Gå til innhold

Kostholdsråd til forvirret nykommer


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Prøv å øke inntaket av fiber.

Det skal jeg prøve. Takk for tipset! Brokkoli er ypperlig.

Jeg er imidlertid fortsatt forvirret angående korn og kornprodukter. Jeg har fått med meg at hvete ikke er helt heldig, men hva med havre, rug, ris og mais? Er disse ok, eller er de kanskje bare "mindre ille" i forhold til hvete?

For øvrig ble jeg brått usikker på om jeg har forstått utregningen av energiforbruket riktig. Jeg brukte Mifflin--St. Jeor-formelen og Harris--Benedict- formelen og fikk energiverdiene A og B (husker ikke i farta). Deretter multipliserte jeg hver av disse verdiene med 1.55, som så ut til å være en passende aktivitetsfaktor for 5 treninger i uka. Med aktivitetsfaktoren havnet energiforbruket på hhv. ~2750 kcal og ~2930 kcal. Det jeg lurer på er: Kommer forbrenning på trening i tillegg til disse verdiene? Eller er treningsforbrenningen på et eller annet vis medregnet i aktivitetsfaktoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Les denne vedrørende korn/fiber, denne artikkelen vil kanskje være litt oppklarende i hvorfor hvete ikke er populært.

http://php.iform.no/pub/art.php?id=78

Forenklet versjon av Benedict, denne tar ikke hensyn til fysisk aktivitet, men hvor mye kcal som kroppen trenger.

  • Menn 18-30 år: vekt x 15,1 + 695
  • Menn 31-60 år: vekt x 11,6 + 877
  • Menn over 60 år: vekt x 11,8 + 590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Les denne vedrørende korn/fiber, denne artikkelen vil kanskje være litt oppklarende i hvorfor hvete ikke er populært.

http://php.iform.no/pub/art.php?id=78

Forenklet versjon av Benedict, denne tar ikke hensyn til fysisk aktivitet, men hvor mye kcal som kroppen trenger.

  • Menn 18-30 år: vekt x 15,1 + 695
  • Menn 31-60 år: vekt x 11,6 + 877
  • Menn over 60 år: vekt x 11,8 + 590

Hentet fra artikkelen:

"Det glykemiske indexet er et viktig verktøy for deg som vil lykkes i treningen. Det avgjør muskelveksten, fettforbrenningen og utholdenheten om det brukes riktig. Ofte er det bra om man kan senke GI-verdien på en matvare, slik at blodsukkeret holdes jevnt og konstant. Vannløslige fiber har den fordelen at de senker GI, da de gir langsommere magesekktømming og langsommere opptak av karbohydratene i tynntarmen. Vannløselige fibrer er den typen som er gelebygd, og finnes i frukt og korn, som havre. Det er disse fibrene som kommer ut av havregrynene, og gir den klebrige konsistensen, når du koker de. Det finnes også en type fiber som ikke er vannløslig. Den kalles helt logisk for vannuløseligefiber, og er den vanligste typen, som finnes i matvarer som bønner, rug og erter. Dessverre har disse fiber ikke samme fine blodsukkersenkende effekt som de vannløslige, og senker derfor ikke GI. Ellers så har de nevnte fibertypene samme effekter. Ny forskning viser at det finnes en annen type fiber, resistent stivelse. Det er stivelse som har gjennomgått en kjemisk omlaging, og kan dermed ikke brytes ned i mage-/tarmkanalen. De hører faktisk til de aller besta typene av fiber, og har samme GI-senkende effekt som vannløsligefiber. Det er en av forklaringene til at pasta, parboiled ris og grønne bananer har så lav GI! De er alle rike på resistent stivelse. Pasta har faktisk vist seg å ha en utmerket motvirkende effekt mot tykktarmkreft, akkurat som andre typer av fiber."

Hm, det har jeg aldri hørt før - at pasta har lav GI :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta:

SPAGHETTI/PASTA 44

BASMATIRIS 61

http://www.matoppskrift.no/sider/Glykemiskindex.asp

"GI på 30 er lavt. Vi opererer med lav GI under 35, middels GI 35-50 og høy GI over 50. Glykemisk indeks er bare en egenskap ved matvarer og det betyr ikke at alle lav GI matvarer er sunne. Et eksempel er sjokolade som til tross for lav GI ikke er det sunneste man kan spise. Kjøtt er i utgangspunkt sunt (hvis vi ser bort fra kugalskap, hormonbruk osv). Hvitt kjøtt og fisk er sunnest. Best er langtidssteking i ovnen på 80 grader, det gjelder alle former for kjøtt-fisk mm.

Mvh Dr. Lindberg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...