til at jeg såvidt klarte og legge på meg. 2,5-3 kg på en mnd med styrketrening 3-4 dager pr uke.

Noen tipset meg om noe som kaltes "gainer"... hva er det? og er det noen som vil dele noen tips med en ganske uvitende nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gainer er pulverisert mat, et næringskonsentrat, som består av karbs og litt proteiner. Cirka samme kaloriinnhold som vanlig proteinpulver, men det består som sagt av mer karbohydrater. Gainer er noe dritt spør du meg, selv om jeg bruker det selv. 100g pulver med melk gir bare 500 kcal og det er mektige greier. Greit å ta på sida til et fattig måltid, eller greit å pakke i seg hvis man er lat på matfronten.

Ingen har spesielt høy forbrenning. Spis mer energirik mat og drit i at slt skal være såkalt sunt. Spis rømme, hmelk, egg, olivenolje på/i mat, avocado i stedet for energifattige grønnsaker, smør på skiva, nøtter mellom måltidene etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar Myr. Når jeg refererer til sunn mat. er det nettop det du beskriver. Har aldri tenkt over hva jeg spiser, eller styrt unna noe fordi det er fett, usunt eller annet. Men har blitt mere opptatt av dette i løpet av det siste året. Og har ikke videre godt anlegg for og legge på meg. Så vil gjerne bruke tilskudd for og få litt mere volum.

Når du sier at ingen har spesielt høy forbrenning. Kan dette diskuteres. Min utfordring er at jeg må spise mye karbohydrater og fettholdig mat for og opprettholde vekt. Har vært hos legen min og tatt prøver for det meste. Men alt var normalt. Men forbrenning henger jo selvsagt sammen med aktivitetsnivå. Og aktivitetsnivået mitt har aldri vært lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit;). Det er som Myr sier, energi tett mat. Google det så skjønner du hva jeg mener. Mandler er et eksempel. Skal ikke så mange munnfuller før kcal mengden på dagsregnskapet går opp. Grattis med høy forbrenning forresten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, riktig. Din hvileforbrenning er nok normal, men aktivitetsnivået som du sier brenner jo en del energi. Jeg har også "høy" forbrenning som følge av høy aktivitet, mye trening og mer muskelmasse enn ola nordmann, så det er bare å proppe i seg. Gainer kan være en fin start å supplementere med til ditt øvrige kosthold, men berik den gjerne med litt olivenolje og hmelk, så får du fort nesten doblet energien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tilfeldigvis liker det, så er peanøttsmør en god kilde til kcal. :) Mye fett, en del karbohydrater og proteiner. I tillegg inneholder det ganske store mengder kostfiber, noe jern og kalsium. Mer enn dette vet jeg ikke. Spiste det en del selv. En fin måte å "booste" kcal hvis du ikke gidder / vil drikke gainer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...