Gå til innhold

Hjelp til nytt kosthold!


Millasob

Anbefalte innlegg

Har nå i det siste hatt alt for lite kalorier og har blitt anbefalt å øke kaloriintaket rolig oppover til jeg kommer til rundt 2000 kcal, vet ikke hvor jeg ligger, men her er slik min matplan har vært i en gode stund:

Frokost – halv boks mager cottage cheese med bær

– Drikker og te til frokost som øker forbrenningen

Lunch – 1 skyr youghurt og 30g proteinshake (whey 100, creamy strawberry med 3,5 dl skummet melk)

Etter skolen – 1 frukt, entenn eple, pære eller banan

Midagg – kyllingfilet / fisk / storfekjøtt med dampkokte grønnsaker (brokkoli, gullerøtter eller blomkål)

– Noen ganger lager vi retter fra Kristines Webers kokebok, eller bare lager noe helt annet...

Kvelds – 1 halv boks mager kesam (vanilie eller vanlig) med frukt (mango, bær, ananas etc...)

Etter trening – 30g proteinshake (samme som til lunch)

Som dere ser ser så er det veldig lite og kalorifattig mat. Trener CrossFit 4-6 ganger i uken, alltid på kvelden. På skolen er jeg veldig lite aktiv, det samme gjelder utenom treningen. Tar da heller trappen enn heis og slike småting i hverdagen da ;)

Noen som kunne hjulpet med å endre på matplanen for å øke kaloriintaket? Er åpent for alle forslag, så lenge jeg klarer å nå målet med å gå ned i fett% og opp i muskelmasse ^,^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså; hvis en person ønsker hjelp til å få i seg mer næring, føler jeg det blir veldig malplassert å gi råd som impliserer at forbrenningen øker,da dette er stikk i strid med trådstarters ønsker.

Ikke ulikt å anbefale GOMAD til personer som vil finne sceneformen.

Med så mange magre matvarer og små matpenger, høres det ut som du ligger _godt_ under 2000kcal ja.

Det enkleste tipset jeg kommer på er å bytte ut de magre råvarene med råvarer med høyere energitetthet.

Frokost; hel boks normal CC istedenfor halv boks mager, den effekten som teen påstår å ha er mest sannsynligvis imaginær,eller ihvertfall så lav at den neppe gir noen merkbare resultater.

Lunch; melk /Helmelk i proteinshaken

Etter skolen; hva med f.eks frokostblanding eller brødskiver med digg pålegg eller kokt egg eller større porsjon med frukt?

Middag; prøv å spise mer fet fisk, kjøtt med mer marmorering,kyllinglår fremfor bryst, stek grønnsakene i olje/smør fremfor å dampkoke de, sleng på en spiseskje saus eller litt smeltet smør.

Kvelds; kesam fremfor mager kesam, mer frukt.

Etter trening; samme råd som lunch.

Utover dette er ting som nøtter, tørket fruktmiks, større porsjoner, melk, og fete meieriprodukter godt egnet til å få opp kaloriinntaket uten at man trenger å gjøre kjempestore endringer i måltidsrytmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; hvis en person ønsker hjelp til å få i seg mer næring, føler jeg det blir veldig malplassert å gi råd som impliserer at forbrenningen øker,da dette er stikk i strid med trådstarters ønsker.

Ikke ulikt å anbefale GOMAD til personer som vil finne sceneformen.

Med så mange magre matvarer og små matpenger, høres det ut som du ligger _godt_ under 2000kcal ja.

Det enkleste tipset jeg kommer på er å bytte ut de magre råvarene med råvarer med høyere energitetthet.

Frokost; hel boks normal CC istedenfor halv boks mager, den effekten som teen påstår å ha er mest sannsynligvis imaginær,eller ihvertfall så lav at den neppe gir noen merkbare resultater.

Lunch; melk /Helmelk i proteinshaken

Etter skolen; hva med f.eks frokostblanding eller brødskiver med digg pålegg eller kokt egg eller større porsjon med frukt?

Middag; prøv å spise mer fet fisk, kjøtt med mer marmorering,kyllinglår fremfor bryst, stek grønnsakene i olje/smør fremfor å dampkoke de, sleng på en spiseskje saus eller litt smeltet smør.

