Gå til innhold

Oppkarbing på vedlikehold?


Kristin Charm

Anbefalte innlegg

Jeg lurte litt på dette med oppkarbingsdager. Er det nødvendig å spise så enormt mye mer i kalorier enn hva du gjør til vanlig på en slik dag, så lenge karbohydratinnholdet er høyt? Vil det være like gunstig dersom oppkarbingen legges på vedlikehold kalorimessig så lenge store deler av kaloriene går til karbs?

Jeg spør siden mange sliter med at de får i seg så enormt mye mat på disse dagene at de overskrider det daglige kaloriinntaket med flere tusen kalorier.

Selv spiser jeg på vedlikehold hver dag, da jeg ikke har planer om å gå noe særlig hverken ned eller opp i vekt, men jeg spiser svært moderat med karbohydrater. Trener fire-fem ganger i uken, styrke og kondisjon. Hadde en slik oppkarbingsdag vært nyttig, og da henviser jeg til det ovenfor?

Håper på gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Spisedager er litt oppskrytt, og fungerer ikke like godt i praksis som i teorien

2. Spisedager bør være forbeholdt de som er på diett med et visst energiunderskudd

3. Effekten er størst om man spiser mindre karbohydrater på diettdagene

4. En spisedag er først og fremst effektiv når man har lav fettprosent

Poenget med spisedagen er ikke å spise dobbelt så mange kcal som vanlig. Å spise 10-30 % mer, samtidig som man spiser mindre fett og protein og litt mer karb er riktig måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Spisedager er litt oppskrytt, og fungerer ikke like godt i praksis som i teorien

2. Spisedager bør være forbeholdt de som er på diett med et visst energiunderskudd

3. Effekten er størst om man spiser mindre karbohydrater på diettdagene

4. En spisedag er først og fremst effektiv når man har lav fettprosent

Poenget med spisedagen er ikke å spise dobbelt så mange kcal som vanlig. Å spise 10-30 % mer, samtidig som man spiser mindre fett og protein og litt mer karb er riktig måte å gjøre det på.

Takk for svar :) Jeg føler selv kostholdet mitt fungerer veldig fint som det er, og har ikke kjent noe stort behov for en slik dag i det hele tatt. Har derimot en del venner som har anbefalt det, men jeg har ikke helt sett vitsen. Og nå underbygget du bare tankene mine ennå mer, så da fortsetter jeg nok med mitt eget kjør! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er ikke dette langt unna en subklinisk variant av overspising. Jeg synes man i stedet kan holde seg til belønningsmåltid. Disse bør nødvendigvis ikke inneholde så mye mer mat, heller det at man kan spise det man vil i moderate mengder.

På den måten lar man heller ikke det sosiale aspektet ved livsstilen falle utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...