Gå til innhold

To spørsmål...


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått ned 23 kg siden januar og ligger på ca. 1800-2000 kalorier daglig. Veier nå 104 kg og er 166 cm høy. Trener 3-4 ganger i uken, mest cardio og to økter styrke der jeg trener beinpress, knebøy, benkpress, chest press, chins og nedtrekk.

I starten lå jeg på 1500-1600 kalorier daglig, men det gjorde meg så svimmel at jeg økte kaloriinntaket, og nå er jeg ikke så mye svimmel mer. Da gikk jeg ofte ned 1 kg i uken. Nå går jeg ned 0,1 - 0,7 kg i uken, i gjennomsnitt tenker jeg det er 0,4 kg. Noen uker står jeg stille.

Jeg har følgende spørsmål, og blir veldig glad for svar:

1. I følge diverse BMR kalkulatorer skal jeg kunne spise ca. 3100 kalorier for å holde den vekten jeg nå har, per dag. Jeg ligger på 1800 kalorier hver dag, men går likevel ikke så mye ned i vekt. Hva kommer dette av? Jeg klarer ikke å få disse kalkulatorene til å stemme.

2. Hvordan bør fordelingen min av protein, karbohydrat og fett være per dag, prosentvis? Nå ligger jeg ca. på 40-50 % karbohydrat, 20-30 % fett og 15-30 % proteiner. Av karbohydrater spiser jeg mest havregryn, grønnsaker, frukt, byggris, potet (veldig sjeldent), fullkornspasta og rugknekkebrød. Av fett går det mest i nøtter, fet fisk, avokado, fløte og melkefett. Av protein spiser jeg mye mager kesam, mager cottage cheese, kjøtt (karbonadedeig, kylling, kalkun) og litt linser/kikerter/bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For et svar på spørsmål 1 anbefaler jeg følgende Youtube-videoer:

Kort fortalt: Kroppen din tilvenner seg kaloriunderskuddet ditt og vektnedgangen stopper opp. I stedet for å kutte mer bør du kanskje over en periode velge å "øke metabolismen" ved å gradvis spise mer kalorier, før du fortsetter dietten/kaloriunderskuddet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...