Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist piriformissyndrom, og skal til fysio om 2 dager. Dette beroliger meg litt. Har fått anbefalt inne her å tøye ut og massere/rulle med tennisball. Jeg har gjort dette i 2 uker, men føler ikke at det hjelper noe særlig..

Jeg har jo fått vondt i denne muskelen et par ganger nå, og har bare fått tilbakefall flere ganger (hver gang får jeg vondere og vondere), og nå har jeg innsett at jeg må til proff behandlig.

Nå får jeg vondt bare jeg går mye i løpet av en tid, og jeg blir.ikke.bedre..... Uansett hvor mye jeg tøyer! Jeg har en deltidsjobb der jeg jobber alt fra 4-8 timer i uka ca der jeg går og står hele tiden, pluss minst 10 min til og fra skolen hver dag, pluss litt gåing på trening og skole (trener bare overkropp). Jeg har nå kommet til det punktet hvor jeg ikke kan gå tur med hunden min.

Jeg er helt fortvilet, og vet ikke hva jeg gjør viss jeg aldri kan trene igjen... Trening er min store lidenskap, og jeg blir på gråten bare jeg tenker på å droppe styrketrening fra livet mitt.. Er det blitt kronisk?? Er det noen som har erfaringer med denne skaden??

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31469-er-det-kronisk-hjeelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slit med det same, men eg trur det skal gå over - sjølv om det tar lang tid... Merker og at det tek lenge tid å bli god igjen nå enn første runde.

Sørg for å få deg eit godt rehab-program frå fysio slik at du kan hindra at det skjer igjen. Eg må styrka annan muskulatur i hofteområdet + læra kroppen å bruka korrekte musklar under trening, men du kan ha andre behov.

Håper bare at jeg kan trene like hardt som før igjen en gang..

Slit med det same, men eg trur det skal gå over - sjølv om det tar lang tid... Merker og at det tek lenge tid å bli god igjen nå enn første runde.

Sørg for å få deg eit godt rehab-program frå fysio slik at du kan hindra at det skjer igjen. Eg må styrka annan muskulatur i hofteområdet + læra kroppen å bruka korrekte musklar under trening, men du kan ha andre behov.

Hvor lenge har du hatt dette? Har du blitt bedre etter du har gått tull fysio?

AuroraMarie - eg kan ikkje sitera på denne PC'en, så eg må ta det slik...

Eg fekk første smell i slutten av mars, og kunne trena "normalt" etter 5-6 veker. Smell nr 2 kom etter nye 6-7 veker (tidleg i juli). Men når eg sjekka treningsnotatene mine så ser eg at eg hadde symptomer i tida mellom dei to smellane, så eg var aldri eigentleg kvitt det...

Første gong var eg dum og oppsøkte ikkje fysio, men det gjorde eg ganske kjapt runde nr 2. Ja, eg blei betre når eg kom til behandling og spesielt i "akuttfasen" så hjalp fysiobehandling. Eg opplever at absolutt alt av musklar frå knær til korsrygg "låser seg" totalt når dette skjer... og det klarte fysio å løysa ganske bra opp i. Så eg blei raskt 50 % bra igjen, men dei siste 50 % tek laaang tid for min del. Dvs. eg avslutta behandling i midten av august, men har drevet rehabilitering sidan... og kjenner av og til ennå teikn på irritasjon.

Har du "berre" ein overbelasta og irritert piriformis? Eller klemmer piriformis på isjasnerva i tillegg?

For min del har det "berre" vore sjølve piriformisen + utsida av venstre legg og venstre fot (dei dovner).

Kom på ein ting til. Eg har og fått beskjed om at det nå rett og slett kan vera at kroppen overreagerer, at ein god del av problemet sit i nervesystemet. Så eg har fått to "nerveflossing"-øvelsar som eg føler har hjulpet. Eg kan prøva å finna dei på nett i kveld.

AuroraMarie - eg kan ikkje sitera på denne PC'en, så eg må ta det slik...

Eg fekk første smell i slutten av mars, og kunne trena "normalt" etter 5-6 veker. Smell nr 2 kom etter nye 6-7 veker (tidleg i juli). Men når eg sjekka treningsnotatene mine så ser eg at eg hadde symptomer i tida mellom dei to smellane, så eg var aldri eigentleg kvitt det...

Første gong var eg dum og oppsøkte ikkje fysio, men det gjorde eg ganske kjapt runde nr 2. Ja, eg blei betre når eg kom til behandling og spesielt i "akuttfasen" så hjalp fysiobehandling. Eg opplever at absolutt alt av musklar frå knær til korsrygg "låser seg" totalt når dette skjer... og det klarte fysio å løysa ganske bra opp i. Så eg blei raskt 50 % bra igjen, men dei siste 50 % tek laaang tid for min del. Dvs. eg avslutta behandling i midten av august, men har drevet rehabilitering sidan... og kjenner av og til ennå teikn på irritasjon.

