Gå til innhold

Kort muskel, hypermobile ledd og styrking av et enkelt bein?


Ex2

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Kiropraktoren fant ut at jeg har en kort muskel i venstre sete/hofteområde. Dette har gjort så jeg har hatt problemer med å gå i perioder og smerter i kne, hofte, lyske og ankler under/etter gange og belastning med styrke i perioder. Det motsatte beinet, høyre, har større muskler. Låret har vært/er 1-2 cm større enn det andre når jeg har liggi på rygg på behandlingsbenk og når jeg ser ned på begge under trening. Høyre er også mye mer stabilt rundt leddene, så har ikke disse problemene i dette beinet.

Et annet problem som jeg tror påvirker også er at jeg har hypermobile ledd og det svake venstre beinet buer bakover som en banan når jeg går. Noe som tidvis er vondt som også påvirker hofte. Har funnet ut at beinet blir mer stabilt om jeg lener meg lett forover. Kneet/knærne "knaser" innimellom i trapper/motstand.

Skal helst ikke tøye for mye siden senene rundt blir mer "slærkete" om jeg strekker de for mye, men jeg tar litt på den korte sete muskelen etter jeg har gått for å ikke stivne.

Hva kan jeg gjøre/øvelser for å styrke spesielt hofte, kne og ankler? Uten å overbelaste? Og går det an å få lenger muskel på en eller annen måte x) ?

Beklager rotete innlegg, med mest sansynlig for mye informasjon :s *noob*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken muskel var kort? Tenker du på hyperekstensjon av kneet (det svake beinet)? Det ikke uvanlig at antagonisten (muskel med motsatt funksjon) blir mindre aktiv om man har en særdeles tight agonist (setemuskelen).

Leg extensions og leg raises tror jeg kan være en fin greie å starte med, for å styrke quadriceps og hoftebøyerne. Vær veldig nøye med at kne og fot er på linje mens du utfører leg ext. øvelsen, det skal se "pent" ut. Leg raises kan du gjøre hengende eller i et legraise apparat.

Muskler som ofte også er svake, her bla gluteus medius og gluteus maximus. Å gjøre clam shell og glutebridge øvelser med kroppsvekt og perfekt teknikk, kan være noe du vil få utbytte av. Adductorer kan du også se på (bilde)

Image66.jpg

De andre øvelsene jeg nevnte, finner du lett på google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken muskel var kort? Tenker du på hyperekstensjon av kneet (det svake beinet)? Det ikke uvanlig at antagonisten (muskel med motsatt funksjon) blir mindre aktiv om man har en særdeles tight agonist (setemuskelen).

Leg extensions og leg raises tror jeg kan være en fin greie å starte med, for å styrke quadriceps og hoftebøyerne. Vær veldig nøye med at kne og fot er på linje mens du utfører leg ext. øvelsen, det skal se "pent" ut. Leg raises kan du gjøre hengende eller i et legraise apparat.

Muskler som ofte også er svake, her bla gluteus medius og gluteus maximus. Å gjøre clam shell og glutebridge øvelser med kroppsvekt og perfekt teknikk, kan være noe du vil få utbytte av. Adductorer kan du også se på (bilde)

Image66.jpg

De andre øvelsene jeg nevnte, finner du lett på google.

Tusen takk for svar og øvelser! :) veldig usikker på hvilken muskel det er, men kan spørre til uka. Høres logisk ut det du sier om med hyperekstensjon og den korte muskelen bak, det virker veldig kjent. Jeg har noe som heter Stickler syndrom som bl.a går på hypermobilitet, noe jeg er i andre ledd også.

Jeg har ikke tilgang på senter, så alt skjer i stua og hjemmemiljøet, med tanke på om det er en alternativ øvelse for Leg extensions?

Edit: hyperekstensjon og muskelproblem på venstre side

Husk at en kiropraktor er en alternativbehandler som ikke nødvendigvis baserer seg på vitenskap. "Diagnoser" som er stilt av kiropraktorer henger ofte ikke sammen med det virkelige eksperter vil anse som reelt.

Så ta det du har hørt med en god klype salt.

Tusen takk for svar :) han jeg har vætt hos har etterutdannet seg på idrettsskader, men hvor/hvem kan jeg oppsøke for å få sjekket dette nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...