Kvelds; kesam fremfor mager kesam, mer frukt.

Etter trening; samme råd som lunch.

Utover dette er ting som nøtter, tørket fruktmiks, større porsjoner, melk, og fete meieriprodukter godt egnet til å få opp kaloriinntaket uten at man trenger å gjøre kjempestore endringer i måltidsrytmen.

Takk for svar, skal prøve å forrandre dette ;) ikke særlig fan av helmelk, så blir nokk lettmelk, men øker til 4 dl melk da og 35g proteinpulver ;) etter skolen kan jeg fint spise egg og knekkebrød, ikke så glad i brød da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså; hvis en person ønsker hjelp til å få i seg mer næring, føler jeg det blir veldig malplassert å gi råd som impliserer at forbrenningen øker,da dette er stikk i strid med trådstarters ønsker.

Ikke ulikt å anbefale GOMAD til personer som vil finne sceneformen.

Med så mange magre matvarer og små matpenger, høres det ut som du ligger _godt_ under 2000kcal ja.

Det enkleste tipset jeg kommer på er å bytte ut de magre råvarene med råvarer med høyere energitetthet.

Frokost; hel boks normal CC istedenfor halv boks mager, den effekten som teen påstår å ha er mest sannsynligvis imaginær,eller ihvertfall så lav at den neppe gir noen merkbare resultater.

Lunch; melk /Helmelk i proteinshaken

Etter skolen; hva med f.eks frokostblanding eller brødskiver med digg pålegg eller kokt egg eller større porsjon med frukt?

Middag; prøv å spise mer fet fisk, kjøtt med mer marmorering,kyllinglår fremfor bryst, stek grønnsakene i olje/smør fremfor å dampkoke de, sleng på en spiseskje saus eller litt smeltet smør.

Kvelds; kesam fremfor mager kesam, mer frukt.

Etter trening; samme råd som lunch.

Utover dette er ting som nøtter, tørket fruktmiks, større porsjoner, melk, og fete meieriprodukter godt egnet til å få opp kaloriinntaket uten at man trenger å gjøre kjempestore endringer i måltidsrytmen.

Okei, hvis du har lest tråden står det "så lenge jeg klarer å nå målet med å gå ned i fett% og opp i muskelmasse" Nøtter er veldig næringsrike og hjelper med å få opp kaloriopptaket uten å legge på seg for mye fett! Man holder ikke seg slank av å proppe i seg masse fet mat som du anbefaler. Så jeg synes ikke at svaret mitt "er stikk i strid med trådstarterens ønsker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hvis du har lest tråden står det "så lenge jeg klarer å nå målet med å gå ned i fett% og opp i muskelmasse" Nøtter er veldig næringsrike og hjelper med å få opp kaloriopptaket uten å legge på seg for mye fett! Man holder ikke seg slank av å proppe i seg masse fet mat som du anbefaler. Så jeg synes ikke at svaret mitt "er stikk i strid med trådstarterens ønsker"

Bare for å avklare noe før man begir seg ut på en videre diskusjon ;

Etter din mening; hvis man spiser nok til at man legger seg i _godt_ kalorioverskudd(dette inkluderer energien kroppen investerer i trening og muskelbygging og restitusjon), men holder fettkildene til utelukkende /så langt det lar seg gjøre "sunt" fett, vil man da gå ned i vekt/fettprosent?

Reformulering; hva er ditt syn på kalorier inn Vs kalorier ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å avklare noe før man begir seg ut på en videre diskusjon ;

Etter din mening; hvis man spiser nok til at man legger seg i _godt_ kalorioverskudd, men holder fettkildene til utelukkende /så langt det lar seg gjøre "sunt" fett, vil man da gå ned i vekt/fettprosent?

Reformulering; hva er ditt syn på kalorier inn Vs kalorier ut?

Kan ha vært en misforståelse, men jeg nevnte ikke at man skal legge seg i godt kalorioverskudd... men hvis hun må øke kaloriopptaket, men fortsatt vil holde seg til det kostholdet hun har kan hun inkludere for eksempel nøtter for å få i seg ekstra næring og mer kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk til begge for svar. Må si det er vanskelig å vite me så dårlig kost lenge. Da blir det å forandre varene fremover til noe som inneholder mer kalorier.

