Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Jeg er ny på dette forumet her, og har noen spørsmål jeg vil stille. Men først kan jeg jo si litt om meg selv. Jeg er 16 år gammel (98'er) og har nettop startet med trening. Jeg er ca 193cm og veier ca 69kg. Jeg er lang og tynn, og vil gjerne endre på størrelsen min. Jeg er/var i veldig lite aktivitet, dette var pga veldig mye data og slike ting.

Nå som det er sommer, vil jeg trene og få meg en bedre kropp til Vidregående skole, hvor man vil møte andre folk, og evt finne ei dame:rolleyes: Jeg har lyst til å få en større kropp, og det jeg har mest lyst til å gjøre mest med, er nok overkroppen (armer, bryst, skuldre, mage) Så jeg vil gjerne ha tips om hva jeg kan gjøre for å øke størrelsen på kroppen.

Men jeg har noen spørsmål som jeg lurer veldig mye på, det med protein pulver. Jeg selv spiser normalt 3-4 ganger per dag, og jeg føler at det kanskje ikke er nok for meg som er ungdom og vil trene og få resultater raskere. Så her er spørsmålet mitt; Hva slags proteinpulver er rimeligst og samtidig er best/bra for meg, og burde jeg ta det før eller etter trening? Jeg har sett påhttp://www.proteinfabrikken.no/ og sett på noe der. Jeg tror selv at jeg burde skaffe meg det som man kaller "100% Whey Protein" for en som skal begynne å trene 3-4 ganger i uka. Jeg har sett på dette produktet; 100 % Whey Protein 1000g Sjokolade som mitt første prøve tilskudd, og lurer på om noen som har prøvd denne, og om smaken er helt grei. Og hvis jeg skal ta den, burde vel jeg kanskje kjøpe meg en sånn "Protein Shaker 0,7L" i samme sleng;) Og lurer på hvor mye jeg skal ta for å øke muskeloppveksten.

Og jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en type loggbok som er ferdig lagd, og som man kan bare skrive inn hva man har gjort den dagen, fordi da kan jeg se framgangen osv. Og det kan kanskje også virke motiverende:D

Mitt andre spørsmål er vel det med resultater. For meg som er nybegynner, vil jeg få raskere resultater (Som er synlig) hvis jeg gjør ting riktig, enn at en som har trent i noen månder/år gjør det samme? Eller hvordan er det med resultater for en som er lang og tynn, samt er nybegynner? Jeg har 2 timer personlig trener tilgjengelig, så jeg lurer på om jeg skal bruke den.

Mitt tredje spørsmål, og siste er; Hva slags øvelser er det jeg burde gå for når jeg skal bygge overkroppen? Hva burde jeg ta for armer (biceps og triceps), hva burde jeg ta for skuldre, hva burde jeg ta for mage, hva burde jeg ta for bryst? Og er det mulig å få en video av demonstrasjoner som hjelper meg med å lære dem?

Jeg vet jeg stiller mye spørsmål, men det kan være hjelpende for andre, og spesielt meg, som faktisk er interessert i å lære:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30409-nybegynnerfersking-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns fyrstikkprogrammet til Keegil kan høres ut som ett bra sted for deg å begynne. Dersom du ønsker å fokusere ekstra på overkroppen kan også Greyskull LP være ett passende program (men les gjerne fyrstikkprogrammet-artikkelen uansett). Les gjerne også Styrketrening for nybegynnere.

Når det kommer til kosthold og proteiner er nok hovedproblemet ditt, i og med at du er litt tynn, at du rett og slett ikke spiser nok. Da kan det godt være en god ide å supplementere med proteinpulver. Du bør få i deg noe sånt som 1.5-1,8g protein/kg kroppsvekt daglig. Men du må også passe på at du får i deg nok kalorier, og da kan det være lurt å bruke fitnessbloggen sin egen kalorikalkulator for å beregne hvor mye du bør få i deg.

Jeg tror også du skal smøre deg med litt tålmodighet. Du kan få utrettet mye på en sommer med god og riktig innsats, men det tar fortsatt lang tid å bygge muskler. Du er heldig som begynner såpass ung, så jeg ville anbefalt deg på å fokusere på å få orden på kosthold, vaner og bygge en god styrkebase i første omgang.

Hei og velkommen! Alltid gøy å se at folk ønsker å begynne å trene :) Jeg har lyst å gi deg noen generelle råd til å starte med:

Start med et balansert treningsprogram som RYP / x-size eller tilsvarende. Man kan alltids justere fokuset på et senere tidspunkt! Det beste hadde riktignok vært å søke hjelp hos en PT som kan sette opp et program i tillegg til å gjøre gode justeringer underveis basert på evaluering som man ikke får gjort like enkelt over et forum;)

Teknisk utførelse er i essensielt for at man skal få noe ut av tiden man legger igjen på trening, lær deg derfor god teknikk ved hjelp av noen som er dyktige.

Jeg har lyst å gå litt imot det å anbefale deg proteintilskudd på nåværende tidspunkt. Legg fokuset ditt mot å lære deg mest mulig om ernæring og jobb mot å få i deg kvalitets mat. Med det mener jeg at du prøver å lage balanserte måltider som inneholder en hovedkilde av karbohydrater, protein og fett.

Og som nevnt over vil man måtte smøre seg med tålmodighet, ting tar tid..

Selv om ting tar tid er det verdt å huske på at man må glede seg over reisen og ikke bare endelig resultat, så nyt trening og det å spise sunt!

-Viljar

Det med å lage seg måltider selv, er vanskelig for meg. Jeg klarer ikke å lage "kvalitets" mat, og har egentlig ikke råd til det heller. Derfor tenker jeg å ta protein tilskudd, ettersom det er mer verdt for penga, men jeg skjønner at jeg må få i meg nok protein, karbohydrat osv, men det er det med å lage den maten som evt gir deg nok. Og ja, jeg ble oppslukt av å trene den første uken, ettersom det føltes "godt" å trene og slite seg ut;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...