Gå til innhold

Vraket skal bevege seg, men trenger hjelp til målrettet trening


kreps79

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av å la kroppen forfalle og kondisen stupe. Når en 90 år gammel alkoholiker hadde løpt i ring rundt meg så må noe gjøres.

Så nå er jeg i gang med crossfit 2 ganger i uken, og tenker da å ha to treningsøkter i øken som gå på kondisjonstrening.

Så da er spørsmålet, hvor begynner en? Jeg ønsker selvsagt å måle fremgang som en fin motivasjon underveis, for eksempel prøve meg på 3000 meter en gang i måneden for å sammenligne tider og fremgang måned for måned.

Men de to treningsøktene jeg tenker å legge ned hver uke, hvordan bør disse disponeres? Er det 4*4 intervaller som er en bra ting for å forbedre utholdenhet/kondisjon, eller vil ikke 4*4 gjøre noe utslag når det kommer til den dagen jeg ønsker å måle eventuelt fremgang?

Jeg vil jo forhåpentligvis merke fremgang underveis på 4*4 også om det er måten jeg trener på, men det hadde vært utrolig kjekt å kunne hatt en konkret lengde/øvelse jeg sammenlignet med fast.

Så om noen har noen gode og lett forklarte fremgangsmåter for meg her hadde jeg satt stor pris på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har ork til å løpe 4x4 som eneste kondisjonstrening så er det en utmerket måte for å øke kondisjon. Er også rask og greit unnagjort, samt enkelt å gjennomføre. Merker jo fremgang på intervallene ved at farten blir høyere mens pulsen forblir den samme. Har du noen mål med løpingen eller er det bare for å bedre kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en løper 4x4, hva intensitet skal en holde seg på under de harde og de rolige intervallene? Har en pulsklokke jeg bruke til hjelp dersom det gjør det enklere å få fullt utbytte av treningen.

Noe spesielle mål har jeg ikke satt meg utover å klare å tyne kroppen litt, få bedre kondisjon og kanskje klare en løpetur på 3/5 km uten å måtte gå over halve turen.

Når dette er på plass så er det jo forhåpentligvis mye artigere å trene enn det er nå, og på den måten enklere å sette seg nye mål under veis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 er en ypperlig måte og komme i form på, iallefall opp til et punkt. Intensiteten skal ligge på 86-92% av max puls mener jeg å huske. Imellom intervallene kan man enten gå eller løpe rolig litt etter hvilken form man er i, poenget her er uansett bare å hente seg litt inn til neste intervall.

Elllers kan evnt motbakkeintevall være en morsom måte å komme i form på. Finne en passelig lang bakke, gjerne i terreng, og løp opp 10-12 ganger så fort man orker. Så går man ned mellom hvert drag. Dette er den treningsformen jeg brukte i starten for å komme i grei form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...