Gå til innhold

-


Goldie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var en annen tråd om dette for en stund tilbake.

Nå er det jo to ganske forskjellige ting å slå på en sekk hjemme og faktisk bokse mot en aktiv motstander. Vet bare en sekk blir jo guard, fotarbeid, slips, ducks, og overkroppsrytme osv ikke noe spesielt tema.

Men siden du lurte på sekk så blir du å trene en sekk, og noen sekkehansker. Dette for å spare hendene dine da sekken vil spise de opp med brannsår uten, noe som er veldig ubehagelig. Med hansker der du har fingrene fri (som mma hansker) vil du få dette problemet på fingerleddet etter knokkelen. Derfor anbefaler jeg deg hele hansker, gjerne noen tynne 10oz kickboksinghansker, eller evt enda tynnere sekkehansker.

Jeg har hørt tidligere at boksing er bra for mobilitet i rygg og nakke om man er plaget med dette. Det jeg dog vet helt sikkert at intervalltrening på sekk der man danser litt rundt sekken (jobber med den) og holder høy intensitet på kombinasjonene er blytungt. Legger du i tilegg inn litt ting som armhevinger, spensthopp eller lignende i mellom kombinasjoner blir man fort sliten.

Angående bør og ikke bør så har det lite å si når du bare slår på sekk for å forbrenne kalorier, da kan du nesten gjøre som du vil, bare husk å stram handleddet så du ikke får deg en overaskelse på første harde slaget. Sekken (avhengig av type) trenger ikke akkurat være myk, å da er det handa som tar støyten. Tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig ikke anbefalt noen som helst å stå hjemme og slå på en sekk hvis du ikke har noe erfaring og ikke vet hva du driver med.

Hvertfall hvis du har tenkt å SLÅ på sekken og ikke leke med den! :D

Er utrolig lett å skade seg, håndleddene trenger ikke så mye før det går til helvete og du må ha noen uker pause bare pga det.

Så jeg ville heller tatt noen timer på et senter som driver med det :)

Og ang. muskelgrupper :D ;

avIzc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksing, og spesielt kickboxing, er veldig god cardio, men som andre har vært inne på - lær deg boksing først. Hvis ikke blir det bare kjapp dytting i et par slag og så vet man ikke helt hvor man skal etterpå. Om du melder deg på kickboxing og trener i minst et år bør du ha et godt grunnlag for å trene hjemme - og allerede god fleksibilitet og teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxing/kickboxing, spesielt 1 min kombinasjonsslag på sekk er super god trening.. Jeg pleier å ha det innimellom som kardio..eller hvis jeg er forbanna... hehe

1 min med slag, 1 min med pause, 1 min med spark,1 min medpause - holder på med dette 30 min.. er mye mer kjørt av dette enn jogging eller stepping, men det er meg da:) pluss det er såååå mye gøyere enn å jogge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksing på sekk kan være like god utholdenhetstrening som annen type trening. Som det anbefales av andre, vil også jeg anbefale en sekk med litt vekt. Det andre du bør passe på er å "stive av" håndleddene når du slår. Det kan være greit å surre de opp slik at du ikke ender opp med å treffe feil.

Det kan nok være en god idé å ha litt erfaring med boksing først, men jeg ser ikke på det som noe must. Start rolig og konsentrer deg om å slå rette, fine slag mens du beveger deg rundt sekken - ut og inn mot den. Jeg er helt sikker på at du finner noen enkle instruksjonsvideoer på YouTube som kan vise deg det mest grunnleggende.

Så lenge du tar det litt rolig i starten, så er det veldig morsomt og effektivt som utholdenhetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

boksing er moro og lett, men jeg hadde kjøpt meg gode hansker..

Jeg bruker ikke bandasjer, men pleier ikke å få vondt i håndledd, men kanskje lurt til du har teknikken inne :)

Og som Robert sier konsentrer deg om rette og fine slag, ikke så mye slagkraft i begynnelsen, til du kan begynne å få litt feeling for det :)

Kos deg, det er moro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være en god idé å ha litt erfaring med boksing først, men jeg ser ikke på det som noe must.

Fordelen med å lære det skikkelig først er at man lærer seg å stive av håndleddene, men lærer å slå med hele bredden på hånden og på riktig sted, og man lærer seg å ikke hyperekstendere (?) arm eller ben. Jeg får vondt i meg når jeg ser slike kardio-timer med slag og spark. Lurer alltid på hvor lenge leddene kommer til å vare ;) En annen ting man også lærer på skikkelig boksing/kickboxing er å bruke hele kroppen, og da bruker man mer energi. Man lærer også å bruke sekkens bevegelser som om det er en motstander, i stedet for bare å stå tafatt og vente på at sekken skal roe seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar dere! :thumbsup:

Når det gjelder å lære seg det og teknikker og sliok, så tenkte jeg å lære det av pappa. Det med boksing ligger til den mannlige delen av familien min fra før av, hehe. Selv syns jeg det ser gøy ut, og etter svarene så høres det ut som grei trening og tidsfordriv så lenge man lærer seg gode teknikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar dere! :thumbsup:

Når det gjelder å lære seg det og teknikker og sliok, så tenkte jeg å lære det av pappa. Det med boksing ligger til den mannlige delen av familien min fra før av, hehe. Selv syns jeg det ser gøy ut, og etter svarene så høres det ut som grei trening og tidsfordriv så lenge man lærer seg gode teknikker!

Da lærer du boksingen av faren din, men for å få en enda bedre økt anbefaler jeg at du lærer å få med bena også. Det er godt både for fleksibilitet og eksplosiv styrke. Selv bruker jeg ikke så mange spark lenger, men bruker dem hovedsakelig for å kontrollere sekken. Blir sliten som et h.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærer du boksingen av faren din, men for å få en enda bedre økt anbefaler jeg at du lærer å få med bena også. Det er godt både for fleksibilitet og eksplosiv styrke. Selv bruker jeg ikke så mange spark lenger, men bruker dem hovedsakelig for å kontrollere sekken. Blir sliten som et h.... ;)

Skal bli! Da bærer det avgårde for å kjøpe litt utstyr i nærmeste fremtid, gleder meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...