Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har gått ned 30 kilo, over en periode på to år. Var helt nede i -36, men da hadde jeg det ikke helt greit. Levde stort sett på 1500 kcal, og trente mye kondisjon. I september startet jeg å trene styrke, og har ca hatt to ganger i uken med fullkroppsprogram. Tidligere i år fikk jeg beskjed av pt`n min at jeg måtte roe helt ned, og få i meg mer mat..jeg var på god vei mot å bli overtrent. For lite mat, og for mye trening. Tok det rolig, og fikk hentet meg litt inn. La på meg 4 kg på disse ukene.

Fokuset mitt har endret seg fra å kun tenke slanking, til å nå tenke at jeg vil bli sterkere og ikke nødvendigvis tenke så mye vekt. En sunn tankegang, MEN...nå sliter jeg veldig med ting :( Jeg prøver å gi kroppen det den trenger, og er redd for å havne i overtrentfella. Nå er jeg rett og slett deppa :( Jeg trives ikke i egen kropp, og ser at alt jeg har lagt ned i vektnedgangen er på vei til å bli ødelagt :( Hvordan skal jeg klare å ta vare på kroppen min i forhold til mye trening, men samtidig ikke fortsette å gå opp i vekt? Jeg er så fortvilet :( Vekta har nå økt med 6-7 kg, og det er ikke bare muskler. Er det noen som kan hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29993-fortvilet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med lege.

Du har helt klart et spiseproblem, og burde oppsøke profesjonell hjelp. Alt for mange troll på internett som kan gjøre enhver sår situasjon verre på et blunk.

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/spiseforstyrrelser-p%C3%A5-forumet-informasjon.9686/

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29993-fortvilet/#findComment-1022525
Del på andre sider

Ta en pause. Skift fokuset ditt totalt bort fra kropp. Jeg vet hvor du er nå, ikke et kjekt sted å være. Hva er viktig her i livet? Kropp og trening? Eller er det kanskje venner og familie, din psykiske og fysiske helse, reising, opplevelser...?

Hva verdsetter du? Fokuser på det, på det som gjør deg glad! Og gjør det du liker å gjøre.

Jeg sier ikke at du skal slutte å trene, men tren det som gir deg noe! Jeg fortsatte med styrke, tung styrke. Begynte å logge og fokuserte på fremgang. Jeg sluttet helt å telle kalorier, spiste meg mett. Litt intervall og lankjøring også, fordi jeg liker det! Hva skjedde? Jeg gikk opp i vekt, over komfort vekten min. Men fokuset gikk bort fra å bli tynnere/se bedre ut, whatever. Og jeg ble glad hver gang jeg løftet tyngre. Mentalt ble jeg sterkere, mer stabil. Nå prøver jeg å gå ned i fettprosent (ikke kg). Og gjør det så mye bedre :D Ser fremgang i speilet, ikke på vekta.

Gi slipp på "spiser jeg for mye/for lite?" og "trener jeg for mye/for lite?", og bare vær. Nyt livet, god mat, og tren det du liker, det som gjør deg glad. Fortsett med det til du føler deg på topp, til du føler at fokuset har virkelig snudd (for det skjer ikke over natta), og så kan du sette deg virkelig sunne mål.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29993-fortvilet/#findComment-1022528
Del på andre sider

Har gått ned 30 kilo, over en periode på to år. Var helt nede i -36, men da hadde jeg det ikke helt greit. Levde stort sett på 1500 kcal, og trente mye kondisjon. I september startet jeg å trene styrke, og har ca hatt to ganger i uken med fullkroppsprogram. Tidligere i år fikk jeg beskjed av pt`n min at jeg måtte roe helt ned, og få i meg mer mat..jeg var på god vei mot å bli overtrent. For lite mat, og for mye trening. Tok det rolig, og fikk hentet meg litt inn. La på meg 4 kg på disse ukene.

Fokuset mitt har endret seg fra å kun tenke slanking, til å nå tenke at jeg vil bli sterkere og ikke nødvendigvis tenke så mye vekt. En sunn tankegang, MEN...nå sliter jeg veldig med ting :( Jeg prøver å gi kroppen det den trenger, og er redd for å havne i overtrentfella. Nå er jeg rett og slett deppa :( Jeg trives ikke i egen kropp, og ser at alt jeg har lagt ned i vektnedgangen er på vei til å bli ødelagt :( Hvordan skal jeg klare å ta vare på kroppen min i forhold til mye trening, men samtidig ikke fortsette å gå opp i vekt? Jeg er så fortvilet :( Vekta har nå økt med 6-7 kg, og det er ikke bare muskler. Er det noen som kan hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre??

