Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp :) Det kan du! Jeg gjør det fordi jeg har mye plager med magevondt. I mange år. Og jeg ammer ei lita ei som også har problemer med magen. Jeg skal absolutt introdusere meieriprodukter igjen etter 1mnd igjen for tror ikke jeg kan leve uten :p Men legen finner ikke noe "galt" med meg også har jeg hørt mye bra om dette. For da å introdusere en og en matvare igjen og se hvordan kroppen reagerer. Og også så klart hvordan frøkna har det :)

Hva er gunnen til at du har valgt paleoveien? Synes hele Paleokonseptet er helt blåst. Ideen om at man ikke skal røre visse matvarer siden de ikke fantes i Paleolitisk tiden er helt idiotisk. Med mindre du er allergisk eller veldig intolerant mot gluten og ellers laktose så skjønner jeg ikke hvorfor du skal slutte å spise matvarer som inneholder de overnevnte. Matvarer som du faktisk liker og koser deg med. Hvorfor rører du ikke sukker og hva mener du med "urent kjøtt"? Det lille jeg har lest av verdenshistorie og antropologi og kostholdsvaner i den tiden forteller at mennesker i den tiden spiste godt som alt ved dyret, altså innvoller, kjøttet, øyne og tygget på bein og sener til og med. Tror ikke disse folka tenkte "rent kjøtt".

Spis det du vil med måte og hold deg unna disse paleohippiene.

Gjest QueenWinther
Ideen om at man ikke skal røre visse matvarer siden de ikke fantes i Paleolitisk tiden er helt idiotisk. Med mindre du er allergisk eller veldig intolerant mot gluten og ellers laktose så skjønner jeg ikke hvorfor du skal slutte å spise matvarer som inneholder de overnevnte. Matvarer som du faktisk liker og koser deg med.

+1 på denne.

Tror ikke han mener at du skal spise MYE sukker - men overraskende mange matvarer, som skyr og vaniljekesam, inneholder mye sukker. Farlig å spise? Nei. Er mager vaniljekesam og skyr spekket med kalorier? Nei.

Om legen ikke har påvist laktoseintoleranse, eller glutenallergi, er sjangsen LITEN for at du vil bli bedre av å kutte disse. om du ikke har sjekket laktoseintoleranse, eller glutenallergi, bør du sjekke det hos legen, og ikke med et hjemmeeksperiment.

Annonse

Paleo er en fin måte å sjekke om man har noen intoleranser på. Har testet det ut selv og funnet ut at jeg fungerer bedre uten melk og korn. Men jeg fant også ut at jeg fungerer på mer karbs enn det jeg spiste når jeg fulgte paleo.

Å eliminere matvarer helt bare fordi man tror at steinaldermennesket ikke spiste det er tullete. Å anta at man kan være bedre tilpasset maten steinaldermennesket spiste enn mer "moderne" mat er derimot ikke urimelig. Det er mange som føler seg bedre uten korn, melkeprodukter, belgfrukter og "behandlet mat" generelt. Viss man tror man kan ha problemer med disse, hvorfor ikke eksperimentere litt?

Bare husk at viss du skal unngå en matvare bør det være fordi du har problemer med det. Viss du f.eks. tåler belgfrukter fint blir det dumt å kutte det ut permanent fordi det "ikke er paleo".

Min mening er at paleo virkelig kan være bra, og hjelpe mange som spiser mye søppelmat og slikt, fordi de tenker mer på hva de spiser, samtidig er f.eks. At en som er på en paeleoditt spiser f.eks. Salsa, fordi det er jo laget av tomater, så da er det greit.

Hva er gunnen til at du har valgt paleoveien? Synes hele Paleokonseptet er helt blåst. Ideen om at man ikke skal røre visse matvarer siden de ikke fantes i Paleolitisk tiden er helt idiotisk. Med mindre du er allergisk eller veldig intolerant mot gluten og ellers laktose så skjønner jeg ikke hvorfor du skal slutte å spise matvarer som inneholder de overnevnte. Matvarer som du faktisk liker og koser deg med. Hvorfor rører du ikke sukker og hva mener du med "urent kjøtt"? Det lille jeg har lest av verdenshistorie og antropologi og kostholdsvaner i den tiden forteller at mennesker i den tiden spiste godt som alt ved dyret, altså innvoller, kjøttet, øyne og tygget på bein og sener til og med. Tror ikke disse folka tenkte "rent kjøtt".

Spis det du vil med måte og hold deg unna disse paleohippiene.

Ideen er vel at man i stor grad spiser den type mat som mennesker har spist gjennom hele evolusjonen, fordi det er sunnere og mer effektivt drivstoff for oss. At vi er 'designet' til å spise det, i motsetning til kornprodukter, sukker, kunstige tilsetningsstoffer, osv. Jeg husker ikke så mye av teorien bak det hele, men har holdt meg til paleokosthold i snart 3 år fordi det funker veldig godt for meg. Det er selvsagt mulig det ikke funker like godt for alle, men.

