Gå til innhold

Gikk ned 16 kg på èn uke?


Velvet

Anbefalte innlegg

I svenske biggest looser gikk en deltaker ned 16 kg på en uke.

http://www.tv2.no/underholdning/gkn/tvslanker-gikk-ned-16-kilo-paa-ei-uke-3682799.html

Hvis man ser bort fra at dette er ett helt hinsides vekttap, så står det noe lengre ned i artikkelen som jeg lurer litt på:

"Å gå så mye ned i vekt er den verste måten å slanke seg på. De som hurtigslanker seg igjen og igjen, har økt dødelighet. Organene blir belastet på forskjellige måter, og så forandres stoffskiftet. Man sparer fett, og når man siden går opp i vekt, som alle gjør, legger man på seg fett i stedet for muskler, sier han."

Hva med de som hurtigslanker seg en gang, eller flere ganger f.eks ved hjelp av PMSF?

Hvordan blir organene belastet ved hurtigslanking, og er det derfor f.eks jenter med anorexia kan oppleve tarmslyng?

Hva skjer i stoffskiftet med vekttap/hurtigslanking?

Det siste vil jeg heller kommentere med å si at jeg har slanket meg og lagt på meg igjen litt, men mesteparten av det er muskler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med hun siste som kommenterer der. Mye farligere å ikke slanke seg når man er så overvektig. Men synes fokuset på slike programmer blir litt feil. Dette er ikke en livsstil som lar seg følge over tid, og innarbeider man ikke nye kostholds og treningsvaner så vil fettet komme fort tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ligger mye i det at man ikke bør slanke seg så fort. Det er en grunn til at de aller fleste anbefaler 0,5kg i uka. Kroppen trenger nok tid til å tilpasse seg til endringene, så det er nok mest ideelt og ta det over et større tidsrom. PMSF anbefales jo først og fremst for spesielle tilfeller, hvor det er viktig å gå ned mye på kort tid. Som Oddis sier kommer ofte kiloene raskt tilbake igjen ved raske nedganger.

Liten digresjon, men selv slet jeg med anoreksi tidligere. Jeg ble "frisk" og fikk deretter et tilbakefall. Det å gå fra å spise vanlig mengde mat, til null mat, til mye mat (for å komme opp i vekt igjen), til null mat igjen, og til slutt til å spise normal mengde mat - det tærer på kroppen! Nå er jeg frisk og har det veldig, veldig fint :) Men selv om jeg i snart ett år har spist helt vanlig og over gjennomsnittet sunt, og ligget på vedlikehold kalorimessig, sliter jeg fortsatt med mye av de samme problemene med magesmerter og vondt. Og ingen leger kan egentlig anbefale noe som hjelper. Så jeg ville aldri noensinne anbefalt noen å slanke seg så raskt at kroppen tar skade av det. Ta tiden til hjelp, da vil det også vedvare :) Det tror jeg er det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...