Gå til innhold

Prosentvis fordeling av fett, karbohydrat og protein?

Anbefalte innlegg

Finnes det noen seriøse kilder på hvor man bør ligge, sånn prosentvis? Jeg går ned i vekt og har et totalt energiinntak hver dag på 1800-2000 kalorier. Fordelingen min ser slik ut:

Protein: 20-25 %

Karbohydrat: 40-45 %

Fett: 30-40 %

Hva tenker dere om den? Jeg synes det er skikkelig vanskelig å kutte ned på fett... Jeg får fett fra i hovedsak nøtter, frø, mørk sjokolade (10g per dag), avokado, fet fisk, kjøtt og smør/melk.

Fortsetter under...

Finnes det noen seriøse kilder på hvor man bør ligge, sånn prosentvis? Jeg går ned i vekt og har et totalt energiinntak hver dag på 1800-2000 kalorier. Fordelingen min ser slik ut:

Protein: 20-25 %

Karbohydrat: 40-45 %

Fett: 30-40 %

Hva tenker dere om den? Jeg synes det er skikkelig vanskelig å kutte ned på fett... Jeg får fett fra i hovedsak nøtter, frø, mørk sjokolade (10g per dag), avokado, fet fisk, kjøtt og smør/melk.

Ikke uten å ta hensyn til aktivitetsnivå, treningsvolum/frekvens, tidligere ernæringsprofil, hormonbalanse, døgnrytme, kjønn, vekt, alder, kroppssammensetning, målsetning etc..

Ikke uten å ta hensyn til aktivitetsnivå, treningsvolum/frekvens, tidligere ernæringsprofil, hormonbalanse, døgnrytme, kjønn, vekt, alder, kroppssammensetning, målsetning etc..

Jeg trener 3-4 økter i uken der to økter er cardio og to økter er styrke og cardio, ellers er jeg ganske stillesittende. Jeg er overvekitg, veier 104 kg nå og har gått ned 24 kg siden januar. Sover 8-9 timer hver natt, sover fra ca. 24-9. Er 25 år og jente. Hjelper det noe?

Ang proteininntak så er det faktisk studie som setter maks inntak http://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

I din situasjon er hverdagsaktiviteten (nesten) viktigere enn treningsøktene, men det kommer også an på energiinntaket ditt over tid.

Hvor lenge har du ligget der du ligger nå?

Har du gått sakte men sikkert ned i vekt eller stagnert?

• 2 uker senere...
Ang proteininntak så er det faktisk studie som setter maks inntak http://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

I din situasjon er hverdagsaktiviteten (nesten) viktigere enn treningsøktene, men det kommer også an på energiinntaket ditt over tid.

Jeg har ligget der siden januar, og har gått ned sakte men sikkert hver uke egentlig. Noen uker har jeg stått stille.

Annonse

Likte den artikkelen der!(y)

Men hvis du fortsatt har progresjon - hva er så "problemet"? :)

Det er egentlig ikke noe problem. Men som jeg skrev i første innlegg lurer jeg på hva som er anbefalt å ligge på, om det er noen studier eller noe som viser til slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...