De beste helseeffektene for meg er et høyere og mer stabilt energinivå (i stedet for å gå gjennom 'highs and lows' før og etter måltider), null sukkersug, stabil idealvekt med mindre jeg bevisst forsøker å gå opp, og at jeg sover bedre. De gangene jeg har gjort store unntak (har hendt på middagselskap og hyttetur) har jeg alltid følt meg oppblåst og sløv i etterkant, og sovet dårlig.

Vet det finnes endel lavkarbofolk som er besatt av å 'være i ketose', men det har jeg ikke satt meg inn i. Drikker mye melk, spiser mørk sjokolade, og drikker vin. Å la være å spise brød, pasta, junkfood, og diverse sukkerkliss, er mer enn effektivt nok for meg.

Men uansett, masse kjøttspising er da definitivt ikke hippie. Them's fightin' words. ;)

Ideen er vel at man i stor grad spiser den type mat som mennesker har spist gjennom hele evolusjonen, fordi det er sunnere og mer effektivt drivstoff for oss. At vi er 'designet' til å spise det, i motsetning til kornprodukter, sukker, kunstige tilsetningsstoffer, osv. Jeg husker ikke så mye av teorien bak det hele, men har holdt meg til paleokosthold i snart 3 år fordi det funker veldig godt for meg. Det er selvsagt mulig det ikke funker like godt for alle, men.

De beste helseeffektene for meg er et høyere og mer stabilt energinivå, null sukkersug, stabil idealvekt med mindre jeg bevisst forsøker å gå opp, og at jeg sover bedre. De gangene jeg har gjort kompromiss (har hendt på middagselskap og hyttetur) har jeg alltid følt meg oppblåst og sløv i etterkant, og sovet dårlig.

Vet det finnes endel lavkarbofolk som er besatt av å 'være i ketose', men det har jeg ikke satt meg inn i. Drikker mye melk, spiser mørk sjokolade, og drikker vin. Å la være å spise brød, pasta, junkfood, og diverse sukkerkliss, er mer enn effektivt nok for meg.

Men uansett, masse kjøttspising er da definitivt ikke hippie. Them's fightin' words. ;)

Du har vært på paleo i tre år og spiser sjokolade?

Ja, 86% mørk Lindt sjokolade. Veldig populær snack for paleofolk iblandt. Mye fett og minimalt med sukker. Såpass mørk sjokolade har endel andre positive helseffektiver og, i små doser. Du finner nok endel om det dersom du googler f.eks. 'paleo dark chocolate'. Men for all del, mener ikke at man sitter og gomler det dagen lang da.

Å "være paleo" betyr vanligvis å unngå korn, melkeprodukter, belgvekster og grønnsaksoljer(med unntak av olivenolje).

Korn og belgfrukter unngår man i hovedsak pga. lektiner som man tror kan føre til "leaky gut". Som vil si at proteiner som ligner mye på våre egne kan komme seg gjennom tarmveggen og inn i blodbanen. Viss immunforsvaret begynner å reagere på dette kan det da i teorien også angripe egne organer og føre til autoimmune sykdommer. Det er folk som f.eks. Dr. Terry Wahls som påstår å kontrollere sin MS med det. Om det er noe i hele denne greia vet jeg ikke, men det er ivertfall det "paleofolka" påstår.

Melk er veldig gråsone i paleoland. Noen unngår det pga. laktose- eller caseinintoleranse

Grønnsaksoljer inneholder mye omega 6 som er proinflammatorisk.

Annonse

Er ikke paleodietten basert på http://en.wikipedia.org/wiki/Paleolithic ?

Da blir det jo feil å spise sjokolade og slike ting også.

Det er endel forskjellige approacher til det, som innen det meste. Den jeg har holdt meg til er 'the Primal Blueprint' av Mark Sisson. Har inntrykk av at den er mer 'pragmatisk' enn noen av de andre (ikke noe snakk om 'ketose' o.l., iallfall ikke som jeg kan huske). Her er noen ressurser: http://www.marksdailyapple.com/primal-blueprint-101/

Er ikke paleodietten basert på http://en.wikipedia.org/wiki/Paleolithic ?

Da blir det jo feil å spise sjokolade og slike ting også.

Det er ikke ment å være en etterligning, det hadde bare vært teit. Man går utifra at man kanskje er bedre tilpasset maten mennskeheten spiste gjennom historien på grunn av evolusjonært press. Viss man ekskluderer en matvare, er det på grunn av en eller flere spesifikke problemer man tror er knyttet til den matvaren. Mange av de som er "guruer" innenfor paleo ville gjerne ha skiftet navnet til "evolusjonært kosthold". Fordelen med å kalle det "steinalderkosthold" er at det er lett å skjønne hva man skal spise, ulempen er at det er overforenklet og litt missvisende.

De fleste spiser ting som er moderne, men som ikke har problemene en er redd for hos korn, melk og belgfrukter. Noen eksempel er kaffe, te, fløte, smør, mørk sjokolade, vin, sprit, olivenolje, mandelmel, nøttesmør og tapiokastivelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...