Gå til innhold

Roing vs. Markløft


Gjest Loco

Anbefalte innlegg

Somebody please help..

Jeg skjønner ikke helt forskjellen mellom stående roing m/vektstag og strake markløft m/vektstang, ettersom jeg kjenner det i korsryggen på begge øvelsene. Trodde at markløft var for lår/rumpe (kjenner det når jeg gjør øvelsen så klart), og jeg vil tro at jeg har rett teknikk. Strak rygg, strake armer, ser rett frem og litt bøy i knærene + det bare er overkroppen som gjør bevegelsen. Når det gjelder stående roing, synes jeg det er litt vansklig teknisk sett, spesielt å holde skuldrene inntil kroppen (med mindre jeg har underarmsgrep) + jeg kjenner det også mye i skuldrene + nakken også...

What's up with thaaaat?

:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du utfører markløft skal du løfte en stang fra bakken opp til stående posisjon. Stangroing skal du utføre ved at du bøyer deg fremover og drar en vektstang opp til navelen Ca før du fører den ned til armene dine er strake og gjentar. Stangroing tar på korsryggen også fordi du står fremoverbøy og bruker muskelaturen i korsryggen for å holde vinkelen på ryggen.

Grunnen til at du føler roingen tar på nakken er nok at du løfter stangen for høyt opp mot magen eller at at du ikke er fromoverbøyd nok. Gå ned litt i vekten du trener med nå og finn den løftebanen som gjør at ryggen får kjørt seg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er det en forskjell på markløft og strake markløft.

Strake markløft tar mest på bakside lår og rumpe (men litt på korsrygg også siden man bøyer seg frem), og er den varianten der du står med beina strake og skyver hofta fram og tilbake uten at vekta er i bakken mellom hver rep.

Markløft tar både på rygg, bein og rompa, og her starter du fra "død" posisjon, dvs at vekta ligger på gulvet og du må løfte den helt opp og så senke den ned i gulvet igjen mellom hver rep.

kan du justere litt selv hvor den tar mest alt etter hvor mye du bøyer deg fremover men også hvilket grep du bruker. Viktig at du kjenner etter hvor langt frem du må og hvordan du må løfte for å få best mulig kontakt med ryggen. At du kjenner det i nakken og skuldrene kan ha sammenheng med at du bruker overhåndsgrep. Det tar mer på trapezius/rhomboideus (øvre del av rygg). Underhåndsgrep tar mer på lats (spesielt hvis du lener deg lengre frem slik at du er mer vertikal med ryggen).

Sjekk ut linkene til FBs øvelsesguide, så tror jeg du blir en del klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...