Gå til innhold

Effekten av korte joggeturer


KitKit

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen !!

Driver å jogger litt for å prøve å komme i bedre from, men pga familiesituasjonen, så er tiden blitt et problem, eller rettere sagt mangel på tid. Derfor har jeg begynt å jogge til/fra jobb 3-4 ganger i uken. Avstanden er 4 km en vei, og relativt flat. Altså, 4km x 2 med 8 timers mellomrom, 3-4 ganger i uken. Så mitt spørsmål er.... Hvor stor trenings effekt har dette i over lengre tid, la oss si 6 mnd, kontra mer seriøse treningsprogram ?? Vil jo og helst ha litt fremgang når en trener :). Får å si litt om formen min nå, så løper jeg 3000m på rundt 14 min. Vil denne type trening gjøre meg i bedre form, eller bare holde meg der jeg er ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier jo ikke hva målet ditt er, men siden du nevner tiden din på 3000 meter så regner jeg med at du ønsker å forbedre denne?

Les deg litt opp på sprintintervaller og sprinttrening. Du rekker fint en jævlig god økt på 4 km. En av mange bonuser ved slik trening er at du vil få evnen til å løpe hardere i lengre perioder dvs bedre tid på 3000 meter.

På tiden 14 minutter er du ikke i kjempeform. Jeg ville (etter oppvarming) startet med 5 set x 50 meter full sprint, 50 meter rolig jogging ( repeter) . Deretter lagt på 1 set i uka til du var oppe i ca 15 set. Husk! Dette er full 100 % sprint! IKKE rask jogging. Du vil sikkert få noen rare blikk, men også få mye bedre resultater en ved jogging alene. 50 meter er ca en halv fotballbane. Du kan sikkert få deg en stoppeklokke som piper på satte tidsintervaller slik at du slipper å gjette avstander :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprint-intervaller høres jo ut som noe jeg kan legge inn i løpingen. Lyktestolper er det vel ca 50 meter imellom, så det kan jo være noe å forholde seg til :) Hvor mange intervall-økter i uka trenger en da for å få effekt ?? Tar ofte et par omveier på veien hjem, opp et par bratte bakker på ca 50-60 høydemeter. har og funnet meg ei trapp på ca 30 høydemeter, som jeg har kjør noen intervaller med 5 repetisjoner i. Prøver og å få inn en langtur (90km) på sykkel på søndager, men det blir mer og mer vanskelig å gjennomføre nå som vinteren nærmer seg.

Målet mitt med treningen er vel å bli i generelt bedre form, da spesielt få et bedre O2 opptak. Har ingen problemer med å jogge langt, opp til 15km på det meste, men da går det i et veldig rolig tempo. Går med planer om flere mål til neste år, blant annet Trondheim - Oslo (tok Jotunheimen rundt (430km og 4700 høydemeter) i år), muligens Bergen maraton og AxTri + kanskje noen lokale motbakkeløp. Joa, kanskje litt hårete mål, men har ikke høyere mål en å klare å gjennomføre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje fornuftig ut det Christian. har lite erfaring med intervall-trening. hva ligger en typisk terskel-intervall økt på i lengde og antall drag ??

Ved AxTri er det vel og svømmingen jeg kommer til å slite mest med, iallefall med tanke på teknikk. får ikke til å crawle skikkelig, uansett hvor mye jeg prøver, så det går mest i bryst. har hørt det er de som svømmer bryst på Norseman, så da burde vel det gå på AxTri og... Prøver å få inn ei økt i bassenget i uka og, men har enda til gode å prøve å svømme langt utendørs i kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å få en langtur i uken.

Bodde i Bergen før, og da syklet vi fast en gjeng søndag kl 0630. Langtur og hjemme ikke lenge etter at resten av familien står opp.

Svømming er ikke så gale, tar under en time. Våtdrakt er vel obligatorisk.

Ta kontakt med Bergen triathlon klubb, de kan gi deg konkrete råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje fornuftig ut det Christian. har lite erfaring med intervall-trening. hva ligger en typisk terskel-intervall økt på i lengde og antall drag ??

Ved AxTri er det vel og svømmingen jeg kommer til å slite mest med, iallefall med tanke på teknikk. får ikke til å crawle skikkelig, uansett hvor mye jeg prøver, så det går mest i bryst. har hørt det er de som svømmer bryst på Norseman, så da burde vel det gå på AxTri og... Prøver å få inn ei økt i bassenget i uka og, men har enda til gode å prøve å svømme langt utendørs i kaldt vann.

Jeg er ikke så god på intervaller o.l. Men i korte trekk er terskel intervall og trene på terskel. Enten watt eller puls. Terskelpuls eller watt er der kroppen begynner å produsere melkesyre. Draglengde varierer. F.eks 5x4km eller 6x8min. Målet er å øke terskel og dermed øke farten man kan holde over tid uten å produsere melkesyre. Men som sagt, jeg kan ikke nok om dette til å svare mer omfattende. Olympiatoppen, google, sports sider har mye stoff. Søk terskelintervall på google og bli vis. Jeg synes dog intervalltrening er dørgelig kjedelig........

Problemet med å svømme bryst er at man må bruke med bein en ved crawl. Og i konkurranser som Axtri med et herlig antall høydemeter får du garantert bruk for beina senere. Å få et lite teknikk kurs i crawl og trene teknikk tror jeg er en god ide. Men klart, man kan svømme bryst. Jeg svømte til å med litt rygg i et av de sprint tri jeg var med i. Men skulle jeg svømt lenger en de 750m hadde jeg tatt et kurs og kun trent teknikk omtrendt. Da slipper man å komme opp av vannet med max puls og sitte på sykkelen som en våt tepose.

Ellers virker det jo som om du har en god utholdenhet med Jotunheimen rundt da. Men du skal trene smart om du skal få gjennomført lange sykkelritt, lange løp, lange triathlon og motbakkeløp i samme år. Å gjennomføre er en ting, det går på det mentale. Men skal vell også være morro tenker jeg og da må formen være over par. Men bergen maraton er vell på våren, det er også motbakkeløpene. Da har man jo sommeren på å omstille seg til sykkel og tri+noen av høstens godbiter av motbakkeløp. Tøffe mål:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, enig med at intervall trening er kjedelig, det er derfor jeg har unngått dem til nå. er og så mange meninger om effekten av intervalltrening og måten de skal gjennomføres på at en kan bli surrete av mindre. er jo en del av de beste kenyanerene på maraton som aldri driver med intervaller, og de gjør jo det bra. Men, det skader vel ikke å prøve. Merker en at det har en positive effekt, så gjøre det vel det litt letter å fortsette med og.

Hehe, vet nå ikke hvor utholdene jeg er. At jeg klarte å gjennomføre Jotunheimen rundt hadde vel mer med stahet en utholdenhet å gjøre. men, jeg kom ikke sist, og jeg var ikke en av de 50 som ikke kom i mål.

joa, vet at bryst-svømming er langt fra optimalt når det gjelder triatlon, men her jeg bor så er det ikke noen som kan undervise i svømming som jeg vet om. kommer fra en forholdsvis liten by (Odda), og her er det ikke noen svømmeklubb eller noen som aktivt driver med triatlon, som jeg vet om i alle fall. Må tenke litt på dette her. kanskje youtube blir løsningen :D

tror timingen av de forskjellinge målene mine er ok da. Bergen Maraton i slutten av april, Trondheim - Oslo /Jotunhenmen i begynnelsen an Juli, og axtri + Motbakkeløp (folgefonna opp (1300 høydemeter og 11km) i slutten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...