Gå til innhold

Stive knær etter knebøy


Mari1991

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har trent styrke 3 ganger i uken i 4 måneder nå. Jeg begynte med nybegynnerprogrammet som ligger her på Fitnessbloggen, og da jeg var ferdig med det begynte jeg på et program som blant annet har knebøy og markløft. Jeg har lenge obbet med knebøyteknikk, mye uten vekt for å lære det riktig. Men nå etter jeg begynte med vekter (typ 25-27 kg) får jeg veldig stive knær senere på dagen. Dette har vart i rundt 2 mnder nå, og knærne mine virker stive og det er ubehagelig å sette meg ned på huk eller reise meg opp fra sofa ol.

Hva kan dette komme av? Jeg synes selv jeg kanskje blir litt fortung når jeg gjør knebøy + at jeg ikke helt er sikker på om knærne mine kommer godt nok bak tærne. Er det noen måte å forhindre denne stiveheten på?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som regel 10 min elipse, tøyer også bakside lår litt før øvelsene pga stramme muskler/sener.

elipsemaskin.....kan ikke regnes som oppvarming engang. da man får "hjelp" til bevegelsene.

du bør prøve Dynamisk oppvarming i 10 min

http://fitnessbloggen.no/ovelser/dynamisk-oppvarming-bein/ EDIT: anbefaler å skaffe deg knevarmere- brukes under oppvarming og under trening, husk uttøying

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det skal jeg prøve ut neste økt! Har ikke fokusert så mye på oppvarming på den måten.

Det med at knærne kommer foran tærne, men jeg likvel løfter fra med helen, kan det ha noe å si for stivheten også? Jeg er nøye med å presse knærne utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har trent styrke 3 ganger i uken i 4 måneder nå. Jeg begynte med nybegynnerprogrammet som ligger her på Fitnessbloggen, og da jeg var ferdig med det begynte jeg på et program som blant annet har knebøy og markløft. Jeg har lenge obbet med knebøyteknikk, mye uten vekt for å lære det riktig. Men nå etter jeg begynte med vekter (typ 25-27 kg) får jeg veldig stive knær senere på dagen. Dette har vart i rundt 2 mnder nå, og knærne mine virker stive og det er ubehagelig å sette meg ned på huk eller reise meg opp fra sofa ol.

Hva kan dette komme av? Jeg synes selv jeg kanskje blir litt fortung når jeg gjør knebøy + at jeg ikke helt er sikker på om knærne mine kommer godt nok bak tærne. Er det noen måte å forhindre denne stiveheten på?

Takk for svar :)

Gjør ikke noe om du hiver inn en film av knebøyen din! Alltid greit å få flere vurderinger på teknikk! film fra siden og forran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Presser du knærne såpass langt ut at de følger vinklingen på føttene?

2) Hvor dypt går du?

Tror også dette kan være problemet. Noen presser også beina for langt ut, og kan i så fall få vondter på innsiden av knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...