Quick spørsmal da, på dager jeg ikke trener, skal je spise samme mengden mat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk til begge for svar. Må si det er vanskelig å vite me så dårlig kost lenge. Da blir det å forandre varene fremover til noe som inneholder mer kalorier.

Quick spørsmal da, på dager jeg ikke trener, skal je spise samme mengden mat da?

Jeg personlig anbefaler å rette kosten etter aktivitetsnivå, prøv å føl litt på kroppen din og ikke sult deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjorde du ikke, det jeg reagerte på var påstanden om at energi fra nøtter (som tross alt inneholder masse masse fett) skal være så vesentlig mye mer fordelaktig fra et fettprosent-ståsted enn å få i seg fler kalorier fra å velge fetere utgaver av det kostholdet hun har fra før av.

Vil man øke i styrke er den klart letteste måten å gjøre dette på ved å legge seg i kalorioverskudd. Så lenge man får i seg nok proteiner, spiller det liten rolle hvor overskuddet kommer fra, så lenge det er der.

Selvfølgelig ; om man driter i fettprosenten vil man ha bedre styrkeøkninger enn om man vil holde på sixpacken samtidig, dette vil kreve at man er langt mer påpasselig med hvor mange kcal man får i seg, og et slikt uberfokus er noe jeg mener man burde være forsiktig med,gitt at man ikke trener i en idrett med vektklasser eller mot en fitnesskonkurransedato.

Forøvrig vil jeg påstå at 2k kcal kan bli litt lite for noen som har full skole og 6 treningsøkter i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjorde du ikke, det jeg reagerte på var påstanden om at energi fra nøtter (som tross alt inneholder masse masse fett) skal være så vesentlig mye mer fordelaktig fra et fettprosent-ståsted enn å få i seg fler kalorier fra å velge fetere utgaver av det kostholdet hun har fra før av.

Vil man øke i styrke er den klart letteste måten å gjøre dette på ved å legge seg i kalorioverskudd. Så lenge man får i seg nok proteiner, spiller det liten rolle hvor overskuddet kommer fra, så lenge det er der.

Selvfølgelig ; om man driter i fettprosenten vil man ha bedre styrkeøkninger enn om man vil holde på sixpacken samtidig, dette vil kreve at man er langt mer påpasselig med hvor mange kcal man får i seg, og et slikt uberfokus er noe jeg mener man burde være forsiktig med,gitt at man ikke trener i en idrett med vektklasser eller mot en fitnesskonkurransedato.

Forøvrig vil jeg påstå at 2k kcal kan bli litt lite for noen som har full skole og 6 treningsøkter i uken.

hvor anbefaler du at jeg burde ligge da? har 1 stort "fett på kroppen" skrekk. men skal tro at hvis jeg ser resultater etter 4-6 uker så vil jeg tro det vil forsvinne. Men jeg kan jo ikke bare hoppe rett opp i flere hundre kalorier mer enn d kroppen er vant til på noen få dager, vil ikke alt dette overskuddet bli til fett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjorde du ikke, det jeg reagerte på var påstanden om at energi fra nøtter (som tross alt inneholder masse masse fett) skal være så vesentlig mye mer fordelaktig fra et fettprosent-ståsted enn å få i seg fler kalorier fra å velge fetere utgaver av det kostholdet hun har fra før av.

Vil man øke i styrke er den klart letteste måten å gjøre dette på ved å legge seg i kalorioverskudd. Så lenge man får i seg nok proteiner, spiller det liten rolle hvor overskuddet kommer fra, så lenge det er der.

Selvfølgelig ; om man driter i fettprosenten vil man ha bedre styrkeøkninger enn om man vil holde på sixpacken samtidig, dette vil kreve at man er langt mer påpasselig med hvor mange kcal man får i seg, og et slikt uberfokus er noe jeg mener man burde være forsiktig med,gitt at man ikke trener i en idrett med vektklasser eller mot en fitnesskonkurransedato.

Forøvrig vil jeg påstå at 2k kcal kan bli litt lite for noen som har full skole og 6 treningsøkter i uken.

