Gå til innhold

Hvor er flaskehalsen?


Ojive

Anbefalte innlegg

God morgen, Fitnessbloggen!

Jeg hadde en liten cardiosession på Magnat igår og kom over en merkelig problemstilling:

Når jeg har løpt tidligere så var det melkesyren som tok meg, lenge før jeg fikk problemer med å få nok luft. Igår var kroppen med, men jeg fikk rett og slett ikke puste. Kjente at det var sjuuuuuukt irriterende å ha nok i kroppen, men bli kvelt av luftinntak.

Kjørte et drag på 60sec @ 18 i fart. Etter 30sec melder oksygenbehovet seg. Jeg prøvde forskjellige måter å puste på: 1) korte, hyppige drag. 2)lungefulle, mindre hyppige drag. Ingen effekt. Pulsen var @ 179-181. Ved bruk av 206.9-(0.67*Age), så er min makspuls 187,47.

Stats:

-Mann

- 29

-183cm

-80.2kg

- Finnes det en pusteteknikk for sprintløping @ "peak" ? Hyppighet og/eller volum av åndedrag?

- Hva kan bedre det? Bakkeintervaller?

Setter stor pris på alle erfaringer, gjerne dybdesvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Det er nok rett og slett at kroppen din ikke får tatt opp nok O2. Som oftest er det ikke pustingen som gjør at du ikke får nok oksygen, men rett og slett så kommer begrensningen fra at du ikke har nok hemoglobin til å frakte oksygenmengden du trenger. Da vil det føles ut som om du ikke klarer å puste nok.

Kroppen vil adaptere seg - kondisjonstrening øker hjertets slagvolum(dvs hvor mye blod det pumper per slag) og gir økt plasmavolum. Dermed kan kapasisteten til å transportere oksygen øke, sett at konsentrasjonen av hemoglobin ikke minker.

Jeg anbefaler å løpe litt roligere i begynnelsen til du får bedre kondisjon og etterhvert kan øke, slik at du ikke tar livet av deg selv under hver løpe-økt.

Dette var kanskje litt rett etter boka, men det er hvertfall det jeg har lært og tror at er problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er erfaringen av én trening, så kan det i tilegg hende at det er noe virus i kroppen som ikke har gitt nok utslag til at du kjenner det i hverdagen, men nok til å hindre deg fra kondisjonstrening med høy intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er erfaringen av én trening, så kan det i tilegg hende at det er noe virus i kroppen som ikke har gitt nok utslag til at du kjenner det i hverdagen, men nok til å hindre deg fra kondisjonstrening med høy intensitet.

Går på antibiotika nå, 7 dagers og er i sluttfasen nå. Mulig det har noe å si på det. Skal teste igjen om et par dager etter endt kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...