Gå til innhold

starte med styrketrening


Gjest SlettetBruker4

Anbefalte innlegg

Gjest SlettetBruker4

tenkte å starte med organisert styrketrening etter mye tulletrening i styrkeavdelingen. Har trent endel, men er ikke god på teknikk osv. bør jeg kjøpe noen pt-klipp eller holder det å gjøre det selv? treningsdagbok? tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste å gjøre er å ta noen klipp med PT. På den måten kan han/hun gjerne sette opp ett treningsprogram som er spesielt tilpasset deg, i tillegg til at du får korrekt teknikk som forebygger skader. Hvis du derimot ikke har muligjet/prioriterer penger til PT så er det ikke noe problem å sette opp ett program, men du skriver selv at du ikke er noe flink på teknikk. Tror du kommer til å få mye igjen for det hvis du går inn for detog innviaterer i en PT. Lag deg også en loggbok her på forum så vi kan følge med på fremgangen din (y) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4
Beste å gjøre er å ta noen klipp med PT. På den måten kan han/hun gjerne sette opp ett treningsprogram som er spesielt tilpasset deg, i tillegg til at du får korrekt teknikk som forebygger skader. Hvis du derimot ikke har muligjet/prioriterer penger til PT så er det ikke noe problem å sette opp ett program, men du skriver selv at du ikke er noe flink på teknikk. Tror du kommer til å få mye igjen for det hvis du går inn for detog innviaterer i en PT. Lag deg også en loggbok her på forum så vi kan følge med på fremgangen din (y) lykke til

Takk for svar! Har prøvd meg alene en gang nå, men synes det er skummelt å trene tungt nok med knebøy, markløft osv. med frivekter.. får man noe særlig effekt uten at man er der at man ikke klarer en reptisjon til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har prøvd meg alene en gang nå, men synes det er skummelt å trene tungt nok med knebøy, markløft osv. med frivekter.. får man noe særlig effekt uten at man er der at man ikke klarer en reptisjon til?

Ja,man kan få massevis av effekt uten å trene til failure, som det heter når man trener så tungt at man ikke klarer en eneste repetisjon til:) Man får faktisk mest ut av la det ligge igjen litt futt i tanken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte selv å trene organisert, uten PT, for litt over et år siden. Det som gjorde at jeg klarte å tippe over fra lekingen var å trene etter et fast program. Treningsprogram trenger ikke nødvendigvis å komme fra en PT, ligger mange gode programmer her på Fitnessbloggen blant annet.

For å gi et tips der kan jeg nevne at Starting Strenght er et veldig godt program å begynne med. Jeg har trent med det i flere måneder nå og fått gode resultater av så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tenkte å starte med organisert styrketrening etter mye tulletrening i styrkeavdelingen. Har trent endel, men er ikke god på teknikk osv. bør jeg kjøpe noen pt-klipp eller holder det å gjøre det selv? treningsdagbok? tips?

Hvis du er relativt ny til styrketrening (surring rundt på diverse apparater uten mål og mening teller ikke), kan du velge deg nesten hvilket program som helst og fortsatt få fremgang. Men:

- Fokuser på øvelser som trener mer enn en muskelgruppe om gangen

- Loggfør aktiviteten, samme om det er her eller bare i en notisbok

- Kvalitet > kvantitet. Du trenger ikke 10 forskjellige øvelser som gjør omtrent det samme i starten

- Spis nok

- Sov nok

Ellers så støtter jeg Aurelius i det at du ikke på noen måte behøver å trene til fail hver gang. Det er mange anerkjente programmer som har mesteparten av treningsmengden rundt 70% av din maks :)

Oooog, som Chrsyre sier er Starting Strenght et bra utgangspunkt. Kjøp gjerne også boken, det er en god investering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4

Forresten, hvis jeg ikke vil holde på lengre enn en time ca., hvor mange øvelser blir passe da? Kjører 3*8-12 repetisjoner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvis jeg ikke vil holde på lengre enn en time ca., hvor mange øvelser blir passe da? Kjører 3*8-12 repetisjoner... :)

Hvor lang tid du bruker er jo tilslutt et resultat av flere ting; hvor mye oppvarming du tar, hvor mange øvelser du tar, hvor mange sett/repetisjoner du har,hvor tungt du løfter og hvor god form du er i, hvordan dagsformen er,--->hvor lange pauser du trenger

Altså ganske mange faktorer som påvirker. Det er ikke lett å gi deg stort konkrete tips siden vi ikke vet noe om hvordan treningsopplegg du følger,eller hvilke resultater du vil ha utifra treningen.

Mange personer finner det at hvis de går fra å trene mange øvelser på maskiner, til få øvelser basert på frivekter, vil dette gjøre at de bruker mindre tid totalt sett, da en enkelt frivektøvelse kan gjøre samme jobben som mange maskiner. Utover dette så må du nesten gi oss mer info om hvilke mål du vil nå og hvordan program du følger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...