Gå til innhold

Rehab/forebygging av skader i kne


gøns

Anbefalte innlegg

Noen med peiling på gode rehabøvelser for småkranglete kne? Bøyer 4 ganger i uka, og har den siste tiden kjent smått med smerter i knærne. Spesielt ved stillesitting med bøy i kneleddet, og da spesielt rett under kneskålen, men også litt rett over. Har nylig gått til innkjøp av nye SBD knevarmere, noe jeg føler har hjulpet en del, men knærne er fortsatt litt uggen. Tips anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Been there. Ta det på alvor, det blir bare verre. Jeg tok en periode med lettere belastning og nedjustert bøy-frekvens. Nå er jeg i høygir igjen, og kjenner ikke noe til det.

Hvilken bøystil kjører du? Smal stilling + høyfrekvens er det ikke alle som går knirkefritt gjennom hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mistenker at det er lurt å jekke ned litt dessverre. Går hardt utover egoet :p Hvilket tidsrom snakker vi? Jeg kjører vel en mellomting vil jeg si. Kan vel sammenlignes med din fotstilling ut i fra det jeg har sett av deg :)

EDIT: Etter å ha kikket litt på bøyen din en gang til vil jeg si jeg står et par hakk bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mistenker at det er lurt å jekke ned litt dessverre. Går hardt utover egoet :p Hvilket tidsrom snakker vi? Jeg kjører vel en mellomting vil jeg si. Kan vel sammenlignes med din fotstilling ut i fra det jeg har sett av deg :)

Kommer litt an på. Jeg har kjent det mange ganger. Men det største "problemet" var mot Nasjonalt utstyrsfri. Da hadde jeg for stort ego til å begynne å nedjustere, og til slutt ble det vondt bare å sitte i ro. Tok likevel bare 2-3 uker med litt rolig-kjør i etterkant, før ting var på stell igjen.

For min del tror jeg det kommer til å skje med jevne mellomrom, pga bøystilen min. Men det er bare å huske på å kjøre litt medium innimellom, så er det null stress.

Kanskje ikke så behjelpende svar, men ha det i bakhodet hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, takk for innspillet :) Etter å ha sett på bøyen din en gang til vil jeg si at jeg står et par hakk bredere, men spillereglene er vel nogenlunde lik uansett når kneet først har begynt å murre. Føler selv at et par sett med lette leg-extensions på slutten av økta hjelper en del. Du tok ingen andre grep en å redusere frekvens/intensitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med peiling på gode rehabøvelser for småkranglete kne? Bøyer 4 ganger i uka, og har den siste tiden kjent smått med smerter i knærne. Spesielt ved stillesitting med bøy i kneleddet, og da spesielt rett under kneskålen, men også litt rett over. Har nylig gått til innkjøp av nye SBD knevarmere, noe jeg føler har hjulpet en del, men knærne er fortsatt litt uggen. Tips anyone? :)

Tendinitten du har under kneet er ofte pga usentrert kne. Sjekk om tibia stikker litt ut, nedenfor patella. Tyder i så fall på quad-dominans som drar tibia lenger frem enn det skal være. Strekk quads og styrk hams (utjevn spennet). Kjør dype bøy.

At du også har vondt oppe kan tyde på slitt eller betent brusk i patella eller på femur. En sammenheng av tunge squats 4 ganger i uka og stramme muskler tilsier i min mening at dette ikke er usannsynlig.

Det kan også være omvent. Ham-dominans som lager vondtene over skåla, og tendinitt under pga bøy 4 ganger i uka. Men pleier i min erfaring å være førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tendinitten du har under kneet er ofte pga usentrert kne. Sjekk om tibia stikker litt ut, nedenfor patella. Tyder i så fall på quad-dominans som drar tibia lenger frem enn det skal være. Strekk quads og styrk hams (utjevn spennet). Kjør dype bøy.

At du også har vondt oppe kan tyde på slitt eller betent brusk i patella eller på femur. En sammenheng av tunge squats 4 ganger i uka og stramme muskler tilsier i min mening at dette ikke er usannsynlig.

Det kan også være omvent. Ham-dominans som lager vondtene over skåla, og tendinitt under pga bøy 4 ganger i uka. Men pleier i min erfaring å være førstnevnte.

Vanskelig å si om det stikker ut, ettersom jeg ikke vet hva som er normalt i den forstand... Kjører mye mark, så lite trolig at hams er svak, men hvem vet. Skal forsøke med hyppig tøying av quads nå i første omgang, så vet jeg hvor feilen ligger om ting blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si om det stikker ut, ettersom jeg ikke vet hva som er normalt i den forstand... Kjører mye mark, så lite trolig at hams er svak, men hvem vet. Skal forsøke med hyppig tøying av quads nå i første omgang, så vet jeg hvor feilen ligger om ting blir bedre :)

Husk at svak vil si i forhold til quad. Ikke svak, svak :)

Om du retter kneet helt ut, og avslapper muskelen, og tydelig kjenner tibia stikke ut under kneskålen, da er det veldig stor sjanse for quad dominans. Har ikke sett bøyteknikken din, men jeg kjørte halvbøy-paralell ish før, og dette måtte jeg bare slutte med, og gå over til ATG ettersom kneproblemene ALDRI ble borte.

Om brusken din er sliten så vær forsiktig. Dette ser man vel på MR så vidt jeg vet. MSM, hyaluronsyre og kollagen er alle byggestener for sener og brusk, rimelig og grei investering i så fall (jeg bruker det selv)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det stikker ut ja. Kjører rimelig ATG i utgangspunktet, så stort dypere får jeg nok ikke gått. Men takk for tips! Skal førsøke med litt tøying og styrking av hams og se om det hjelper :) Så får jeg vel følge @Myr's råd om å ta det rolig på intensiteten en liten stund også. Vet vel egentlig veldig godt selv at det må til, men liker ikke å jekke meg ned til subidiotiske turtall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...