Gå til innhold

Hvilepuls


Bassen67

Anbefalte innlegg

For et par dager siden så hadde jeg på meg pulsbelte i et døgn for å finne ut hvor mange kalorier jeg forbrenner il løpet av et døgn (uten trening), når jeg så sjekka pulsklokka så viste det seg at laveste puls var målt til 38 slag/min. Dette skjedde mens jeg sov.Kan jeg da si at min hivlepuls er 38 eller skal denne måles i våken tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pulsklokka kan ikkje fortelje kor mange kaloriar du forbrenner, og du kan seie kva du vil om kvilepulsen din. Viss du har veldig lyst å ha 38 i kvilepuls kan du seie du har det. Kvilepulsen seier lite om form og helsetilstand. Faktisk seier endring i kvilepuls mykje mindre enn mange påstår også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke pulsklokka fortelle meg hvor mange kalorier jeg forbrenner da? Hvis jeg trener i en time og Pulsklokka pulsklokka forteller meg at jeg har forbrent f.eks 500 kcal så er det feil?

Fordi antall kalorier faktisk forbrent har ikke sammenheng med pulsen du har hatt over en viss tid.. Det er så mange variabler at en klokke kan ikke gi noe informasjon på hvor mye du har forbrent.

Det samme med tredemøller. Ler hver gang jeg ser noen har jogget 1 time på mølla og sier" 580 kalorier forbrent, hele sjokoladen jeg spiste igår :D"

realiteten er en helt annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor mykje energi du brukar er direkte relatert til kor mykje oksygen du brukar (faktisk litt upresist då karbohydrat gir meir energi i reaksjon med oksygen enn feitt). Kor mykje blod hjartet pumpar heng sterkt saman med kor mykje oksygen du bruker, men det kan vere ulik grad av oksygenmetning i blodet og difor ikkje heilt presist. Ekstremeksempelet er når du held pusten fortset hjartet å slå, sjølv om gassutvekslinga blir sterkt redusert. Pulsklokka måler ikkje kor mykje blod hjartet pumpar, men derimot kor mange slag det slår. Dersom eg har eit slagvolum på 150 ml blod per slag og du har slagvolum på 75 ml per slag ved same puls, vil eg bruke dobbelt så mykje energi som deg.

Viss eg seier at du brukar 100 kcal per time i dagleglivet, 300 kcal per time ved styrketrening, 600 kcal per time ved kardio og 15 kcal per minutt ved intervalltrening, vil eg antakelegvis treffe omkring like presist som pulsklokka di. Kanskje til og med betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilepuls definisjon: Den pulsen du har når du slapper av, har det greit og ikke gjør noe spesielt.

Det er ikke unaturlig at pulsen er lavest om natten, hvis du er i relativt god form kan også pulsen være lavere enn normalt (60-90/min). Dette er fordi hjertets slagvolum er bedre hos trente personer, så man trenger ikke ha en puls på 60-90/min, fordi mengden blod som pumpes pr. slag er tilstrekkelig med lavere puls.

Nå vet du normalområdet og du vet at det er normalt med lavere puls om natten. Det betyr egentlig at du har en hvilepuls ned til 38/min, men om denne øker til f.eks 65/min når du er våken og slapper av foran tven, så har du det noe så enkelt som variabel hvilepuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...