Har du "berre" ein overbelasta og irritert piriformis? Eller klemmer piriformis på isjasnerva i tillegg?

For min del har det "berre" vore sjølve piriformisen + utsida av venstre legg og venstre fot (dei dovner).

Hvordan vet man om den klemmer på isjasnerva?

Har kjent at knærne mine har blitt litt vondere, jeg har patellofemoralt smertesyndom som har nesten gått bort og ikke plager meg mye ellers. Tror dette er på grunn litt dårligere stabilitet. Ellers er det bare skinka som gjør vondt.

Alt jeg har lest på nett, og som jeg har fått indikert her på bloggen er at det ligger i piriformis. Legen sa rumpemuskel generelt.

Jeg tøyer ganske ofte og har vært flink med massasje med tennisballen, men føler at tennisballen gjør det verre.. Sannsynligvis gjør jeg det feil. Håper jeg får skikkelig opplegg av fysio..

Annonse

Kom på ein ting til. Eg har og fått beskjed om at det nå rett og slett kan vera at kroppen overreagerer, at ein god del av problemet sit i nervesystemet. Så eg har fått to "nerveflossing"-øvelsar som eg føler har hjulpet. Eg kan prøva å finna dei på nett i kveld.

Tusen takk, hadde vert supert! :)

Hvordan vet man om den klemmer på isjasnerva?

Du hadde merka det bl.a. med at bakside lår hadde dovna vekk, men det høyrest ikkje ut som om du har det problemet. :) Kneproblema ville eg ha passa på å nevna for fysio, det kan vera ein samanheng (i allefall har eg fått beskjed om det i forhold til mine Runners knee-problem).

Her er ein "nerve flossing"-øvelse:

Mogeleg at den øvelsen er betre tilpassa meg sidan eg og har problem nedover i eine foten, men det er alltids verdt eit forsøk.

Du må ikkje gi deg før du får eit godt opplegg av fysio. Behandling nå (tøying, triggerpunktmassasje osv) og deretter opptrening for å hindra at det skjer igjen.

Lykke til!

Du hadde merka det bl.a. med at bakside lår hadde dovna vekk, men det høyrest ikkje ut som om du har det problemet. :) Kneproblema ville eg ha passa på å nevna for fysio, det kan vera ein samanheng (i allefall har eg fått beskjed om det i forhold til mine Runners knee-problem).

Her er ein "nerve flossing"-øvelse:

Mogeleg at den øvelsen er betre tilpassa meg sidan eg og har problem nedover i eine foten, men det er alltids verdt eit forsøk.

Du må ikkje gi deg før du får eit godt opplegg av fysio. Behandling nå (tøying, triggerpunktmassasje osv) og deretter opptrening for å hindra at det skjer igjen.

Lykke til!

Tusen takk! :)

Om piriformis er kronisk stram så er det often en grunn til det. Vanlig årsak er at glute maximus (rumpe) ikke aktiverer skikkelig, og piri må ta over for bevegelse i tillegg til dens opprinnelige funksjon (stabilisering).

Som jeg nevnte i den andre tråden din, kontroller rotasjonen tilgjengelig i lårene. Dette vil gi en god indikasjon på tilstanden. En kontroll av hamstrings og rumpefunksjon er også viktig. Om du bare begynner å strekke vil ikke dette nødvendigvis gjøre noe med årsaken til problemet ditt, og den vil komme tilbake (som du også selv kan fortelle).

Om piriformis er kronisk stram så er det often en grunn til det. Vanlig årsak er at glute maximus (rumpe) ikke aktiverer skikkelig, og piri må ta over for bevegelse i tillegg til dens opprinnelige funksjon (stabilisering).

Som jeg nevnte i den andre tråden din, kontroller rotasjonen tilgjengelig i lårene. Dette vil gi en god indikasjon på tilstanden. En kontroll av hamstrings og rumpefunksjon er også viktig. Om du bare begynner å strekke vil ikke dette nødvendigvis gjøre noe med årsaken til problemet ditt, og den vil komme tilbake (som du også selv kan fortelle).

Jeg prøvde å se, men syns det er veldig vanskelig å se om det er forskjell.. Det er ikke en veldig stor forskjell i hvert fall..

Det er dessverre noe grunnkunnskap som kreves for å 'avlese' egen motorikk, og da kan det det være vanskelig å gi noen nyanserte svar. For å få en idé om hva som kan styrkes/strekkes bør man altså vite hva status er per dags dato. Tror du vil ha best utbytte av en fagperson som kan undersøke deg! Det er som regel det.

PS, virker som at stretchingen din har gjort ille til verre. En svak og stram muskel vil ofte reagere på stretching ved å bli strammere. Dette ville forverre situasjonen din, noe du tilsynelatende bekrefter. Kan være en idé å roe ned på stretchingen frem til du har møtt en fysio eller lignende.