Hun skriver at hun får i seg alt for lite kalorier... hva er problemet at jeg anbefaler å booste opp kostholdet med noen ekstra kalorier fra nøtter som er veldig næringsrike? Siden hun har et underskudd av kalorier med den kosten hun har vil de ekstra kaloriene fra nøttene hjelpe henne med å holde kalorinivået normalt! ikke underskudd og ikke overskudd. Grunnen til at jeg anbefalte nøtter er at kroppen foretrekker å bruke det sunne fettet som energikilde i stede for det usunne som gjør deg slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå at du tar ett steg om gangen og lytter til kroppen din.

Jobb deg opp til 2000kcal over tiden du trenger til det, og se hvordan kroppen svarer mtp overskudd, livslyst,humør og treningsprestasjoner, og så tar vi det derifra?:)

Hvis du liker endringene og kunne tenkt deg mer av det samme, så kan vi prøve å forsiktig øke til du når det punktet at du tilslutt mener det blir litt mye fett på kroppen, og så går man bittelitt ned på inntaket derifra.

Da vil jeg tro man får i pose og sekk. Ka du trur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil foreslå at du tar ett steg om gangen og lytter til kroppen din.

Jobb deg opp til 2000kcal over tiden du trenger til det, og se hvordan kroppen svarer mtp overskudd, livslyst,humør og treningsprestasjoner, og så tar vi det derifra?:)

Hvis du liker endringene og kunne tenkt deg mer av det samme, så kan vi prøve å forsiktig øke til du når det punktet at du tilslutt mener det blir litt mye fett på kroppen, og så går man bittelitt ned på inntaket derifra.

Da vil jeg tro man får i pose og sekk. Ka du trur?

Mener det allerede er for mye fett på kroppen :p vil langt ifra øke mer, heller miste det jeg allerede har. Men skal prøve mer mat og kalorier i noen uken så for vi sjå. Blir det bra så går fettprosenten ned og prestasjonene opp (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver at hun får i seg alt for lite kalorier... hva er problemet at jeg anbefaler å booste opp kostholdet med noen ekstra kalorier fra nøtter som er veldig næringsrike? Siden hun har et underskudd av kalorier med den kosten hun har vil de ekstra kaloriene fra nøttene hjelpe henne med å holde kalorinivået normalt! ikke underskudd og ikke overskudd. Grunnen til at jeg anbefalte nøtter er at kroppen foretrekker å bruke det sunne fettet som energikilde i stede for det usunne som gjør deg slapp.

Det er ikke noe problemer med nøtter for å øke kalorinivået overhodet , ikke er det noe problem om de ekstra kaloriene kommer fra nøtter, snickers, agurk eller fra å shotte olivenolje ; det er den siste setningen din jeg ikke er helt overbevist om. Det var der spørsmålet jeg stilte deg i sted kom fra.

Har du noen kildehenvisninger/linker til hvorfor kroppen skal foretrekke sunt fett vs usunt fett som vistnok bare skal produsere slapphet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problemer med nøtter for å øke kalorinivået overhodet , ikke er det noe problem om de ekstra kaloriene kommer fra nøtter, snickers, agurk eller fra å shotte olivenolje ; det er den siste setningen din jeg ikke er helt overbevist om. Det var der spørsmålet jeg stilte deg i sted kom fra.

Har du noen kildehenvisninger/linker til hvorfor kroppen skal foretrekke sunt fett vs usunt fett som vistnok bare skal produsere slapphet?

http://www.helseogkost.no/artikler/kosttips/sunt-fett-kan-oeke-forbrenningen

http://www.trening.no/kosthold/3634.o2.html

http://www.dummies.com/how-to/content/metabolismboosting-foods-and-nutrients-nuts-seeds-.html

Det er veldig mange sider som sier at umettet fett øker forbrenningen mer enn mettet fett. Om du er i tvil kan du selv lese deg opp i temaet i stede for å angripe på den måten du gjør :) Er ikke veldig smart å argumentere på noe du ikke vet noen ting om. Men dømmer ingen siden man bør være kritiske til enkelte studer siden det er mye bullshit på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.helseogkost.no/artikler/kosttips/sunt-fett-kan-oeke-forbrenningen

http://www.trening.no/kosthold/3634.o2.html

http://www.dummies.com/how-to/content/metabolismboosting-foods-and-nutrients-nuts-seeds-.html

Det er veldig mange sider som sier at umettet fett øker forbrenningen mer enn mettet fett. Om du er i tvil kan du selv lese deg opp i temaet i stede for å angripe på den måten du gjør :) Er ikke veldig smart å argumentere på noe du ikke vet noen ting om. Men dømmer ingen siden man bør være kritiske til enkelte studer siden det er mye bullshit på internett.

