Gå til innhold

ubalangserte muskler på kroppen


Lervik93

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Vi har alle en dominant side av kroppen. Gjerne den siden vi skriver med, har akkurat samme "problemet", men det merkes best på styrken. Trener likt på begge sider og velger vekter ut fra hva "veik- siden" klarer. Noe mer vet jeg ikke hva jeg kan gjøre, men du legger garantert mer merke til det enn noen andre :p:)

Og seriøst, får sponk av skrivefeil, ubalangsert... Skrives ubalansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet så kan det være mange grunner til sterk og svak side. Ting som er viktig er å ikke trene de forskjellig, og bruke mye ettbensøvelser osv(altså manualer fremfor stang). Er dette noe som plager deg? Og du sier det er synelig og at det er styrkeforskjell. Kunne kanskje vært greit å legge ut bilde så man kan se om det er store synelige forskjeller, da dette ofte er vanskelig å dømme selv.

Om dette ikke er noe som plager deg for mye så ville jeg nok ikke gjort så mye med det, men ved skjevheter kan det også forekomme smerter. Da burde du oppsøke en som kan hjelpe deg med å identifisere problemet, og fikse det, selv om det ikke høres ut som det er såpass alvorlig.

Når det gjelder hvor lang tid det vil ta før de er like store/sterke er umulig å svare på. Dette er veldig individuelt, og de ferreste vil være helt like på hver side av kroppen. Gjelder "problemet" både bein, armer bryst og skuldre eller bare en av de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser jeg har glemt å svare her igjen, men tenker det kan ha noe med at svaret ditt var veeeldig diffust.

Hva mener du med alt? Har du egentlig fått svar på det du lurer på eller sliter du med å forklare hva du vil ha svar på?

OM du fortsatt lurer på hva du skal gjøre for å bli "lik" så er det ikke noen fasit på det. Tren øvelser med manualer, og gi deg når den svakeste siden gir seg. Med tid vil da forskjellen i det minste utgjevnes. Det er vanskelig å si hvor store forskjeller det er uten bilde, men på deg så høres det ut som det plager deg. Forskjellene kan ha kommet av feil teknikk o.l.

Hvis du mener at alt er forskjellig så tror jeg du burde legge ut bilde, ufleks og fleks med vanelig holdning, får å få et par øyne til på problemet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har muskler på kroppen som er større og sterkere enn andre så er det en ting å gjøre!

Kjør unilatterale øvelser. (En og en arm, eller en og en fot )

Det viktigste er å la den minste og svakeste muskelen styre treninga.

Skal du kjøre 3x10 på en øvelse, ta en vekt som den svakeste muskelen klarer akkurat 3x10 med. Uansett hvor lett det er på den andre armen, så kjører du ikke mer en 3x10 og med samme vekt som den svakeste. Om du trener med flere repetisjoner, tyngre vekter osv med den sterkeste, vil du aldri kunne ta igjen den med den andre.

La den svakeste muskelen styre økta med tanke på intensitet, volum og motstand.

Ett eksempel slik at alle forstår:

Mitt høyre lår er mye mindre og svakere enn venstre. Hva gjør jeg? Jeg kjører ett-bens beinpress, ett-bens knebøy, ett-beins utspark og ett-beins strakmark osv osv.. jeg klarer f.eks maks 50kg 4x10 på ett-beins strakmark med høyre foten. På 4 sett og og 10ende repp er det ikke mye igjen.. Venstre foten derimot, masse krefter igjen og lett som bare det igrunn. UANSETT så stopper jeg på 4x10 med 50kg selv med den sterkeste foten. Jeg lar den svakeste STYRE treningen.

Det blir jo litt værre med ryggøvelser og bryst f.eks. Der går det nok mye på å endre teknikken. At du har ulike vinkler på armer og ledd som gjør at musklene belastes ulikt på hver sin side.Men husk at genetikk også har mye å si og kan være årsaken for mange. Men å kjøre øvelser med manualer fremfor stang er å anbefale. Sørg for være heelt lik på hver side av kroppen med tanke på teknikk og vinkler på ledd og lemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

et spørmål til, når man løfte tungt og du kjenne at du er stiv næste dag da har du træna bra da. e det sant når man træne hardt bli det søn armene og fotan blir større og danne sæ til fett

Okei. Når man løfter tungt en dag,og det er noe kroppen kanskje ikke har gjort så mye før, så blir man støl. Det er helt vanlig, og skjer med alle som prøver noen form for ny fysisk aktivitet, og denne stølheten går over av seg selv på et par dager.

Jo mer du gjør det du ble støl av, jo raskere slutter du å bli støl. Hvor støl man blir, sier ingenting om hvor bra treninga var, bare hvor vant du var til de bevegelsene.

Det som danner fett, er om du spiser mer mat/får i deg mer energi enn det kroppen din klarer å bruke over tid.

Trener man tungt, blir armer og bein større, men dette skyldes at man får mer muskler, ikke fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...