Gå til innhold

Når kan man løfte trygt etter operasjon


BENINA

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Jeg hadde en laperaskopisk operasjon for 3 uker siden, og har løfteforbud i 1 mnd etter operasjon..

Jeg er livredd for brokk, og har markløft-rekord på 105 kg, under gåturen i dag så begynte jeg tenke på om jeg noen gang kommer til å tørre løfte så mye igjen...

Nå er jo bukveggen min svekket etter laperaskopi, mener å ha lest at det tar 9 mnd (eller var det 9 uker) før bindevevet i arrene har normal styrke..

Jeg kjenner at jeg har blitt svakere og er relativt utålmodig etter å begynne løfte litt igjen, er jo egentlig bare en knapp uke igjen av løfteforbudet men jeg kan da aldri i verden begynne rett på å nitrimme magen?

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær smart og vent tiden. Og husk at når legene sier 4 uker så tviler jeg på at dem snakke rom jenter som drar 100 kg i mark. Gi det 3-6 uker til i min mening... Kjør heller småtteri i mens, som leg curls og extensions, bicep curls og alt der i mellom som ikke krever et buktrykk.

Har ingen erfaring med temaet, så du kan ta det med en klype salt :) Lykke til, og ikke stress med løftinga. Det er et marathon, ikke sprint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laperaskopisk operasjon, kikkhull, er vesentlig mer skånsomt mht kutting av muskelfiber osv ved en laperatomi (åpen operasjon). Det hele kommer nok litt an på hva du er operert for? Er det brokk siden du er redd for dette?

Om du gir litt mer informasjon er det lettere å hjelpe deg. Evt så er det ikke verre enn at du tar en tlf til avdelingen du ble operert på for å få råd fra kirurgen mht tung løfting :) Det siste er nok det beste om du ikke spesifiserte når du var innlagt at du trener tung styrke. De har også mer informasjon i forhold til om operasjonen var ukomplisert eller om det er noe mer man må ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...