Lurer på om du kanskje var litt uklar her :confused: Lett å lese inn her at du har veid 36 kilo... Men etter å ha tittet på noen av dine tidligere innlegg ser jeg at dette ikke er tilfelle. Og at det er kilo-nedgangen i vekt du sikter til.

That being said... Så har du kommet kjempe langt på 2 år og sitter litt fast akkurat nå... Jeg hadde anbefalt å finne vedlikeholds inntak på kalorier og ligget der en god stund til kroppen stabiliserer seg. Lang tid på kcal underskudd gjør noe med psyken også. I tillegg vil det da være lettere å fortsette med forandring av kropps-sammensetningen framover også. Pluss at det kan gi deg mulighet til å holde diett-tankene noe unna.

Fokuset på kropp høres det ut som du har jobbet en del med, men at det nå er inne i noe som for deg er feil retning. Kan du snakke med noen om dette? Noen som kan hjelpe deg til å tenke annerledes eller utfordre deg litt på din tankemåte? Jeg har hatt god erfaring med noe som heter kognitiv terapi. Det innebærer at du jobber mye med tankene dine og hvordan du skal styre de. Det er en terapi form som ligner en del på mental trening og er uansett ikke dumt å gjøre.

Her er et kort nettbehandlings program som kan være nyttig: http://moodgym.no/

Jeg gikk ned 45 kilo fra 2004 -> 2005 (Da var jeg 27) og sto deretter helt stille på vekta i nesten 2 år. Gikk vekta noen vei var det alltid litt opp. MEN det som skjedde var at jeg forandret centimeter målene på de fleste stedene på kroppen og spesielt på magen. Det var en tid det var vanskelig å motivere meg selv, og hadde mine opp og nedturer. Jeg var altfor opptatt av vekta og når jeg klarte å rette mer fokus på centimeter bedret det seg for min del iallefall. Jeg sluttet å veie meg og målte cm 1 gang per måned. I tillegg brukte jeg tid på å skrive opp alt som var blitt bedre på fysisk form og hvor lenge jeg hadde slitt med vekta fram til jeg gjorde en forandring. Det vil alltid være noen dårlige perioder og dersom du jobber med målsetningene dine og ser mere på hva du ønsker å oppnå med fysikken din framfor hvordan du vil at du skal se ut kan det være et steg i riktig retning ;)

Ble mye ord fra meg her men... Uansett masse lykke til med fortsettelsen:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29993-fortvilet/#findComment-1022540
Del på andre sider

Oi, ja ser at den kanskje kan misforstås. Jeg har aldri veid 36 kilo! Jeg føler ikke at jeg har et direkte spiseproblem, men jeg plages med å finne balansen mellom trening og et bra kosthold. jeg har prøvd meg frem nå i flere måneder, men jeg finne rett og slett ikke ut av det :( Problemet er at vekten bare øker, og tar jeg ikke tak i dette nå, så vil jeg havne tilbake der jeg startet en "vakker dag". Det er ikke ønskelig for meg. Per dags dato veier jeg 76 kg og er 166 cm høy. Mange sier ar man ikke skal se på vekta, men heller se på cm som minker og hvordan man føler seg. Vel, jeg går ikke inn i cm, vekta går opp og jeg føler meg direkte ukomfortabel i egen kropp. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er slik at jeg dermed har et spiseproblem...føler meg ganske realistisk i forhold til hvordan situasjonen er. Jeg veier ikke 40 kilo og ser en elefant i speilet. I forhold til fysikken og det å sette seg mål utenom vekt har jeg holdt på med litt nå, men jeg kjenner jo at treningen blir tyngre fordi jeg legger på meg. Jeg er veldig glad i å trene, og er instruktør to plasser, dette vil jeg ikke at skal bli ødelagt...og om jeg bare fortsetter slik som nå så vil jeg komme til et punkt der det blir for tung for meg. Å søke på dette problemet på nett gir ingen fornuftige svar, eller henvisninger til artikler ol. Det blir bare "svar" på hvordan gå ned mest mulig på minst mulig tid osv... og det er ikke det jeg er interessert i. Tenkte at det kanskje var noen her inne som kunne komme med noen gode råd, kan vel ikke være den eneste som har opplevd dette? Å ikke finne balansen mellom trening og kosthold, som fører til gode prestasjoner og en god livskvalitet, og ikke vektoppgang og dalende prestasjoner..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29993-fortvilet/#findComment-1022757
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...