Til trådstarter; beklager at vi driver vekk fra spørsmålene dine, det var ikke meningen.

Du har rett i at det er mange sider på nettet som sier at umettet fett øker forbrenningen ; i ditt tilfelle har du tre - men bare en av disse tre oppgir kildereferanser/virker særlig vitenskapelig troverdig, og der kommer det ganske klart frem at forskjellene, i de gradene de var målbare, var riktig så små, og at det ser ut til å være for tidlig til å si noe bombesikkert ; mere forskning må til.

Om det oppfattes slik at jeg har angrepet noe eller noen som helst er dette beklagelig ; det er nå engang slik at det er den som fremlegger en påstand som har som oppgave å fremlegge dokumentasjon på at påstanden er på trygg vitenskapelig grunn, og det var derfor jeg stilte spørsmål til påstanden din; jeg kunne ikke se at et slikt grunnlag var presentert da, og jeg er ikke helt sikker på om jeg har endret mening utifra linkene du har lagt frem.

Jeg vil ellers påstå at klok og korrekt utført styrketrening vil ha vesentlig mer å si for forbrenningen/kroppsfasongen til trådstarter enn hvor stor prosentdel av kostholdet som stammer fra umettet fett. Både fordi mer muskler øker hvileforbrenningen, og fordi mer muskler har en klart oppstrammende og holdningsforbedrende effekt. Og nøkkelen til å bedrive effektiv styrketrening er at kroppen må få nok næring til å kunne prestere skikkelig og samtidig kunne reparere seg selv etterpå.

Jeg tror man ville gjort klokt i å se på de store tingene før man går eventuelle detaljer etter i sømmene,bygge grunnmur før man begynner å henge opp bilder på stueveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter; beklager at vi driver vekk fra spørsmålene dine, det var ikke meningen.

Du har rett i at det er mange sider på nettet som sier at umettet fett øker forbrenningen ; i ditt tilfelle har du tre - men bare en av disse tre oppgir kildereferanser/virker særlig vitenskapelig troverdig, og der kommer det ganske klart frem at forskjellene, i de gradene de var målbare, var riktig så små, og at det ser ut til å være for tidlig til å si noe bombesikkert ; mere forskning må til.

Om det oppfattes slik at jeg har angrepet noe eller noen som helst er dette beklagelig ; det er nå engang slik at det er den som fremlegger en påstand som har som oppgave å fremlegge dokumentasjon på at påstanden er på trygg vitenskapelig grunn, og det var derfor jeg stilte spørsmål til påstanden din; jeg kunne ikke se at et slikt grunnlag var presentert da, og jeg er ikke helt sikker på om jeg har endret mening utifra linkene du har lagt frem.

Jeg vil ellers påstå at klok og korrekt utført styrketrening vil ha vesentlig mer å si for forbrenningen/kroppsfasongen til trådstarter enn hvor stor prosentdel av kostholdet som stammer fra umettet fett. Både fordi mer muskler øker hvileforbrenningen, og fordi mer muskler har en klart oppstrammende og holdningsforbedrende effekt. Og nøkkelen til å bedrive effektiv styrketrening er at kroppen må få nok næring til å kunne prestere skikkelig og samtidig kunne reparere seg selv etterpå.

Jeg tror man ville gjort klokt i å se på de store tingene før man går eventuelle detaljer etter i sømmene,bygge grunnmur før man begynner å henge opp bilder på stueveggen.

hahaha, okei det er flott at du har egne meninger :) Jeg personlig opplever at sunt fett har en positiv virkning i motsetning til usunt fett og derfor velger jeg og tro på kildene. Og ja jeg la ut tre kilder, du skjønner vell at det er flere studier som bekrefter det samme? Har ikke muligheten til å legge ut alle skjønner du vell.

Men virker som du virkelig har noe imot at jeg foreslo nøtter så det er ikke noe jeg gidder å diskutere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...