Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste har jeg spist for lite, noe som har ført til at jeg har blitt en god del tynnere. Jeg trener 3-5 ganger i uken, både styrke og kondisjon. Spiser forholdsvis magert, er ganske streng med hva jeg spiser av søtsaker, og drikker sjeldent annet en vann.

Jeg er 17 år, 161cm høy og veier 42kg, og ønsker å gå opp i vekt. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å få til dette? Eksempler på hva jeg bør spise o.l?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30767-opp-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er grunnene til at du velger/har valgt tidligere å være så streng mot deg selv i forhold til hva du spiser?

Hvis du allerede har utfordringer med å opprettholde en sunn kroppsvekt og å få i deg næringen du trenger, ville jeg være forsiktig med å stille enda større krav til hva kroppen trenger av energi, prøv heller å i en periode fokusere på å få i deg nok mat hver dag, og la treningen ligge, eller kutt den i det minste_kraftig_ ned, til kroppen har det bedre.

Hva spiser du i løpet av en dag, spesifikt?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30767-opp-i-vekt/#findComment-1048712
Del på andre sider

Hva er grunnene til at du velger/har valgt tidligere å være så streng mot deg selv i forhold til hva du spiser?

Hvis du allerede har utfordringer med å opprettholde en sunn kroppsvekt og å få i deg næringen du trenger, ville jeg være forsiktig med å stille enda større krav til hva kroppen trenger av energi, prøv heller å i en periode fokusere på å få i deg nok mat hver dag, og la treningen ligge, eller kutt den i det minste_kraftig_ ned, til kroppen har det bedre.

Hva spiser du i løpet av en dag, spesifikt?

Takk for svar :)

Hovedgrunnen til at jeg begynte å spise magrere var fordi jeg får uren hud av for mye fett i kostholdet. Allikevel er det mye fokus på kropp og sunnhet i miljøet rundt meg, noe jeg tror har påvirket meg.

Målet har alltid vært å gå opp i vekt i form av muskler, men det at jeg har vært så streng med meg selv har nok gjort at jeg har spist for lite.

Hva jeg spiser varierer fra dag til dag, men en vanlig matdag for meg ser omtrent slik ut:

Frokost: müsli med vaniljekesam, cottage cheese og bær

Lunsj: 2 brødskiver med mager gulost og kyllingfilet

Mellommåltid: et knekkebrød med kyllingfilet + en banan

Middag: Varierer veldig. Men kan feks være en laksefilet med litt søtpotetmos og grønnsaker

Etter trening: Proteinshake

Kveldsmat: Havregrøt med cottage cheese, banan og kanel

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30767-opp-i-vekt/#findComment-1048736
Del på andre sider

Nå skal det sies at det er ganske mye som skjer i kroppen når man er i puberteten, det er ingen automatikk i at man får fet hud av å spise fett, og i ditt tilfelle vil jeg påstå at selv om det viste seg å være tilfelle, vil du tjene mer på å ha en sunnere kroppsvekt, enn det du "taper" på kviser.

Hvis jeg var deg ville jeg ha begynt med å redusere mengden magre matvarer til fordel for fetere utgaver, du trenger den energien den gir. Du burde og begynne å gradvis spise større porsjoner, og gjerne mer av ting med mer energi. Mer potet til fordel for grønnsaker om du må velge, men helst mer av begge.

Erstatt vann med melk alle steder det lar seg gjøre.

Flytende kalorier er en veldig bra måte å få i seg mer næring på, uten at man kanskje føler man må spise hele dagen

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30767-opp-i-vekt/#findComment-1048747
Del på andre sider

Nå skal det sies at det er ganske mye som skjer i kroppen når man er i puberteten, det er ingen automatikk i at man får fet hud av å spise fett, og i ditt tilfelle vil jeg påstå at selv om det viste seg å være tilfelle, vil du tjene mer på å ha en sunnere kroppsvekt, enn det du "taper" på kviser.

Hvis jeg var deg ville jeg ha begynt med å redusere mengden magre matvarer til fordel for fetere utgaver, du trenger den energien den gir. Du burde og begynne å gradvis spise større porsjoner, og gjerne mer av ting med mer energi. Mer potet til fordel for grønnsaker om du må velge, men helst mer av begge.

Erstatt vann med melk alle steder det lar seg gjøre.

Flytende kalorier er en veldig bra måte å få i seg mer næring på, uten at man kanskje føler man må spise hele dagen

Jeg får prøve det :) Takk for tips!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30767-opp-i-vekt/#findComment-1048752
Del på andre sider

Annonse

Hadde også fokusert mer på styrketreningen, da kondisjonstrening i tillegg gjør at kalorimengene må økes desto mer. Jeg trente aldri spesifikk kondisjon når jeg var på vei opp i vekt. Gikk et par turer for frisk luft, men jogget/løp aldri.

Ellers vil jeg følge Aurelius sine råd! :)

Du kan f.eks gjøre disse endringene i ditt kosthold:

Hva jeg spiser varierer fra dag til dag, men en vanlig matdag for meg ser omtrent slik ut:

-Større porsjon korn, bland inn en stor skje kokoskrem, vaniljekesam, mer cottage cheese, bær og tilsett nøtter/frø. +Ett/to glass melk

-Legg til kokte egg? +Ett/to glass melk

+nøtter

Middag: Varierer veldig. Men kan feks være en laksefilet med litt søtpotetmos og grønnsaker

-To laksefileter, mer søtpotet. + melk å drikke

Kveldsmat: Havregrøt med cottage cheese, banan og kanel.

-Større porsjon havregrøt kokt med f.eks kokosmelk, toppet med cottage cheese, banan, kanel, nøtter og kokosflak + melk å drikke

Vil tro dette øker vekten din og at du vil få resultater på treninga :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30767-opp-i-vekt/#findComment-1049109
Del på andre sider

Hadde også fokusert mer på styrketreningen, da kondisjonstrening i tillegg gjør at kalorimengene må økes desto mer. Jeg trente aldri spesifikk kondisjon når jeg var på vei opp i vekt. Gikk et par turer for frisk luft, men jogget/løp aldri.

Ellers vil jeg følge Aurelius sine råd! :)

Du kan f.eks gjøre disse endringene i ditt kosthold:

-Større porsjon korn, bland inn en stor skje kokoskrem, vaniljekesam, mer cottage cheese, bær og tilsett nøtter/frø. +Ett/to glass melk

-Legg til kokte egg? +Ett/to glass melk

+nøtter

-To laksefileter, mer søtpotet. + melk å drikke

Kveldsmat: Havregrøt med cottage cheese, banan og kanel.

-Større porsjon havregrøt kokt med f.eks kokosmelk, toppet med cottage cheese, banan, kanel, nøtter og kokosflak + melk å drikke

Vil tro dette øker vekten din og at du vil få resultater på treninga :)

Tusen takk for tips :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30767-opp-i-vekt/#findComment-1049282
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...