Gå til innhold

Periodevis muskelkrampe i venstre legg


ErikMM

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med muskelkrampe. Noen ganger om natten, så våkner jeg nemlig opp av sterk smerte i den venstre leggmuskelen. Den 'knyter seg' med vedvarende smerte i omkring 10 sekunder, og deretter avtar det gradvis. Akkurat dette er ikke så ille; det som virkelig er plagsomt er at jeg deretter får kraftig stølhet i leggmuskelen i over et døgn, noe som gjør det ukomfortabelt å gå, og som går ut over treningen den dagen.

calf_strain.jpg

Heldigvis oppstår ikke dette problemet så ofte, kun omkring hver tredje måned. Det skjer kun med venstre leggmuskel, aldri med den høyre. Det inntreffer kun om natten mens jeg sover, aldri i våken tilstand. Merkeligvis skjer det også uavhengig av om jeg har trent eller ikke (det skjedde f.eks. i natt, nå som jeg trener fire ganger i uken, men det har også skjedd i en periode hvor jeg ikke hadde trent på tre uker).

Jeg kan forebygge litt mot stølheten ved å holde benet mitt helt utstrakt mens muskelkrampen skjer, og ved å massere leggen rett i etterkant, virker det som.

Er det noen her som har erfaring med dette problemet, og/eller råd om hvordan jeg kan forebygge mot at slik tilsynelatende 'tilfeldig' muskelkrampe skal oppstå? Jeg følger de konvensjonelle rådene, slik som å drikke mye vann, varme opp muskelen før trening, og å strekke den godt ut etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskelkramper som dette kan være tegn på sykdom, så jeg vil anbefale deg en tur til legen for sikkerhets skyld :) ellers så hjelper magnesium mot muskelkramper.

Jeg hadde samme problemet for ca ett år siden, legen fant ikke noe alvorlig og det ga seg av seg selv, men som sagt; det kan være greit å ta en legesjekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...