Gå til innhold

Næringsstoffer før trening


Broscience

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er noe jeg har gått rundt og lurt på veldig lenge.. Det er åpenbart at det man inntar før trening har mye å si på prestasjonsevnen under treningen, stemmer? Protein skal jo være veldig bra, hvis det er styrke som gjelder ihvertfall.. MEN: Hva med matvarer som gir INSANE med energi, for eksempel boller.. For en tid tilbake hadde vi la oss kalle det "chilledag" på skolen.. Jeg spiste vel nesten en hel bollepakke tror jeg, hehe. Jeg dro ned på treningssenteret etterpå, og jeg lover, jeg kunne jogga flere mil! Beina skrek omtrent etter å løpe mer, jeg ble ikke sliten, kunne knapt føle at jeg var i bevegelse, og jeg følte at jeg kunne oppnå alt den dagen! Er det ikke en fordel at det man spiser før trening gir mye energi? (Da snakker jeg ikke om en hel pakke boller altså, men noe mere nyttig) Nå skal det jo sies at boller egentlig ikke har noen særlig nytteverdi for kroppen..

Hva har det å si for prestasjonsevnen hvis man spiser, ja for eksempel 3 boller kontra kylling før en treningsøkt? Og andre matvarer med mye kalorier, ergo energi, pizza, hamburger o.l, hva har det og si for utbyttet man får av treningen?

(Jeg spiser ikke noe av den junkfooden ovenfor før trening altså, bare så det er sagt :D)

Håper noen vil svare på denne litt rare tråden.. :) Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ofte og trener styrke før jeg har spist mitt første måltid for dagen (bortsett fra en protein shake rett før for å hindre muskelnedbryting). Det går helt fint for min del hvis jeg spiste før jeg gikk og la meg. Du kan lese mer om det på www.leangains.com. Men dette er individuelt og det er ikke alle som klarer å yte maks på trening uten å ha spist på forhånd.

Vil ikke anbefale pizza eller hamburger før trening (ei heller resten av dagen), ta deg heller litt frukt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne snakket om dette senest i dag, da hun var på spinning klokken halv sju i dag tidlig. Hun klarer fint å trene uten mat i magen, mens jeg må spise før trening, uansett når på dagen det er. Da er det gjerne snakk om knekkebrød, eller noe lettere, som yoghurt og/eller banan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv. Masse mat vil du derimot ikkje få noko nytte av før det er gått ei tid, og det kan gjerne bli så mykje at du ikkje føler deg i stand til å trene ditt beste.

Eg trener alltid på tom mage (kun BCAA) og har ikkje noko problem med det. Trente tidlegare med 500kc før trening og 1200kc før trening, men har ikkje merka noko forskjell på det eg kan yte på trening.

Eg ser kva du vil fram til, men det er ikkje så enkelt som at du puttar inn masse energi (mat) og kan ta ut masse energi på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så enkelt som det nei, men det er raske karbohydrater i boller- som igjen kan gi mye energiutbytte. Jeg for min del merket det samme, makset noe helt vilt i markløft etter en stor porsjon risgrøt- som mitt første måltid. Men som andre og sier. jeg leverer som regel bra på trening uten mat også, så det er en del andre faktorer som spiller inn som søvn, totalt energiinntak osv.

Men ser hva du vil frem til ja, og det er jo også slik at om du er i lett energioverskudd, har du mer energi og gi, kontra når du er i energiunderskudd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du gått lenge på lite karbo, og så brått stapper inn rask karb .. DA kan du få grisepump under styrketreninga ihvertfall, men aldri lagt merke til den energien på kondisjonsbiten dessverre :p (I såfall sku jeg gjerne stappa shitloads med boller.. om de var litt mer sunne :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! ;)

Men rent hypotetisk.. Har det noe å si på liksom muskelnedbrytningen på treningen og proteinsyntesen etterpå, om du spiser raske karbohydrater eller proteiner i forveien? Skulle jo tro at protein gir best effekt, selvom raske karbohydrater kan gi mer energi (++ at det er jo mange faktorer som spiller inn, som tidligere nevnt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! ;)

Men rent hypotetisk.. Har det noe å si på liksom muskelnedbrytningen på treningen og proteinsyntesen etterpå, om du spiser raske karbohydrater eller proteiner i forveien? Skulle jo tro at protein gir best effekt, selvom raske karbohydrater kan gi mer energi (++ at det er jo mange faktorer som spiller inn, som tidligere nevnt.)

Ser mange som krangler om HVA som er beste etter.. noen vil ha proteindrink med fløte/olje og andre sverger til shake/banan og shake/riskaker... Skal ikke påberope meg voldsomme kunnskaper på hva som er best, men endel av "sjefsgutta" her inne har sikkert gode råd :) Du må uansett finne det som passer for deg! jeg kjører shake og riskaker evt banan, men det er meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...