Gå til innhold

Pulsklokkenes Nøyaktighet?


Machine

Anbefalte innlegg

Når man gjør cardio, hvordan kan man vite eller anslå hvor mange kcal man har forbrent??

man har jo mange forskjellige måter , men jeg lurer på hvordan man kan få et mest mulig nøyaktig anslag , og hva som gir det. Tenker på de forskjellige mulighetene

1. På tredemøller/ ergometersykkler / ellipsemaskiner er det jo en liten skjerm som viser distanse , fart og kcal forbrent... Men hvor nøyaktige er disse, mon tro? VIrker på meg som om de er veldig veldig overestimert, ettersom jeg kan komme over 1000kcal på 1 time hvis jeg tar i ganske mye... Både syklene og ellipse maskinene har i tilegg oppgitt WATT, men jeg vet ikke om dette er Watt per sekund eller Watt per time? Isåfall vil det vel kanskje være en mulighet for å konvertere disse energienhetene slik at man skulle tro energiforbruket skulle bli rimelig nøyaktig

2. Pulsklokker : Disse klokkene vil jo ta utgangspunkt i alle de viktigste faktorene som spiller inn på kcal forbruket som alder, høyde, vekt, maxpuls og VO2 MAX(så sant man kjenner disse , eller estimerer de rimelig nøyaktig) , og den tar jo opp pulsen gjennom hele økta... Skulle tro dette var det mest nøyaktige?

3 Til slutt har man diverse aktivitetskalkulatorer på nett hvor man oppgir aktivitet og antall minutter , men jeg vet ikke hvor disse får "Tallene" sine fra, i og med at mange virker useriøse, både fordi de ikke krever mer enn vekt i kg, og fordi de har så mange teite aktiviteter som ; stryke tøy, dusje, kle på seg, spise, se på TV osv... Har funnet 1 kalkulator som kan virke både seriøs, og nøyaktig , men vet ikke helt likevel:http://helseogsosialfag.cappelendamm.no/flash/popup_vis.html?tid=343393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok alt er veldig unøyaktig, men tenker det er tilsvarende unøyaktig hver gang, vis du tenker justere kosten utifra kalorier forbrent.

Jeg holdt på sånn for en stund siden. Men sluttet med det, siden kalorier jeg "måtte" spise svingte så mye. Trives bedre med og ha noe fast, og heller justere utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok alt er veldig unøyaktig, men tenker det er tilsvarende unøyaktig hver gang, vis du tenker justere kosten utifra kalorier forbrent.

Jeg holdt på sånn for en stund siden. Men sluttet med det, siden kalorier jeg "måtte" spise svingte så mye. Trives bedre med og ha noe fast, og heller justere utifra det.

hva mener du med tilsvarenede unøyaktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du stiller inn vekten på mølla så skal den vise relativt riktig, er nok en lite overestimat der. En generell regel er f.eks. at du bruker 1kcal/km/kg når du løper og 0,7kcal/km/kg når du går. Så om du veier 60kg og løper på 10km/t i en time så tilsvarer det 600kcal på en økt (10km). Dette tilsvarer bortover. I oppover bruker du mer og nedover tilsvarende mindre.

Om du har målt din VO2max direkte (med maske) og taster den inn i pulsklokken + vekt, så skal estimatet du får da ikke være så halvgalt. Er i alle fall den erfaringen jeg har. Men om du har en indirekte målt VO2max, så er det ofte store feilmarginer.

Generelt så har ikke puls så mye med hvor mye du har forbrent å gjøre, det som avgjør er hvor mye masse du flytter over hvor lang strekning. Om du har 90% eller 60% i puls spiller kun en rolle i forhold til hva slags drivstoff kroppen din bruker mest av (fett vs karbohydrater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med tilsvarenede unøyaktig ?

Tenker at siden du er opptatt av hvor mye du forbrenner så tenker du og spise pluss det det pulsklokken viser?

Prøve og formulere dette, men er ræva på og forklare.

Man justerer jo kostholdet etter resultatene man vil ha, så vil du opp i vekt spiser du mer, vil du ned i vekt spiser du mindre. Jeg merket at pulsklokken viste ca samme kalorier forbrennt på samme treningsøkt, det jeg mener med tilsvarende unøyaktig. Om tallet klokken viste stemmer har jeg ingen formening om. Men jeg hadde en "base" jeg spiste uansett. Hvor mye det var kom an på om jeg skulle opp eller ned i vekt, så spiste jeg ekstra de kaloriene pulsklokken viste. Da spiller det egentlig ikke hvor mye klokken viser og om den er nøyaktig, men at den viser tilsvarende unøyaktig hver gang. Vis det var noe forståelig?

Uansett har jeg gått bort i fra denne måten og spise på, ble veldig stress, og vanskelig planlegge dagen, for jeg måtte jo vente til etter trening for og se hva klokken viste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...