Gå til innhold

"Mat som forbrenner magefett"


selters

Anbefalte innlegg

Berit Nordstrand, Norges nye kostholdsmamma, er ute med en bok som det hevdes at inneholde oppskrifter som spesielt skal fjerne magefettet. Her tror jeg hun er uærlig for å selge flere bøker. Finnes det virkelig ikke-ekstreme dietter som gjør at man mister mer magefett enn på andre dietter med samme kaloriinnhold?

http://fraiva.no/boker/12-uker/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublet akkurat over denne ifm. søk etter middagstips: http://dinmat.no/Artikler/Lakseprotein-kan-bremse-overvekt

Det var særlig fettet rundt magen som ble redusert, og det er nettopp dette fettet som blir regnet som en risikofaktor ved utvikling av både hjerte- og karsykdom og diabetes type 2.

Hvorvidt artikkelforfatteren har tolket studien riktig er ikke godt å si, men jeg vil uansett tro det er temmelig marginale forskjeller det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Her har det gått fort i svingene. Jeg snakker om boken 12 uker til et sunnere liv og en smalere midje. Dette er endret i åpningsinnlegget.

Jeg vet ikke om det er hun selv som bruker ordene "forbrenne magefett" eller "angripe det farlige bukfettet" eller om det bare er bokanmeldelsene som gjør det.

Det er bra hvis hun ikke gjør det, for jeg tviler sterkt på at det finnes dokumentasjon på at man kan forbrenne ekstra mye magefett av å spise på en ekstra spesiell måte sammenlignet med et referansekosthold. Et greit referansekosthold er de nasjonale kostholdsrådene: http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/Sider/default.aspx

Personlig tror jeg dokumentasjonen er meget svak på at det er noe (I DET HELE TATT) man kan gjøre i tillegg til referansekostholdet for å gå raskere ned i vekt, få lavere fettprosent, forbrenne ekstra mye magefett på kaloriunderskudd. Når noen skriver "forbrenn mer magefett med disse kostholdsrådene", så tenker jeg at man da må ha noe å tilby i tillegg til referansekostholdet. Jeg tviler ikke på at man kan finne forskjeller mellom et eller annet fancy kosthold og et kosthold som består av 50% farin og 50% meierismør. Men et kosthold som består av 50% meierismør og 50% farin er et ekstremt kosthold. Det er ingen som anbefaler å spise bare det. Det beviser ikke noe som helst å påvise at et fancy kosthold gir lavere fettprosent enn smør og sukker-kosthold. Skal man forske på dette, så må man ha en gruppe som spiser etter referansekostholdet.

Først når man har funnet noe som har påvist bedre effekt enn med referansekostholdet, så gir det mening å bruke uttrykk som "forbrenn mer magefett med denne maten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt estimert over 3000 spesifikke dietter hvor formålet alltid er å gå ned i vekt. Felles for dem er at ingen har fungert etter hensikten. Berit sin på lik linje med resten mangler vitenskapelig dokumentasjon for å påstå. (Om jeg tolker påstanden hennes riktig.)

Nå har jeg ikke spesifikt tittet på boken selv, men mener at de nordiske retningslinjene er i utgangspunktet veldig gode og virker som hun har lagt seg rundt den linjen. Trolig selger hun "samme konsept" bare i en mer attraktivt pakke. Muligens noen deler av befolkningen ikke har tillit til de nasjonale retningslinjene og her har man en jobb å gjøre. For de fleste vil jo heller betale en bok for å tilsynelatende få stort sett de samme rådene. Og her kan grunnen som sagt være at Berit lover mer enn det hun sannsynligvis har grunnlag for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hun er jo lege, så da vet hun vel best..? God og sunn middag på 15 minutter? "Boktrailer"? Totalt krise hele greia. Hun spiller på at folk er late. Folk gidder ikke bruke tid og energi på å lage mat eller finne ut hva som er sunt (er det noe særlig spørsmål, egentlig?). Sleng på en doktortittel i tillegg, så har du en bestselger. chingching

Hvis jeg skal kjøpe en bok med "over 60 fantastiske oppskrifter", da skal den være skrevet av en kokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Nordstrand holdt foredraget "Ribbefett og hjerneføde" som er blitt filmet:

http://tv.nrk.no/serie/kunnskapskanalen/MDFP17003212/22-12-2012

Jeg syns at det var et veldig godt foredrag. Lærte mye og ble inspirert til å spise sunt og vanlig. Mange fitnessfolk vil nok være uenig i det hun sier, men jeg vil tro at om mannen i gata legger om kostholdet og hører på rådene som Berit Nordstrand kommer med i denne filmen, så er det en stor forbedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Nordstrand holdt foredraget "Ribbefett og hjerneføde" som er blitt filmet:

http://tv.nrk.no/serie/kunnskapskanalen/MDFP17003212/22-12-2012

Jeg syns at det var et veldig godt foredrag. Lærte mye og ble inspirert til å spise sunt og vanlig. Mange fitnessfolk vil nok være uenig i det hun sier, men jeg vil tro at om mannen i gata legger om kostholdet og hører på rådene som Berit Nordstrand kommer med i denne filmen, så er det en stor forbedring!

Dette var et godt foredrag. Men man skal på passe seg for å tro mer på det en vakker, vellykket, karismatisk kvinnelig lege sier enn det gamle grinebitere som kanskje er vel så faglig sterke, sier. Når det er sagt, som Jason Blaha nevnte i klippet ovenfor, så er det i praksis ikke så farlig om begrunnelsene kanskje ikke er helt vitenskapelig korrekte, når effekten av rådene likevel gir bedre helse og prestasjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...