Et kjapt søk fant denne fysioen i Stord. Jeg synes det hørtes ut som bra greier. Få kontrollert hofta di og sjekket stabiliseringen, og alt som hører med.

http://nemus.no/stord-bomlo/medarbeidere/item/julie-berger

Lykke til!

Det er dessverre noe grunnkunnskap som kreves for å 'avlese' egen motorikk, og da kan det det være vanskelig å gi noen nyanserte svar. For å få en idé om hva som kan styrkes/strekkes bør man altså vite hva status er per dags dato. Tror du vil ha best utbytte av en fagperson som kan undersøke deg! Det er som regel det.

PS, virker som at stretchingen din har gjort ille til verre. En svak og stram muskel vil ofte reagere på stretching ved å bli strammere. Dette ville forverre situasjonen din, noe du tilsynelatende bekrefter. Kan være en idé å roe ned på stretchingen frem til du har møtt en fysio eller lignende.

Et kjapt søk fant denne fysioen i Stord. Jeg synes det hørtes ut som bra greier. Få kontrollert hofta di og sjekket stabiliseringen, og alt som hører med.

http://nemus.no/stord-bomlo/medarbeidere/item/julie-berger

Lykke til!

Tusen takk!

Jeg var faktisk hos fysio i dag, og følte at det gikk bra. Men etter skolen gikk jeg på trening (overkropptrening da selvfølgelig) og så fikk jeg skikkelig vondt… Måtte ringe til mamma for å hente meg, og nå ligger jeg mer motløs en noen gang, strak ut i sofaen...

Han kom fram til (slik som de andre) at jeg har overbelastet piriformis og en liten låsning i bekkenet. Han masserte og viste meg en strekk-øvelse, han tok også og "dro" i det beinet jeg har problemer i viss du skjønner. Gjorde også slike undersøkelser som du sikkert snakker om, og mobiliteten er dårligere i det beinet/hofta jeg har problemer i.

Rett etter timen min følte jeg meg bedre, men den lille gåturen bort til trening (200-300 m) og litt yoga og streching (noe som gikk helt fint i går) gjorde at det gikk til helvette igjen virker det som….. Mamma sier at hun har hørt at det blir verre/vondere før det blir bedre, men det har ikke jeg fått noe info om i såfall…?

Annonse

I dag kom jeg meg bare gjennom push-ups, men tenker at det var litt for mye bøying involvert i yogaen. Men dette gikk helt fint i går, så wth...

I dei verste periodane merker eg og at yoga irriterer piriformis. Men du var og til behandling i dag, det kan vera at kroppen reagerer litt på det. Du bør kanskje ta det heilt med ro nokre dagar. Kva sa fysio om trening generelt og rehabilitering/styrking av piriformis?

I dei verste periodane merker eg og at yoga irriterer piriformis. Men du var og til behandling i dag, det kan vera at kroppen reagerer litt på det. Du bør kanskje ta det heilt med ro nokre dagar. Kva sa fysio om trening generelt og rehabilitering/styrking av piriformis?

Eg sa eg trente overkropp som vanlig, og han sa ingenting på det. Einaste han sa var at han ikke anbefalte beintrening i behandlingsperioden, sjølv om eg kan føle meg bra.

Eg tørr såvidt bevege på lilletåa akkuratt nå, så jeg skal nok ta det med ro..

Eg har også hatt/har piriformissyndrom. Fyrste gong etter ei lang distanseøkt på ski i 2011. Då berre dreit eg i det og fortsette å trene. Etter tre mnd gjekk eg til random fysioterapeut i Bergen og fekk nokre øvelsar. Det hjalp eigentleg ikkje, men vart sett ut av trening i eit halvt år av noko anna, og då vart eg bra igjen.

Neste gong fekk eg det heilt ut av det blå i fjor haust. Då var eg innom ART-klinkken i Moss og fekk nokre nye øvelsar (pluss litt manuellterapi). Det hjalp heller ikkje, og eg gjekk vel rundt to mnd utan trening. Til slutt fann eg ut at eg skulle teste å byrje og springe litt igjen, og det hjalp faktisk. Er ein del betre no, men det er framleis vondt å sitje i ro. Min teori er at eg løyser opp når eg spring, pluss at det til ei viss grad er ein katabol aktivitet som i hvertfall ikkje bidrar til hypertrofi og dermed trykk på isjasnerva. #broscience #brostory #n=1

Eg sa eg trente overkropp som vanlig, og han sa ingenting på det. Einaste han sa var at han ikke anbefalte beintrening i behandlingsperioden, sjølv om eg kan føle meg bra.

Eg tørr såvidt bevege på lilletåa akkuratt nå, så jeg skal nok ta det med ro..

Det blir bedre. :)

Vondt som juling når det står på, men det går over. Ta det litt roleg i behandlingsperioden, få eit godt styrkeprogram for å hindra nye episodar og så løfter du igjen snart skal du sjå!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...