Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, postet på dette forumet for 5-6 mnd siden da jeg startet opp på grete roede for å fikse kostholdet mitt og gå ned i vekt. Jeg var da 116kg, noe som har minsket til 98kg :) Har gått ned i cm overalt, men blir ikke fornøyd med den pølsemagan min, må få strammet opp.

Har nå kjøpt meg basis vektsett hjemme (stang, manualer og stativ) hvor jeg har startet opp på 5x5 (stronglifts versjonen) tre dager i uka.

Har hittil bare trent kardio siden målet mitt har vært å komme meg fortest mulig ned i vekt.

Nå lurer jeg på om styrketrening vil hindre meg i å gå ned i vekt, dvs, jeg vil fortsatt ha kardio et par ganger i uken, men blir nok mest fokus på styrke. Jeg må nemlig ned 10kg til minst, så kan ikke ofre vektnedgang for styrke..

Jeg merker allerede etter en uke med styrke at jeg er mer sulten enn vanlig. Jeg vet jeg har en del å gå på så jeg kan spise mer, men på den andre siden så vil jeg ikke spise for mye så vektnedgangen stopper opp.

Har også sjekket kalorikalkulatoren, men er ikke sikker på om dette programet betyr at jeg er lite, moderat eller høyt aktiv, så får ikke regnet ut.

Alle tips og meninger velkommen her, kunne trengt noe input.

EDIT: Virker som jeg spiser litt for lite. I følge min vekt og aktivitet så har jeg et behov på 3400 kcal om dagen, men jeg ligger kun på 1500-1800 til vanlig.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29604-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time trening hver dag, resten stillesittende ville jeg ha regnet som lite aktiv

Muskler forbrenner fett. Du kan fint gå ned i vekt ved å kun trene styrke. Et alternativ kan være supersett.

Hvorfor må du ned 10kg til? Noen spesiell grunn eller utseendemessing grunn?

sorry stikkordsform, litt hastverk her :p

Er supersett bedre for total fettforbrenning da regner jeg med? Mange nye øvelser for en nybegynner men.

Lite aktivt, så trenger jeg 3000 kcal om dagen, så ved vektnedgang burde jeg vel ligge på 2500 eller noe i nærheten? Noe som betyr at jeg må opp 1000 kcal om dagen o_O

Både for utseendet og helsa jeg vil ned 10kg til, med mindre jeg klarer å få bort fettet og erstatte det med muskler på den vekta jeg er nå.

Er supersett bedre for total fettforbrenning da regner jeg med? Mange nye øvelser for en nybegynner men.

Lite aktivt, så trenger jeg 3000 kcal om dagen, så ved vektnedgang burde jeg vel ligge på 2500 eller noe i nærheten? Noe som betyr at jeg må opp 1000 kcal om dagen o_O

Både for utseendet og helsa jeg vil ned 10kg til, med mindre jeg klarer å få bort fettet og erstatte det med muskler på den vekta jeg er nå.

Supersett er bedre for å få opp energimengde brukt per tid, siden du har færre pauser og får gjort mer i løpet av kortere tidsrom.

Men mer er ikke nødvendigvis bedre, bedre er bedre.

Du blir også mer sliten av Supersett enn om du hadde tatt deg lengre pauser, som igjen nok ville ha betydd at du hadde klart å løfte tyngre vekter og utsatt musklene for større %belastning.

Det beste verktøyet man har for nedgang i fettprosent er å justere hva man spiser,og styrketrening for å øke muskelprosenten og få strammet opp,i min mening.

Det kan godt hende; prøv å øke inntaket gradvis over noen uker og se hva kroppen sier?:) mange opplever økt overskudd og å yte bedre på trening med mer mat(:

Tingen er, jeg spiser meg alltid mett og går ikke rundt sulten, så skjønner ikke helt hvordan jeg skal få i meg 1000 kcal til om dagen. Skal jeg kaste innpå noe junk kun for å få i meg mer kalorier liksom? Har utviklet et ganske pirkete forhold til mat det siste halvåret, og har problemer med å spise mat som er høy på karbo og fett, mye fordi jeg er redd for å rase opp igjen i vekt.

Siden jeg allerede har startet så vidt på 5x5 så tenker jeg at jeg prøver det i en periode fremover. Er ihvertfall støl i en haug av muskler, så har vel fått noe ut av det så langt.

Har det noe å si når på dagen man trener? Og hvor mye protein burde man innta rett etter trening? 30-50g?

Blir mange spørsmål dette :blush:

Gjest QueenWinther

For å komme opp i kcal skal du spise mer energitette ting - nøtter, avocado, helmelk og olje er fine varer her. Det at du er mett betyr ikke at du har fått i deg nok mat. (: Øk med 200kcal om gangen, kanskje, slik at det ikke blir et plutselig sjokk for deg å spise mye?

Fortsett gjerne med 5x5!

Nei, det har ikke mye å si - heller ikke hvor mye du får i deg rett etter trening, fordi det er totalinntaket som teller. Få i deg nok proteiner gjennom dagen, så skal du se at det går helt fint.

Annonse

Har utviklet et ganske pirkete forhold til mat det siste halvåret, og har problemer med å spise mat som er høy på karbo og fett, mye fordi jeg er redd for å rase opp igjen i vekt.

Dette er begynnelsen på en spiseforstyrrelse. Som nevnt ovenfor øk litt etter litt, skaff et fast kostholdsprogram å følge (så du ikke kan jukse deg selv), eventuelt snakk med noen om tankene dine. Det kan hende disse tankene virker små nå, men ta grep for de eventuelt utvikler seg. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...