Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg veier 104 kg, er jente, 166 cm høy og har gått ned 23 kg siden januar. Jeg tror nok jeg har bommet ganske fatalt på hvor mange kalorier jeg spiser. Begynte med å legge meg på 1500 kalorier daglig med 3-4 ganger trening i uken. Dette resulterte etterhvert i tapt energi og svimmelhet + cravings. Jeg ligger nå på 1800 - 2000 kalorier hver dag og trener fire ganger i uken (to ganger styrketrening). Utenom treningen er jeg ikke spesielt aktiv.

Min PT (som jeg ikke går fast til) mener jeg skal ligge på 1600 kcal hver dag og 1800 kcal de dagene jeg trener. Bodyscanning har vist at jeg ikke har spesielt mye muskler i beina (under gjennomsnitt for min aldersgruppe), men har over gjennomsnittet for min aldersgruppe med muskler i overkropp.

Jeg har prøvd mange BMR-kalkulatorer, og de aller fleste viser at jeg har 1700-1900 kcal på basalbehov. Jeg forstår ikke helt sammenhengen mellom disse verdiene og hvor jeg bør ligge? Kan noen hjelpe meg her? Jeg går nå ned veldig lite i uken (0,3-0,4 kg) og står også stille eller går opp noen gram. Noe jeg kan gjøre her? Noen sier jeg bør øke opp til 2500 kalorier, men da går jeg jo opp mye i vekt igjen.

Jeg har også funnet ut at jeg har ganske mye fett (sunt fett i form av nøtter, fisk og melkefett) i mine daglige kalorier. Ofte ligger fettprosenten på 30-40 %. Er det noe jeg bør gjøre her, eller skal ikke det ha noe å si?

Fortsetter under...

Husk at dess lettere du blir dess mindre kcal krever kroppen og nedgangen vil gå saktere. 0,3-0,4 kg er fremdeles bra nedgang. Noen ganger vil det stagnere litt, men det betyr ikke at du ikke går ned så lenge du er i underskudd.

Vet du hvor mange kcal du brenner per treningsøkt?

Husk at dess lettere du blir dess mindre kcal krever kroppen og nedgangen vil gå saktere. 0,3-0,4 kg er fremdeles bra nedgang. Noen ganger vil det stagnere litt, men det betyr ikke at du ikke går ned så lenge du er i underskudd.

Vet du hvor mange kcal du brenner per treningsøkt?

Nei, jeg bør kanskje bare ta det med ro og nøye meg med sakte nedgang. Jeg forstår bare ikke at mange sier jeg bør øke til 2500 kalorier, for da vil jeg jo legge på meg igjen...

I følge pulsklokken min, uten at jeg vet om den er nøyaktig, forbrenner jeg mellom 400-800 kalorier per økt. I gjennomsnitt forbrenner jeg nok 500-600 kalorier.

• 3 uker senere...

BMR står for Base Metabolic Rate, eller grunnforbrenning. Det er mengden energi kroppen din bruker på å holde deg i live når du ikke gjør noe som helst.

Jo mer aktiv hverdag/hvor ofte man trener og hvor hardt man trener, og jo høyere prosent muskelmasse man har, jo mer energi enn BMR bruker man.

Fettprosent skal ikke ha så mye å si, så lenge du totalt sett ligger i underskudd. Det er ikke nødvendigvis automatisk slik at du kommer til å legge på deg av 2500, kroppen er litt slik at hvis du gir den for lite mat mens du går ned i vekt, så tråkker den på bremsen og skrur ned vekttapet i større grad enn om inntaket hadde vært pittelitt høyere.

Kunne du tenke deg å øke forbrenningen din ved å øke aktiviteten i hverdagen? F.eks gå av bussen et stopp før du pleier, gå tur en gang eller to i uka, etc?

BMR'en din på din nåværende vekt er faktisk drøye 2000kcal, ikke 1600.

Det betyr i teorien at du vedlikeholder vekten din på 2000-2100 kcal om du ligger i ro - hviler.

Med et moderat aktivitetsnivå så vedlikeholder du vekten din på ca 2700 kcal.

Du er ganske tung, og da tåler du også et høyere underskudd, så 2000 kcal om dagen er ikke så dumt. Da vil du miste ca. 0,5kg i uken. Igjen, i teorien.

Om du har normal forbrenning så burde disse tallene stemme med mindre du har logget i stort underskudd så lenge at kroppen din har tilpasset seg inntaket og dermed klarer seg på mindre mat.

Annonse

Kunne du tenke deg å øke forbrenningen din ved å øke aktiviteten i hverdagen? F.eks gå av bussen et stopp før du pleier, gå tur en gang eller to i uka, etc?

Takk for svar! Jeg kan jo prøve å forsøke å ha mer hverdagsaktivitet :)

Om du har normal forbrenning så burde disse tallene stemme med mindre du har logget i stort underskudd så lenge at kroppen din har tilpasset seg inntaket og dermed klarer seg på mindre mat.

Jeg har mange mnd. ligget på 1500-1600 kalorier om dagen, siden min PT sa det var lurt. Nå har jeg økt til 1800-2000 kalorier de siste mnd, og har stått lenge stille på vekten. Men tenker det var lurt å gjøre det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...