Gå til innhold

Teknikksjekk markløft


Simen96

Anbefalte innlegg

Hei!

Har trent markløft en stund nå, men er ikke helt sikker på om teknikken er helt korrekt enda. Vet at jeg har litt lite svai i ryggen på starten av løftet og jobber derfor allerede en del med bevegeligheten. Er det noen ting ellers jeg bør gjøre annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du har en fin synergi mellom hip og legdrive. Løftinga ser bra ut, med unntak av dårlig mobilitet.

Hofte og rygg skal være låst sammen under hele løftet.

Hvis du ser nøye, så tilter bekkenet ditt ned veldig tidlig, og ryggen må gjøre resten av arbeidet (fleksjon i korsryggen).

Ville holdt meg til strak mark og mark fra blocks om jeg var deg, for dette kan utvilsomt føre til skader.

Foreslår også at du strekker hamstrings hver dag, 30-60 sekunder 2-3 sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når du sier det ser jeg at jeg ikke klarer å opprettholde en nøytral stilling i korsryggen pga bekkentilt. Vet at jeg sliter med tilsvarende bekkentilt under knebøy, så får jobbe ekstra mye med bevegelighet framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøv å få startposisjonen forhøyet litt, 1 vekt skive kan være nok til å starte med!

Uten at jeg er sikker men det kan se ut som du ikke strammer rumpa?

I tillegg kan det være smart å presse stanga "bakover" inn mot leggen. Du gjør det riktig om du føler økt aktivisering av lats. Da blir det gjerne lettere å holde stanga inntil kroppen og sånn sett få en mer rett løftelinje. Ved å aktivisere latsen vil du også bidra til å stabilisere korsryggen i større grad!

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få startposisjonen forhøyet litt, 1 vekt skive kan være nok til å starte med!

Uten at jeg er sikker men det kan se ut som du ikke strammer rumpa?

I tillegg kan det være smart å presse stanga "bakover" inn mot leggen. Du gjør det riktig om du føler økt aktivisering av lats. Da blir det gjerne lettere å holde stanga inntil kroppen og sånn sett få en mer rett løftelinje. Ved å aktivisere latsen vil du også bidra til å stabilisere korsryggen i større grad!

Håper dette hjelper :)

Får prøve med en vekskive under på hver side neste gang! Jeg forsøker å stramme det som strammes kan på bakside (og delvis forside), men får ha ekstra fokus på nevnte områder! Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...