Gå til innhold

Vurdering av kostholdet :)


Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om det er noen som kunne vurdere min plan fremover til sommeren av kostholdet og treningen min. Litt kort info om meg. Er jente, 17 år, 164 cm og vekten er noelunde på 70 kg. Vil ikke si jeg er feit, men er veldig mye jeg vil ned i fettprosent. Målet er da et hint av sixpack ;P hehe. Vil iallefall gå ned i i fettprosent og få mer markerte muskler :)

Målet er lignende dette:

http://24.media.tumblr.com/9253a4df2ae5e810e9d0fa353cafb0b5/tumblr_msjj72bc0T1qlxk49o1_1280.jpg

ellers elsker jeg kroppen til Lone Norås

Jeg begynte å trene i mai 2013, og mistet 14 kg frem til november 2013. Etter nyåret fikk jeg dårlig periode og gikk opp 6 kg :/ så, er litt frustrert og trenger rådgivning til kostholdet og planen min fremover :)

Jeg har nettopp begynt med CrossFit da dette er mye kjekkere enn vanlig styrketrening, og treningsenteret jeg vil gå på er 18-års aldersgrense. Trener Crossfit 4-5 ganger i uken, eller det er planen da.. Hender og jeg tar meg en kort joggetur på 15-30 min hvis jeg virkelig har lyst. Spiller og squash med far 1-2 ganger i uken. Ellers er det veldig mye stillesitting i mitt liv.

Før den dårlige perioden drev jeg mye med styrketrening hjemme og spillte squash og drev med trappeløping. Har mistet motivasjonen til å trene alene, derfor CrossFit :)

Matplanen min fremover ser foreløpig slik ut:

Frokost – 30g havregryn, 2,5 dl skummet melk, med kanel og banan / halv boks mager cottage cheese med bær

/hver tirsdag lager er det bananpannekarer av 1 banan og 1 egg med syltetøy som topping

– Drikker og te til frokost som øker forbrenningen

Lunch – 1 skyr youghurt og 30g proteinshake (whey 100, creamy strawberry med 3,5 dl skummet melk) / 3 gullerøtter og 30g proteinshake

Etter skolen – 1 frukt, entenn eple, pære eller banan

Midagg – kyllingfilet / fisk / storfekjøtt med dampkokte grønnsaker (brokkoli, gullerøtter eller blomkål)

– Noen ganger lager vi retter fra Kristines Webers kokebok, eller bare tar noe vi har i fryseren hjemme, ikke veldig ofte det skjer.

Kvelds – 1 halv boks mager kesam (vanilie eller vanlig) med frukt (mango, bær, ananas etc...)

Etter trening – 30g proteinshake og 1 muslibar

Treningen er som regel på kvelden, noen ganger før og andre ganger etter middag.

Noe jeg burde forrandre på så er jeg åpen for tilbakemeldinger. Teller ikke kcal da dette er bare stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer mat!! 30 g havregryn er rett over 100 kcal, og en skyr ligger på cirka det samme. Til middag ville jeg vurdert å legge til en kilde som gir mer karbohydrater. Kaloriinntaket ditt i løpet av en dag er utrolig lavt, og du vil sannsynligvis merke at du får lite energi til trening og dermed også miste motivasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer mat!! 30 g havregryn er rett over 100 kcal, og en skyr ligger på cirka det samme. Til middag ville jeg vurdert å legge til en kilde som gir mer karbohydrater. Kaloriinntaket ditt i løpet av en dag er utrolig lavt, og du vil sannsynligvis merke at du får lite energi til trening og dermed også miste motivasjonen..

har aldri merket at jeg har lite energi i løpet av dagen eller treninga, vet selv det er lite mat, men foreløpig har det vært det jeg trenger. Men til frokost kan jeg øke fra 30g til 40g, eller 2 mellomkokte egg da Xp kanskje det hjelper, men på skolen er jeg aldri noe sulten, så 1 skyr og proteinshake er bare det jeg har klarer...

hva anbefaler du å legge til middagen da som har mer karbohydrater? som jeg sa så ender det at vi spiser andre retter enn det jeg skrev, entenn pasta med karbonadedeig elle noe nedrfryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri merket at jeg har lite energi i løpet av dagen eller treninga, vet selv det er lite mat, men foreløpig har det vært det jeg trenger. Men til frokost kan jeg øke fra 30g til 40g, eller 2 mellomkokte egg da Xp kanskje det hjelper, men på skolen er jeg aldri noe sulten, så 1 skyr og proteinshake er bare det jeg har klarer...

hva anbefaler du å legge til middagen da som har mer karbohydrater? som jeg sa så ender det at vi spiser andre retter enn det jeg skrev, entenn pasta med karbonadedeig elle noe nedrfryst.

Vet du hva årsaken til at du fikk en "dårlig periode" etter nyttår og gikk opp 6 kilo er? Det første jeg tenkte er at du over lengre tid har spist for lite, noe som har ført til vektnedgang, helt til du ikke klarte mer og har overspist en periode. Det er bare en spekulasjon fra min side, og det viktigste er at du finner en balanse og et kosthold du kan leve med over lengre tid. Selv ville jeg gått rundt sulten døgnet rundt om jeg hadde spist det du spiser nå, men hvis du føler det dekker energibehovet ditt uten at du ofte sprekker (kaster i deg en haug av usunn mat), så er det vel greit.

Søtpotet er min favoritt og kan tilberedes på flere måter (tips her) eller ris for eksempel.

Du sier også at det er mye stillesitting i livet ditt. Prøv å være generelt mer aktiv i hverdagen som å gå eller sykle framfor å ta buss, velg trapper framfor rulletrapp og lignende småting for å holde forbrenningen høyere. Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva årsaken til at du fikk en "dårlig periode" etter nyttår og gikk opp 6 kilo er? Det første jeg tenkte er at du over lengre tid har spist for lite, noe som har ført til vektnedgang, helt til du ikke klarte mer og har overspist en periode. Det er bare en spekulasjon fra min side, og det viktigste er at du finner en balanse og et kosthold du kan leve med over lengre tid. Selv ville jeg gått rundt sulten døgnet rundt om jeg hadde spist det du spiser nå, men hvis du føler det dekker energibehovet ditt uten at du ofte sprekker (kaster i deg en haug av usunn mat), så er det vel greit.

Søtpotet er min favoritt og kan tilberedes på flere måter (tips her) eller ris for eksempel.

Du sier også at det er mye stillesitting i livet ditt. Prøv å være generelt mer aktiv i hverdagen som å gå eller sykle framfor å ta buss, velg trapper framfor rulletrapp og lignende småting for å holde forbrenningen høyere. Lykke til videre :)

Vet hva som var dårlig periode, var familietrøbbel, flytting og masse annet stress. Skal prøve å legge inn søtpotet til middagen fremover :) har spist det før, elsket det :D og så skal jeg også prøve å få mer bevegelighet i hverdagen ;) takk for svar ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du finner noe som funker for deg og kroppen din (y) :-)

Jeg teller heller ikke kcal, men tror det kan være greit å få et "grovt overblikk", slik at du har noenlundes kontroll på protein, fett og karbo...

Du sier målet ditt er noe ala Lone Norås, og da er det iallefall viktig å få i seg nok næring, ellers vil du ikke få musklene som hun har :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...