Gå til innhold

Hvilke øvelser til hjemmetrening?


oppogståigjen

Anbefalte innlegg

Hvilke øvelser er gode øvelser til bruk i hjemmetrening? Gjerne "enkle" (som ikke krever all verden av utstyr altså) men som igjen gjør nytten og svir litt, og tips til hvordan de utføres? (F.eks hip.thrust,eller hvordan det skrives).

Variasjon er jo vel og bra,disse øvelsene er blant de jeg gjør oftest:

-knebøy m/vekt(manualer ) i begge hender,ca 10 kg i hver hånd

-bruker manualene til og gjøre øvelser i stående stilling (jada,ikke godt forklart,men vet ikke hva de heter)

-sit-ups i sit ups benk,

-sideplanke

-planken nå på vanligvis

-legg-raise

-"liggepåsiden og løfte beinet opp og ned" (hahahaha), inkl omgang med "pulsering"

-rygg-hev (heter det det forresten?)

-ligge på ryggen og heve bekken/underkropp og knipe godt inn og opp

Dette jeg kommer på i farten,og øvelsene blir gjort med rep,,som regel 12/15 x3,..

Må nevnes,jeg er akkurat begynt og jobbe meg ut av en spiseforstyrrelse,..er ikke undervektig,(men kan kanskje se sånn ut) men gått ned masse i vekt og har pr idag en normal vekt ifht høyde.

Har virkelig fått øynene opp for styrketrening,og ønsker og satse på det fremover..det gir meg vanvittig mestring npr jeg ser progresjon,men tips til variasjon er jo aldri eier..så man ikke går lei liksom.

Er det f,eks lurt og kjøre oppvarming på enten romaskine eller elipsemaskin ? For og få opp pulsen først og fremst tenker eg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det høres bra ut som hjemme trening jeg. Men hvorfor ikke trene på treningstudio ? Om du har utstyr til å varme opp så kan du jo bruke det,evnt hopp og sprett litt bare ? Jeg varmer ikke opp ved styrketreningsøkter, men nå sykler jeg uansett til treningssentret først 2 km.

Er også mange fine øvelser på youtube, uten at du trenger så mye utstyr. Jeg pleier å ta en der jeg står på alle fire, så tar jeg et og et ben og strekker det ut så inn igjen. Skal være bra for baken. Gjør det i litt fort bevegelse tar jeg gjerne 10 x 3 pr ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,har brukt youtube litt,..genialt sånn,for inspirasjon...:)

Treningsstudio,jnjaaa....har ikke så mye og velge i her vi bor,..men tanken er og ta i brukt et styrkerom vi kan få tilgang til da,ikke i regi av studio altså...

Kansje delta på Aerobick,kettlebells og step utover høsten,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lett er det også egentlig. Mange måter du kan bruke den også. Du går kjøpt slike på biltema og Jula også. Koster ikke så mye som det gjør f.eks på xxl . Tenkte å kjøpe meg par slike. to med forskjellige kg, for å kunne bruke hjemme. Muligens ute i hagen, siden det å stå med slikt inne i denne lille leiligheten kan bli noe utsatte uhell :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kjøp kettlebells på Biltema, claes Ohlson eller xxl. I bestefall er det støpejernskuler, som har forskjellig størrelse og håndtak og krever forskjellig teknikk på forskjellige vekter. Enda værre er de som også er pakket i plast.

Konkurransekulene får du kjøpt på sportsmaster.no, toughsports.no, kappi.no og mange andre steder. Alt fra billige til dyre. Har noen par fra sportsmaster å, som var billigst, og de er helt greie. Finishen på håndtaket blir bedre med dyrere kuler, men betyr ikke så mye før du begynner å ta 50+ repetisjoner i snatch eller longcycle og bruker kalk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutebridge eller Hip thrust, kan gjøres tyngre ved å ta øvelsen på ett bein

Hollow Body

Planke/Sideplanke

Pushups, kan gjøres enklere ved å sette hendene på en høyde (stol, stepkasse, benk osv.), eller vanskeligere med strikk eller beina hevet

Knebøy eller ettbeins knebøy

Ettbeins mark

Pullups/Chins/Roing

Step-ups

Utfall (fremover, bakover, bulgarske)

Anbefaler å ta en titt her, mange øvelser med progresjoner. Eller ta en titt på artiklene på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...